Ulkona nukuttaminen ahdistaa vauvaa

Vauvan parhaaksi

Uusi jäsen
15.12.2009
1
0
1
Koiranpentuja ei yleensä viedä ulos ihan pienenä, koska ne voivat saada kaikenlaisia tartuntoja. Ulkona on kaikenlaista kulkijaa: kapisia kettuja, matoisia villiintyneitä kissoja, uteliaita kotikissoja, helyjä etsiviä variksia, ampiaisia ja käärmeitä ja tietenkin satunnaisia outoja ihmiskulkureita, ihan muutamia mainitakseni. Oletko ihan varma, ettei lapsesi altistu näille ollessaan ulkona nukkumassa? Ainakin lapsi saa turhaa sähköaltistusta ollessaan itkuhälyttimen vieressä pitkiä aikoja.
Useimmat ei-suomalaiset äidit järkyttyvät kuullessaan suomalaisesta tavasta nukuttaa vauvoja ulkona. Useimmissa sivistysvaltioissa siitä saisi lastensuojelusyytteen.
Sitähän se on, vain tapa, jolla ei ole todellista perustaa. Tapa perustuu äidin, ei lapsen tarpeisiin. Aiemmin tehtiin niin paljon töitä, että lapsi oli pakko joskus jättää omilleen, ei sitä tehty vapaaehtoisesti. Ei avuton vauva tarvitse ahdistavia heräämisiä poissa kodin ja äidin tuoksusta, pelottavia tapahtumia, joista ei voi viestiä kenellekään. Yksi variksen lento yli voi jättää elinikäisen kauhun. Eloonjäämisvaisto saa vauvan vaistomaisesti hiljaiseksi hylkäyksen uhatessa, jotta pedot eivät kuule.
Mikä onkaan tällaisen varhaisen "hylkäyskoulutuksen" seuraus suomalaiselle yhteiskunnalle? Kyllä sen näkee meistä: vetäytymistä, mykkyyttä, naisvihaa, itsemurhia, kyvyttömyyttä käsitellä ahdistusta jne.

Suomalaisäideillä on varmasti monella oma piilevä traumansa ulkona nukkumisesta itsellään. Kun itse on kokenut trauman, on siinä sokea piste. Äidinvaisto vääristyy, eikä se toimi tältä osin kunnolla. Olisivatko ne miljoonat äidit, jotka pitävät lapsen lähellään aina kun mahdollista sittenkin oikeassa ja terveemmän ja luonnollisemman tavan omaavia kuin me suomalaiset?
Ajattele, jättäisitkö liikuntakyvyttömän vanhuksen tai vammaisen ulos tuntikausiksi suojattomana nukkumaan? Vauva on vielä haavoittuvampi ja avuttomampi ja lämmönsäätelykyky kehittymättömämpi. Nauttisitko itse nukkumisesta ulkona pakkasellakin? Kokeilepa itse sitä, mitä vauvallesi teet.
Kirjoitan tämän, koska olen nähnyt ja tuntenut itsessäni vauvan ahdistuksen ulkona parvekkeella kylmässä ja erossa, sen raa'an todellisuuden, jonka kanssa aivan liian pieni joutui tekemisiin, vailla mitään kykyä käsitellä asiaa, muuta kuin siten, että jotain särkyy sisällä. Sellainen hyytää pientä sielua. Olen tajuamassa oman sisäisen traumani siitä asiasta ja toivoisin, että useammat äidit edes ottaisivat harkintaan sen, että heilläkin saattaa olla oma trauma tästä asiasta (sen sijaan että suutut tästä kirjoituksesta, mikä on traumatisoituneen ensimmäinen reaktio, kun traumaa kosketaan).

Älä ihmettele, jos vauvastasi tulee takertuva, huomiota vaativa ja hankala ulkona nukuttamisen seurauksena. Ihmisen poikanen on äärimmäisen sopeutuva, eikä tapahtunut vaurio näy pitkään aikaan, mutta voi olla varma että lähtökohdat ovat silloin huonommat kuin muilla, vaikka kaikki näyttää lapsella olevan hyvin.
Vauva on pieni niin kovin vähän aikaa, voisiko äiti kuitenkin omistautua tälle sen ajan kokonaan, kun symbioosi on olennaisen tärkeää vauvan kehitykselle? Kun yhteiskuntakin tukee.
En väitä, että vauvalla olisi aina hyvä olo kaikissa kodeissa sisälläkään, mutta vauvan yksin ulkona nukuttaminen on erittäin harvoin perusteltua millään lapsen kannalta hyvällä syyllä.

