Ulkona nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Caroline
  • Ensimmäinen viesti
Caroline
Ootteko nukuttaneet reilu 1-vuotiasta ulkona näillä pakkasilla? Itse laitoin eilen hetkeksi ulos (-20 astetta oli), kun alkoi olla yöunet niin rikkonaisia. Ajattelin, että syynä se, kun ei ollut saanut happea ulkoilusta moneen päivään. Viime yönä nukkui sitten 10 h. yhteen menoon heräämättä. Mutta on tuo pakkanen kyllä aika kova ja mietitytti vähän, onko liian kylmää...

Meillä nukkuu melkein puolitoiata vuotias kyllä ulkona - 20 asteellakin. Kun pukee riittävästi, laittaa vaunujen päälle tuulelta suojaavan sadesuojan ja vielä siihen koko vaunujen päälle jonkun viltin, niin, että etuaukko on lähes kokonaan suljettu, niin ei kyllä ole tullut kylmä. Päinvastoin, melkein liian kuuma on ollut! ja vielä kun tekee nämä kaikki toimenpiteet sisällä (siis myös laittaa sen peiton siihen eteen), niin on vaunun sisäilmakin heti valmiiksi lämmin ja ei ole liian raaka hengittää.

Itse kyllä laitan -20C pakkasella ulos nukkumaan, kun vaan vuoraa vaunun kunnolla ja suojaa sen aukon niin ettei kylmä ilma pääse läpi. Hyvin suojatut vaunut pysyy sisältä lämpimänä lapsen hengitysilman ja lämpimien vaatteiden ansiosta! Siis se lämmin ilma kiertää sisällä vaunuissa..jos tajus joku..? Kannattaa kyllä välillä käydä kokeilee lapsen poskia. Nyt on tympee kun on joutunut sisällä nukuttaa kun täällä pohjoisessa on liki -30c...

Sen vielä huomioisin, että kylmä tulee useimmiten alta päin. Monesti ihmiset toppaa lapsen tarpeeksi hyvin ja vaunutkin päältäpäin, mutta alta hiipii kylmä tosi helposti!

Meillä vaunuissa on paksu, tiivis viltti ja lampaantalja alla, jonka jälkeen makuupussi jossa pikkukaveri ja päällä vielä vilttejä kelistä riippuen montakin.

Olen kyllä pitänyt pakkasrajana -10 astetta (etelä-Suomessa kun ollaan) enkä näillä -20 pakkasilla ja tuuleen laita lasta. Tuo kylmyys menee luihin ja ytimiin!! En menisi sinne itsekään nukkumaan, vaikka kuinka topattaisiin ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2006 klo 14:49 Leevi kirjoitti:
Sen vielä huomioisin, että kylmä tulee useimmiten alta päin. Monesti ihmiset toppaa lapsen tarpeeksi hyvin ja vaunutkin päältäpäin, mutta alta hiipii kylmä tosi helposti!

Meillä vaunuissa on paksu, tiivis viltti ja lampaantalja alla, jonka jälkeen makuupussi jossa pikkukaveri ja päällä vielä vilttejä kelistä riippuen montakin.

Olen kyllä pitänyt pakkasrajana -10 astetta (etelä-Suomessa kun ollaan) enkä näillä -20 pakkasilla ja tuuleen laita lasta. Tuo kylmyys menee luihin ja ytimiin!! En menisi sinne itsekään nukkumaan, vaikka kuinka topattaisiin ;)
Meillä tosiaan nukutaan ulkona ja mainiosti nukutaankin ja kylmä ei ole koskaan ollut! Lapsi on aivan lämmin kun herää! Vaunujen pohjalla on paksu lampaantalja ja makuupussi, joten sieltäkään se kylmyys ei tule. Ei kai kukaan nyt niin hullu ole, että nukuttaa lasta ulkona jos sen on kylmä!!! Mutta eiköhän jokainen äiti tee tässäkin kohtaa omat ratkaisunsa ja annetaan muiden nukuttaa lapsensa ulkona tai sisällä, miten itse asian parhaaksi katsovat.

Siis nimenomaanhan se on jokaisen äidin päätettävissä missä lapsensa nukuttaa, kuten kaikki muutkin päätökset.

Mutta viestissähän kysyttiin muilta, kuinka he nukuttavat lapsensa (ulkona vai sisällä). En tiennytkäään, että vain yksi vaihtoehto on vastauksena oikea eli kaikkien pitäisi olla samaa mieltä... :whistle:

Sinsar
Minä nukutin niillä kovilla pakkasilla meidän reilu 1v neitin sisälle. En uskaltanut niin kovilla pakkasilla (yli -20) laittaa ulos nukkumaan, vaikka olisihan tuo varmaan tarennut jos olisi hyvin vaunut vuorannut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:21 Leevi kirjoitti:
Siis nimenomaanhan se on jokaisen äidin päätettävissä missä lapsensa nukuttaa, kuten kaikki muutkin päätökset.

Mutta viestissähän kysyttiin muilta, kuinka he nukuttavat lapsensa (ulkona vai sisällä). En tiennytkäään, että vain yksi vaihtoehto on vastauksena oikea eli kaikkien pitäisi olla samaa mieltä... :whistle:
En sanonutkaan, että on vain yksi oikea vaihtoehto, kerroin vain miten MINÄ teen. Ja kerroin myös että tottakai jokainen äiti päättää oman lapsensa kohdalla häntä koskevista ratkaisuista. Näinolle jokainen ratkaisu on oikea vai väitinkö muuta?

Yhteistyössä