Ulkomailla asuvat: koulu 4 vai 5-v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtisumu

Jäsen
14.01.2007
989
0
16
Lahinna kiinnostaa millanen ero on jos koulun ekan vuoden alottaa 4-v vai 5-v?
Molemmat meidan koululaiset on alottaneet koulun 4-v niin etta syyskuussa olivat 4 v 8 kk ja 4 v 5 kk eika ole ollut ongelmia vaikka suositus on etta ekana vuonna lapsi olis tayttanyt 5-v. Kuopuksella syntymapaiva on kuitenkin kesakuussa ja olis vasta 4 v 3 kk jos alottais koulun neljavuotiaana ja tuntuu etta tossa iassa se vuosi tekee aika paljon. Olen alustavasti hakenut koulupaikkaa sina vuonna jolloin han tayttaa 5-v.

Kuopus menee eskariin vasta ens syyskuussa jolloin on 3 v ja eskaria tulis siis kaytya 2 vuotta jos menee kouluun 5-v. Katson tietenkin tilannetta puolentoista vuoden kuluttua uudelleen mutta kiinnostais muitten kokemukset. Kuopus on ihan reipas mutta nyt vasta 2,5-v ja koulun alettua siella saattaa olla oppilaita jotka ovat 2 v vanhempia kuin han.

Jos oltaisiin jääty Britteihin, niin en missään tapauksessa olisi laittanut kouluun ennen kuin on pakko, eli 5veenä. Meidän lapset on syntyny marraskuussa, että olisivat saaneet aloittaa vasta melken 6veenä.

Mut nyt asutaan Tanskassa ja ei oo onneksi alhaista aloitusikää.

Meillä Norjassa aloitetaan koulu sinä vuonna, kun täyttää 6 vuotta. Meillä typy syntynyt loppuvuodesta, joten on vasta reilu viisi vuotias aloittaessaan. Itse olen jo ajatellut hakea vuodella lykkäystä. Minulla periaate on, että kouluun kerkiää myöhemminkin ja usein nuorimmat jäävät isoissa ryhmissä vanhempien lasten varjoon. Tietty riippuu paljon lapsen kehityksestä.

Yhteistyössä