Itse en ihan noin sanoisi, että vauvaa ahdistaa ulkona nukkuminen.. mutta jollain tasolla olen samaa mieltä. En ole koskaan kokenut tarpeelliseksi laittaa vauvaa nukkumaan parvekkeelle tai vastaavaa. Vauva tosin nukkuu ulkona vaunuissa päivittäin kun olemme esikoisen kanssa puistossa... eihän vauvaa voi sisälle yksin jättää, enkä halua pakottaa esikoista olemaan kokoajan sisällä tai ulkoilemaan vain viikonloppuisin :/ ihan paukkupakkasilla tosin mieluusti jäädään sisälle koko porukka.

En usko, että vauva on saanut mitään traumoja noista puistoreissuista. Vaikka enhän minä ole jatkuvasti vauvan lähellä, vaan leikin esikoisen kanssa. Vaunut tosin ovat aina kuuloetäisyyden päässä, mutta eihän vauva sitä tiedä. (vai onkohan mulla itsellänikin jokin trauma, kun näin ajattelen :D )

minä nyt en näe ihan kovin faktaan perustuvaa asiaa tässä...mitä eroa on jos vauva nukkuu oven takana tutulla parvekkeella tai oven takana makuuhuoneessa. Okei hajut ei ehkä viivy parvekkeella samalla tavalla kuin sisällä, mutta jos vauva pienestä pitäen tottuu samaan "näkymään" niin parvekkeen voi käsittää yhdeksi huoneeksi, missä on vaan raikasta ulkoilmaa. Meidän vauva ainakin herää iloisesti jokellellen parvekkeella... En ole huomannut eroa heräämisessä/nukahtamisessa sisällä ja ulkona. Paitsi että nukahtaminen tosin on vaikeampaa sisällä kuin ulkona. Me ei ainakaan kovin paljoa ulkoilla muuten, niin pidän itse tärkeänä että vauva saa raikasta ilmaa päivittäin. Oleellista on se, että tuttu henkilö tulee kun vauva herää ja kutsuu. Tuskin vauva nukahtaisi kovin helposti jos kokisi ahdistusta...

Ihan hauska juttu tuoda tämä näkökulma esille. Ja tosiaan on kovin suomalainen piirre tämä ulkona nukuttaminen, mutta luulisin että jos siitä haittaa olisi huomattu, niin aika moni asiantuntija olisi jo sen kieltänyt tai ainakin kyseenalaistanut. Vauvojen "psykologiaa" on kuitenkin tutkittu aika paljon.

Voi luoja, mitä soopaa - ainakin suurimmalta osin!

Eiköhän suurin osa vanhemmista ole niiden vaunujen luona yhtä nopeasti kuin sen pinnasängynkin (jonka monet perheet taas siirtävät vauvan omaan huoneeseen minun näkökulmasta aivan liian aikaisin, etenkin Yhdysvalloissa jo ihan ensipäivistä lähtien). Ja ihan samalla lailla se kylmä ilma niitä keuhkoja kohtelee hereillä ollessa, eikä ulkoilusta ole tietääkseni mitään haittaa lapsille, pikemminkin päinvastoin.

Maassa maan tavalla. Itse ihmettelin Espanjassa asuessani esim. sitä, että ihan pienetkin lapset kukkuivat viikonloppuisin vanhempien kanssa baarien terasseilla kello kaksi yöllä, hirveässä tupakansavussa. Tai kekkuloivat rannoilla paahtavassa auringossa ilman mitään suojavoiteita. Kamalinta siellä on kuitenkin 4 kuukauden äitiysloma, jonka jälkeen työssäkäyville äideille jää kaksi vaihtoehtoa: käärö päiväkotiin tai omalle äidille tai anopille hoitoon. Tuskin tuokaan tekee hyvää varhaisen kiintymyssuhteen kehitykselle. Ja silti siellä on ihania, ei-ahdistuneita ihmisiä...

