"ulkona lapsi nukkuu parhaiten".. ja paskat!! YNNÄ MUUT ohjeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimiuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimiuu

Vieras
kyllä vituttaa kun kaikki tuputtavat esim. tuota ulkona nukuttamista ja muistavat mainita kuinka oma läskiposki nukkui 6 tuntia -30c pakkasellakin. minulla on vauva, joka herää 5 min kuluessa siitä kun vaunut pysähtyy ja muutenkin häntä pitää sisällä kanniskella, hytkytellä tai keinuttaa.

vauvani siis nukkuu vain jos keinuttaa sitteriä, työntää vaunuissa tai pitää vauvaa sängyssä tississä kiinni. Kantoliinassa hän ei viihdy. Yöt nukutaan vierekkäin. Jos asiat ei mene kuten vauva haluaa, alkaa korvia repivä huuto.

esim. eräällä tutulla on vauva, jonka voi jättää vaikka sängylle möllöttämään toviksi ja vauva viihtyy hyvin. samainen tuttu antaa sitten ohjeita tajuamatta, että toiset vauvat on vaativampia kuin toiset.

Esikoiseni oli helppo vauva, eikä niin paljoa noita ohjeita tuputettukaan. Mutta kyllä vituttaa kun tuo anoppi jaksaa esim.siitä ulkona nukuttamisesta, kun ei nuku niin ei nuku!! Ei näytä menevän perille. LUULEEKO IHMISET ETTÄ JOS JOKU TEHOAISI EN SITÄ KOKEILISI? Helpon vauvan kanssa on niin helppo tuntea itsensä loistavaksi äidiksi, kasvattajaksi ja luontaiseksi hoivaajaksi.

No pääsyy siihen ulkona hyvin nukkumiseen ei ole kylmyys vaan se että lapsi on tiivissä paketissa joka muistuttaa enemmän olosuhteita kohdussa kuin iso pinnasänky. Meillä tyttö ei nuku enää taaperona ollenkaan rattaissa, vaan aina hyvin sisällä omassa sängyssä.

Mulla oli kanssa noin kuin sulla. Eka vuosi meni hytkytellessä yötä päivää. Ei nukkunu ku lyhyitä pätkiä päiväsaikaan. Vasta noin 8 kk tienoolla alkoi nukkua selkeämmät ja pidemmät päiväunet - sisällä. Vauvat on erilaisia. Niin se vain on

Et varmaan halua kuulla enää yhtään vinkin vinkkiä vaikean vauvasi kanssa selviämiseen, mutta jos kuitenkin halua, niin kerro kuinka vauva vauva on. On tällä muitakin joilla elämä lasten kanssa ei ole ollu ihan ruusuilla tanssimista.

Jos tuon hytkytyksen/keinutuksen aloittaa siitä ei pääse eroon. Joten kannattaa heti lopettaa. Mua on aina ihmetyttänyt tuo vaunujen vatkaaminen, totta helvetissä jos tottuu jatkuvaan vatkaamiseen niin sitten ei paikallaan olo maistu.
Tai sitten eikös niitä ole sellaisia lasten "keinuja" vauvoille jotka saa tärisemään ja hytkymään.
Äitinä olemiseen kuuluu sietää tietty määrä itkua.

Jos tuon hytkytyksen/keinutuksen aloittaa siitä ei pääse eroon. Joten kannattaa heti lopettaa. Mua on aina ihmetyttänyt tuo vaunujen vatkaaminen, totta helvetissä jos tottuu jatkuvaan vatkaamiseen niin sitten ei paikallaan olo maistu.
Tai sitten eikös niitä ole sellaisia lasten "keinuja" vauvoille jotka saa tärisemään ja hytkymään.
Äitinä olemiseen kuuluu sietää tietty määrä itkua.

Nyt en tajua sua? Sulla ei ole tainnu olla pahasti vatsavaivaista ja koliikkista vauvaa, joka rauhoittuu hytkytykseen? Mun mielestä äitinä olemiseen kuuluu olennaisesti myös se, että sitä selvästi tuskaista vauvaa yritetään rauhoittaa ja jos vaunujen vatkaus vaikkapa sisällä olohuoneessa keskellä yötä tuo avun, niin totta helvetissä sitä sit vatkataan.

:D

Rauhoitu hyvä ihminen!!

