ulkona nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dentro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dentro

Vieras
Onko vauvan ulkona nukuttaminen välttämättömyys? Tarvitseeko vauva sitä, vai voiko yhtä hyvin nukkua sisällä, jos kerran nukkuu hyvin. Jäi vaan mietityttämään, kun oma 6 kk vauva on vain muutaman kerran jatkanut uniaan ulkona, kun on tultu kärryttelemästä. Muuten nukkuu päikkärinsä sisällä.

Tästä aiheesta oli jokin aika sitten Kaksplussassa juttua. Sen mukaan ulkona nukuttaminen tuli suomalaisiin lastenhoito-ohjeisiin Arvo Ylpön aikoihin. Silloin sisäilmaa pidettiin epäterveellisenä. Nykyisin tuollaista ulkona nukuttamis hoitosuositusta ei enää ole.

Jos lapsi nukkuu sisällä yhtä hyvin kuin ulkona, niin mitä väliä. Nukkuu missä nukkuu. Toki ulkoilu sinällään tekee hyvää, etenkin äidille, vaikka vaunu/rataslenkin muodossa. Ja minun vauvani ei vaunuissa viihdy muuten kuin nukkuessaan, joten kun teemme lenkin, niin vauva nukkuu yhdet päiväunet.

Monissa maissa ei todellakaan nukuteta lasta ulkona, joten ei se ole välttämätöntä.

Joo ei tosiaan ole välttämättömyys. Meillä ei ole poika ikinä tykännyt nukkua pihalla, paitsi jos on nukahtanut vaunureissulla ja sitten olen jättänyt pihalle on nukkunut jonkin aikaa. Ehkä 3 kertaa koko 8.5kk aikana olen saanut nukuttetua vartavasten terassille. Lapsesi saa varmasti ulkoilmaa tarpeeksi muutenkin..

Joo, tuskin se ulkona nukuttaminen mikään pakollinen on, mutta minun mielestä lapsen täytyisi olla raittiissa ilmassa lähes joka päivä jonkun verran. Meilläkään ei joka päivä nukuta päikkäreitä ulkona, mutta niinä päivinä sitten ulkoillaan muuten.

Mä nukutan vauvan mieluiten ulos, koska sitten ei tartte sisällä olla ihan hissun kissun. Voi imuroida, tehdä ruokaa jne. eikä tartte pelätä vauvan heräävän koviin ääniin. Mutta ei kai se ulkona nukuttaminen mikään pakko ole. Itse asiassa meilläkin vauva nukkui ekat 3 kk sisällä, koska ei yksinkertaisesti viihtyny vaunuissa yhtään.

Meillä tyttö nukkui päikkärit ulkona vaunuissa lähes 2-vuotiaaksi saakka! (isompana siis rattaissa makuuasennossa, turvavöissä). Syynä oli yksinkertaisesti se, että hän nukkui ulkona niin paljon paremmin + pidempään kuin sisällä. Plussana pidin myös sitä, että siinä samalla saa raitista ulkoilmaa (asumme maalla; jos asuisimme kaupungin ydinkeskustassa tms. en ehkä olisi nukuttanut ulkona niin paljon). Ulos ei ole koskaan tarvinnut "nukuttaa", vaan uni on tullut heti, kun vaunut on työnnetty ulos terassille. Sisällä ei sitten nukkunutkaan millään, vaan nukuttamiseen meni ainakin 45 min....

Meillä neuvola suositteli ulkona nukuttamista nimenomaan siksi, että siinä tulee hoidettua samalla ulkoilu. Ystäväni lapsi ei nukkunut ulkona lainkaan, ja neuvolasta korostettiin hänelle, että siinä tapauksessa on tärkeä hoitaa päivittäinen ulkoilu muuten, hereilläoloaikana.

Eli tuskinpa vaunuissa nukkuminen mikään välttämättömyys on, jos riittävä ulkoilu toteutuu muuten.

Meilläkin vauva on nukkunut ulkona juuri tuon raittiin ilman saamisen vuoksi. Neuvolassakin sitä suositeltiin. Muuten ei olekaan sitten tullut ulkoiltua niin paljon, paitsi nyt kun vauva on isompi (10kk) ja viihtyy rattaissa jonkin aikaa, ollaan käyty n. tunnin iltalenkeillä. Ja joskus puistossa keinumassa ym. Mitä isommaksi tulee, sitä enemmän tulee varmasti ulkoiltua muutenkin. Alussa tein aina lenkin kun vauva meni päiväunille, ja hän jatkoi sitten unia omassa pihassa. Nykyään lykkään hänet vain pihalle ja saan sitten itselleni 1,5 tuntia omaa aikaa. Meillä on ensimmäinen lapsi, joka ei sen takia ole tottunut meteliin, kun ei ole sisaruksia mökäämässä. ;) Eli herää aika herkästi kovempiin ääniin. Normaali juttelu ei haittaa, mutta esim. imuroida ei voi jos lapsi nukkuu sisällä. Toiset päikkärinsä hän kyllä yleensä nukkuu sisällä, ne kestävät vain puolisen tuntia. Jossain vaiheessa alan varmasti nukuttamaan sisälle pitkillekin unille ainakin joskus, jos tulee kovia pakkasia ym. Ja hoidossahan sitten viimeistään nukutaan päikkärit sisällä.