Ja vielä lopuksi. Minä nukuin kaikki päikkärit ulkona, mutta oma tyttäreni koisii omansa lähes poikkeuksetta kantoliinassa. Että tällainen traumaattinen äiti täällä kiukusta ähisee.

:hug: Vai että naisvihakin juontaa juurensa pihalla nukkumisesta... :laugh:
Eiköhän se kuitenkin ole kokonaisuus, joka ratkaisee eikä yksittäiset asiat.

Itse olen sitä mieltä, että ei kukaan vauvaansa väkisin pihalla nukuta, jos vauva ei siellä viihdy - meillä toinen ei suostunut pienenä nukkumaan päiväunia missään muualla kuin sylissä tai vieressä ja toinen taas nukkui missä vain, ja molemmat on tietenkin nukutettu juuri niin kuin se on heidän kohdallaan parhaiten onnistunut!

Muistan muuten lukeneeni jostain, että tästä pihalla nukuttamisesta olisi nyt menossa joku tutkimuskin siitä mitä vaikutuksia sillä vauvaan on, muistaako joku muu kuulleensa tästä?

Ihan mielenkiintoinen ajatus sinänsä, mutta en itse usko, että vauva joka ahdistuu tai pelkää herätessään ulkona, suostuu siellä nukkumaan uudestaan saati edes nukahtamaan kun huomaa saman tilanteen tulevan taas eteen pukemisen rutiinin jälkeen.

Meidän tyttömme ei nuku parvekkeella, mutta nukkuu pisimmät unensa rattaissa, kun ollaan esikoisen kanssa ulkona. Ja kun herää on hän iloinen kuin naantalinaurinko.
Poika taasen ei vauvana suostunut ulkona nukkumaan juuri lainkaan...ehkä hetken torkut ulkona käydessämme, muuten oli hereillä ja kaikki OIKEAT unet nukuttiin omassa sängyssä, sillä ei edes osannut nukkua minun vierellä parisängyssämme vaan oli jatkuvasti levoton, toisin oli omassa sängyssä unirievun kanssa.

Tyttö taasen tykkää nukkua vieressäni ja ilman minua ei yö unista tule mitään.

Omien kokemuksieni mukaan, vauvaa ei voi pakottaa nukkumaan tavalla, jota vauva ei tahdo ja näinollen myös ulkona nukutus ei onnistu, jos vauva ei koe oloaan lämpöiseksi sekä turvalliseksi, sama pätee muihinkin nukkumisrutiineihin tai tapoihin...tai, näin ainakin meillä ja lähipiirissä.

aika kärjistetysti ilmaistua, mutta itsellänikin on herännyt ajatuksia ulkona nukuttamisesta nyt oman vauvan myötä.

meidän poika ei ole nukkunut vaunuissa ulkona, kuin vaunujen liikkuessa. kun vaunut pysähtyvät, lapsi herää alle 15 minuutissa. olen molemmille kokenut helpommaksi nukuttaa hänet sisällä, jolloin vauva saa nukkua kunnon pitkät päikkärit, unien katkeamatta. toki välillä ulkoilemme päiväuniaikaan, jolloin vauva nukkuu rattaissa.
ihmetystä on herättänyt lähes poikkeuksetta kommentit, että "etkö nukuta vauvaasi ulkona?", "vauva pitää nukuttaa ulkona" , jne.
suomalaiset ovat mielestäni aivan liian fanaattisia tämän ulkona nukuttamisen kanssa! jokainen vauvahan nukkuu päiväunensa tyylillään, pääasia on, että nukkuu!

Me harrastetaan miehemme kanssa purjehdusta ja ollaan todettu että ulkoilmassa nukkuu kaikkein parhaiten niin aikuinen kuin vauvakin. Veneessä siis nukkuu "ulkoilmassa". Ja meri-ilmasto (asutaankin 1 km päässä rannasta) on erittäin hyvä.

Poju syntyi kesällä ja nukkui automaattisesti kaikki päikkärit partsilla, tuolloin tosin olin siinä vieressä keittiössä touhuamassa koko ajan ja ovikin oli auki joten kuulin heti. Nyt kun tuli talvi niin onkin ongelma koska ei millään suostu nukkuun sisällä ja jos jotenkin saa kauhean huudon jälkeen nukahtaan niin se on max. 30 min. Olen luovuttanut ja nukutan parvekkeelle..

Yhteistyössä