Koska sulla on jo kaksi lasta, tiedät, että ne voivat olal eri luonteisia.
Meillä esikko mitä helpoin lapsi, kaikki sanoivatkin mukahauskasti aina, että en tiedä äitiydestä mitään,. kun lapsi söi ja nukkui ja kasvoi kuin täydellisyys.
No sitten syntyi kakkonen. TÄYSIN eri maata. Alkukuukausina huusimme kilpaa lapsen kanssa, minä väsymyksestä ja huoneesta toiseen kävelystä turtana, lapsi jostain muusta. Ei nukkunut ulkona muutakuin huljuttamalla vaunuja, oitis kun rattaat pysähtyivät, heräsi vauvakin. Mitään ei ehtinyt tehdä, vauva koko ajan joku sylissä tai rinnalla tai nukkuiihan kiinni minussa.

Mutta...Kuinka nopeasti tämä aikaa meneekään, tällä hetkkellä lapsi on 1v3kk ja unirytmit sun muut muuttuivat kuin taikaiskusta siinä vuoden kieppeillä. En tiedä mikä oli syynä, ne vaan muuttui.

Älä vielä luovuta ap. Kokeile ehdoitta kaikkea ja valitse niistä juuri ne teille sopivat. Nuku kun lapsikin nukkuu jos mahdollista ja pyydä apua vauvan hoitoon. Tsemmppiä! Se menee ohi :hug:.

Mä oon sitä mieltä, että vauva nukkuu parhaiten vaunuissa jos hänet opetetaan siihen. Eli päivittäin viedään (syntymästä asti) pihalle nukkumaan, eikä vaan esim. kerran tai kahdesti viikossa.

[QUOTE="vieras";23516960]Mä oon sitä mieltä, että vauva nukkuu parhaiten vaunuissa jos hänet opetetaan siihen. Eli päivittäin viedään (syntymästä asti) pihalle nukkumaan, eikä vaan esim. kerran tai kahdesti viikossa.[/QUOTE]

miksi helkutassa vauvan edes pitäisi nukkua ulkona :o suomalainen omituinen vauvanhoitotapa...

vauvoja on erilaisia, ei ole olemassa mitään yhdenlaista vauvaa vaan jokainen on omanlaisensa persoona jo syntyessään.

Ap, helpottiko? Meidän lapsi nukkui hyvin omassa sängyssä. Vaunuihin ja kaukaloon nukahti yleensä, jos vaunut/auto oli tarpeeksi kauan liikkellä, mutta heräsi sitten heti pysähtyessä.

[QUOTE="vieras";23516992]miksi helkutassa vauvan edes pitäisi nukkua ulkona :o [/QUOTE]

Koska Arvo Ylppö opetti niin :D . Sille ei ihan aikuisten oikeasti ole mitään muuta terveydellistä perustetta.

Kyllä vinkkejä saa antaa. Ärsyttää vaan, kun lähipiirissä annetaan samat ohjeet moneen kertaan eikä ymmärretä, että kaikki vauvat eivät esim. nuku ulkoilmassa tyytyväisenä tuntikausia. Meillä ulkoillaan joka päivä, koska esikoinen on taapero. Vauva nukkuu jos vaunut on liikkeessä. Mutta herää lähes heti, kun pysähdytään, ja alkaa repivä huuto.

Mun vauva oli tällainen aika lailla alusta asti, ja nyt hän on vasta alle 2kk. Ei näin pienen itkua viitsi todellakaan kovin kauaa kuunnella, kun toinen huutaa ihan täyttä kurkkua. Kyllä varmaan suurin osa yrittää siinä vaiheessa tehdä jotain, mikä toisi vauvalle paremman olon. Kyllä se itku alkoi ensin, sitten vasta tuli keinot eli hytkytykset ym...

Mahavaivoja on jonkun verran, mutta kyllä tää vauva on "hermostoltaankin" erilainen kuin vaikkapa helppo esikoiseni, esim. tämä herää HETI kun laittaa sylistä pois, reagoi säpsähdellen hyvin herkästi eri asioihin.. jne.. nukkuu pienissä pätkissä.

Eipä meilläkää kuopus nukkunu pikkuvauva aikana missään muualla kun sylissä. Kokeilin kaikkea, sylissä kun en toista pystynyt pitkiä aikoja pitämään kun oli muitakin vevollisuuksia. Pikkuvauva aika menikin miten meni, toinen huusi syliä, väsymystä ja kaikkea muutakin. Joskus 4-5kk ikäisenä alkoi nukkumaan parvekkeella vaunuissa tunnin mittaisia unia. Nyt 7kk ikäisenä nukkuu jo 2h unia parvekkeella vaunuissa.
Ajan kanssa kaikkea, alku oli kyllä ihan kamalaa.