Tuskinpa sisäilma on koskaan niin hyvälaatuista kuin raitis ulkoilma, sillä sisäilmassa on herkästi pölyä ja pahimmassa tapauksessa homeitiöitä tms, jolloin on ihan hyvä, että lapsi saa hengittää useamman tunnin päivässä puhdasta ilmaa. Ulkomailla ulos ei nukuteta kultturisyistä (ei olla totuttu) ja siellä kidnappaukset sekä turvallisten nukutuspaikkojen puute vaikuttaa siihen.

Vauva tottuu siihen, mihin hänet totutetaan. Itse totutin vauvat nukahtamaan, kun lähdettiin ulos. Usein nukahtivat jo vaunuihin kotipihalla ennen kuin päästiin edes postilaatikolle. Kylmänä ilmana nostin vaunut puolilämpimälle kuistille tai tein vain pienen lenkin.

tai ei. Oma vauvani nukkuu päiväunet korkeintaan kantopussissa ulkona, kun kävelen. ei tottunut muuhun vaikka kuinka yritettiin liikkuvia / ei vaunuja, pihaa, pareveketta, sisällä. Parvekkeella ainakin alkaa karjua heti, vaikka olisi ollutr umpiunessa.

Ja mä kun uskon, että jokainen, myös vauva, tarvitsee ulkoilmaa, joten ulkoilemme = kävelemme pusseinemme pari tuntia joka päivä. Vähintään. Siinä meidän molempien ulkoilut, mun "oma aika", harrastukset ja päiväunet...

Miten totuttaisikin vauvan johonkin muuhun?

Meillä nukkui vauva ulkona tosi hyvin päiväunensa, mutta päätin opettaa nukkumaan p.unet sisällä, jotta itsekin voisin rauhallisin mielin ottaa päiväunet. Meinaan, että oli talvi ja silloin oli kovat pakkaset ja itkuhälytin temppuili koko ajan ja jouduin vähän väliä käymään takapihalla kuulostelemassa vauvaa... stressaavaa.

Meillä ulkoiltiin lähes joka päivä ja monesti vauva otti niissäkin pikkutirsat, joten mielestäni raikasta ilmaa sai ihan tarpeeksi.

se sisäilma aina huonompi kuin ulkoilma.en usko. esim. kaupungeissa ruuhka-aikaan ja pakkasella.ja nykyään on uusissa taloissa hyvät ilmanvaihdot.parempi ilmanlaatu kuin ulkona. niin ja siitepölyaikaan on myös epäpuhdas ilma ulkona.

Kaksi tuntia raitista ilmaa on kasvavalle lapselle on välttämättömyys, jos se tulee täyteen, niin ei kai sillä ole väliä missä nukkuu, kunhan nukkuu. Itse koen hirveän helpoksi laittaa lapsen parvekkeelle vaunuihin nukkumaan, jos on vaikka vesisade eikä muuten tule ulkoiltua. Saa siivotakin yms ihan rauhassa, eikä tarvitse pelätä että lapsi herää. Tai kylässä jos vaan parveke löytyy, niin lapsi nukkuu taatusti paremmin kuin vieraassa sängyssä. Meillä tyttö 2 vuotta nukkuu viikonloppuisin edelleen päikkärit ulkona. Se on vaan niin helppoa ulkoilun jälkeen käydä suoraan nukkumaan ja meillä ulkona nukuttujen unien jälkeen tyttö on paljon virkeämpi kuin sisällä nukuttujen, mutta tämäkin on varmaan tottumiskysymys

Alkuperäinen kirjoittaja vähänväsynyt:
tai ei. Oma vauvani nukkuu päiväunet korkeintaan kantopussissa ulkona, kun kävelen. ei tottunut muuhun vaikka kuinka yritettiin liikkuvia / ei vaunuja, pihaa, pareveketta, sisällä. Parvekkeella ainakin alkaa karjua heti, vaikka olisi ollutr umpiunessa.

Ja mä kun uskon, että jokainen, myös vauva, tarvitsee ulkoilmaa, joten ulkoilemme = kävelemme pusseinemme pari tuntia joka päivä. Vähintään. Siinä meidän molempien ulkoilut, mun "oma aika", harrastukset ja päiväunet...

Miten totuttaisikin vauvan johonkin muuhun?

Lapsissakin on varmasti eroja, toiset tottuu ja toiset ilmeisesti ei. Meillä meni 3 kk että neiti oppi nukkumaan vaunuissa. heti kun sairaalasta kotiin päästiin aloin nukuttaa vaunuissa. Sitten kun vihdoin oppi, niin kävi laatuun sekä liikkuvat, että pysähdyksissä olevat vaunut.
Meillä taasen sisäpäikärit on aina olleet paljon lyhyemmät ja tyttö usein herää huonolla tuulella. Ulkona nukkuu paljon rauhallisemmin, pidempään ja on pirteä kun herää. Minäkin koen ulkona nukuttamisen monelta kannalta helpoksi ja hyödylliseksi ja olen hyvin tyytyväinen että tyttö nukkuu ulkona niin hyvin.

Lapsien eroista: Esikoinen ei nukkunut pihalla muuten kuin että vaunut liikkuivat. Vaunut kun pysähtyivät, poika heräsi. Sisällä nukkui 3h päikkäreitä. Kokonaan ulkona nukkuminen loppui joskus 7-8 iässä. Kuopus sitten ei oikein nuku sisällä (ikää nyt 1v). Ulos kun laittaa niin melkein samantien nukahtaa, joskus pitää hiukan työnnellä rattaita. Sisälle en saa nukahtamaan muuta kuin yö unille.

Yhteistyössä