Ulosotosta kysymys kun velka on yhteinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kysyjä"

Vieras
Jos joku tietää niin voisiko auttaa tietämyksellään tälläisessä asiassa:

Avoparilla on yhteinen velka joka on mennyt ulosottoon. Summa yhteensä noin 3400 euroa plus tietty ulosottokulut ja korot. A puolisko on vähentänyt nopeasti oman osionsa velasta, summasta muutamia kymppejä jäljellä.
B puolisko ei ole varattomuusesteen takia päässyt vähentämään vielä ollenkaan.
Molempien ulosottomaksukuitissa näkyy asian jäännössaldona n. 1700 euroa.

Jääkö se sinne A:llekin roikkumaan ennenkuin B puolisko on oman osuuten maksanut, vai peritäänkö koko loppusumma A:lta vaikka yhteinen velka onkin?

Vai saako A merkinnän pyydettäessä että on oman velkansa kuitannut, ja B pitää man puoliskonsa kunnes pystyy sitä lyhentämään?

Jos joku tietävä viitsii vastata niin kiva,
jos joku tietämätön viitsii tulla kiukuttelemaan ja aukomaan päätään, niin kivat sillekin :D

Jos olisin tuo ensimmäinen, niin en noin pientä summaa jättäisi roikkumaan, vaan maksaisin sen toisen puolesta pois ja sen jälkeen en koskaan enää ottaisi yhteistä velkaa.

Velka peritään siltä, jolla on rahaa - niin epäreilua kuin se onkin.

Muutehan tuollaisessa kannattaisi kikkailla niin, että ottaa lisää velkaa varattomaksi todetun kanssa, jolloin joka kerta siitä velasta maksettaisiin vain puolet. Varaton ei mahdollisesti koskaa lyhentäisi omaa puoliskoaan.

Mä luulen, että se menee siten, että avopuolisoiden on maksettava velka pois, ulosottajaa ei kiinnosta kumman pussista se tulee. Sit kun velka on maksettu, niin avopuolisot sopivat keskenään, että kumpi maksaa kummalle, jotta molemmat ovat maksaneet yhtäpaljon.

Jos teillä on yhteinen velka, niin se maksaa jolla rahaa on. Tai siltä ulosmitataan jolla rahaa on.
Vastaatte siitä siis yhteisvastuullisesti. Eli jos b ei maksa, niin a joutuu maksamaan, jos sen merkinnän sieltä pois haluaa.

Niin tosiaan a:lla on sitten regressio-oikeus hakea saatavaansa B:ltä jos joutuu b:nkin osuutta maksamaan eli enemmän kuin puolet. Mutta tuskinpa b:llä on sitä varaa maksaa a:llekaan.

Okei, näin vähän ajattelinkin sen menevän, kiitos vastauksista.
Tuttava väitti aivan muuta, mutta luulen että hän sekoitti erotilanteeseen, silloin ainakin käsitykseni mukaan velat voi osittaa, mutta sekään ei automaattisesti tapahdu.

[QUOTE="Kysyjä";25709103]Okei, näin vähän ajattelinkin sen menevän, kiitos vastauksista.
Tuttava väitti aivan muuta, mutta luulen että hän sekoitti erotilanteeseen, silloin ainakin käsitykseni mukaan velat voi osittaa, mutta sekään ei automaattisesti tapahdu.[/QUOTE]

Tuskin mikään taho edes eroaville suo sellasta että saisi yhteiset velat varattoman kanssa laitettua omille nimille.

Yhteistyössä