Kiitos vastauksista! Kyllä vinkkejä saa antaa :) . Ärsyttää vaan, kun lähipiirissä annetaan samat ohjeet moneen kertaan eikä ymmärretä, että kaikki vauvat eivät esim. nuku ulkoilmassa tyytyväisenä tuntikausia.

Mun vauva oli tällainen aika lailla alusta asti, ja nyt hän on vasta alle 2kk. Ei näin pienen itkua viitsi todellakaan kovin kauaa kuunnella, kun toinen huutaa ihan täyttä kurkkua. Kyllä varmaan suurin osa yrittää siinä vaiheessa tehdä jotain, mikä toisi vauvalle paremman olon. Kyllä se itku alkoi ensin, sitten vasta tuli keinot eli hytkytykset ym... En ole "tehnyt" vauvasta vaativaa hytkyttelemällä häntä, vaan kun mikään muu ei alusta asti ole auttanut, niin pakko sitä on ollu tehdä.

Mahavaivoja on jonkun verran, mutta kyllä tää vauva on "hermostoltaankin" erilainen kuin vaikkapa helppo esikoiseni, esim. tämä herää HETI kun laittaa sylistä pois, reagoi säpsähdellen hyvin herkästi eri asioihin.. jne..

Meillä vauva ei aluksi nukkunut päiväunia missään muualla kuin sylissä, sitten ainoastaan vaunuissa ja sitten 5-6kk opetin vauvan nukkumaan päiväunet pinnasängyssä kun alkoi tulla kovat pakkaset.
Nyt nukkuu päiväunet missä vaan, ilman keinutuksia.
Ihan samalla tavalla mullekin jaettiin kaiken maailman vinkkejä mutta kyllä sitä itse tietää mikä toimii omalla vauvalla.

Anna ohjeiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Poimi vain ne ohjeet, jotka teille sopivat. Ei muiden neuvoista kannata hermojaan menettää. Itse tunnette kuitenkin oman vauvanne ja sen tavat parhaiten. Näin itse asiassa neuvoi minua aikanaa eläkkeellä oleva lastenneuvolan terveydenhoitaja ja se on paras neuvo, jonka lasta odottaessani sain.
Tsemppiä sinne!

[QUOTE="vieras";23516992]miksi helkutassa vauvan edes pitäisi nukkua ulkona :o suomalainen omituinen vauvanhoitotapa...

vauvoja on erilaisia, ei ole olemassa mitään yhdenlaista vauvaa vaan jokainen on omanlaisensa persoona jo syntyessään.[/QUOTE]

Ai siitäkö se kiikastikin? Aloituksessa et maininnut mitään, etteikö vauvan tarttisi nukkua ulkona..

Toivottavasti sulla on joku jolta pyytää apua, jos ei oo ni missä asut? Eihän kukaan jaksa jos ei itse saa levätä. Oiskohan tosiaan jostain itsestään keinuvista sittereistä yms. apua
Mä oon huono neuvomaan, ku omat on nukkunu aina hyvin. Paitsi tuli mieleen kerta kun nukuin vauvan kanssa keinutuolissa.

Lisään vielä, että me aloitettiin ulkoilu jo esikoisenkin takia heti kun 2vkoa tuli täyteen. Mutta kun vauva herää heti kun vaunut pysähtyy. Kävellessä menee hyvin ja vauva nukkuu/syö tuttia tyytyväisenä. Heti kun pysähdytään, alkaa korvia repivä kova huuto.

[QUOTE="vieras";23517022]Ai siitäkö se kiikastikin? Aloituksessa et maininnut mitään, etteikö vauvan tarttisi nukkua ulkona..[/QUOTE]

ei ollut ap:n viesti tuo mihin nyt vastasit.

Vauvan hytkyttämisessä pääsee itse helpommalla, jos pitää vauvaa sylissä, istuu jumppapallon päällä ja hytkyy varovasti siinä :D . Vaatii vähän tasapainoilua joten ei kannata harjoitella vauva sylissä ;) .

Voisiko vauvalla olla jotain, että tarttisi ihan lääkärin tutkia? Ei oo normaalia jos vauva itkee koko ajan. :( Meillä 3kk ikäinen saa raivareita jos on yliväsynyt, nälkäinen ja samalla ilmavaivainen. Onneksi hyvin harvoin.

Uusimmat

Yhteistyössä