Ulkomaanmatka+raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Laukkuneiti
  • Ensimmäinen viesti
Laukkuneiti
Kertokaapa omat tai toisilta kuullut kokemukset raskausaikana matkustelusta kaukomaille. Kiinnostaisi kovasti! Uskaltaako edes harkita ekan raskauden aikana ja jos niin paras aika lienisi raskauden puolivälissä?
 
Monnia
Hui! Kolme alkuraskautta takana ja en olisi pystynyt matkustamaan minnekään, en edes töihin pääse. Eli itse kyllä ajoittaisin matkustamisen turvallisesti keskiraskauteen vaikka kyllähän sielläkin voi kremppaa tulla. Mutta harvemmin tätä ikävää pahoinvointia.
 
Matkaileva Elli
Hei,

matkustan paljon työni puitteissa, tosin Euroopan sisällä - ja viimeinen työmatka tulossa vielä viimeisellä työviikolla. Mitään ongelmia ei ole ollut - tosin ylipäänsä raskauteni on ilmeisesti sieltä helpoimmasta päästä. Jos kärsii jo valmiiksi pahoinvoinnsita, turvotuksesta, säryistä yms. ne eivät pitkään lentokoneessa/junassa istuessa tietysti yhtään helpota.

Perillä matkakohteessa kannattaa myös toki varautua esim. siihen ettei jaksa kierrellä vaikkapa nähtävyyksiä ihan entiseen tahtiin. Itse huomasin tämän pääsiäismatkalla ;-)

Toinen asia, joka on hyvä muistaa on tietysti nämä normaalit hygieniaan ja ruokaan liittyvät asiat. Jos olet näissä asioissa tarkka kotimaassa, kannattaa olla vielä tarkempi matkalla, riippuen toki vähän matkakohteesta. Itse suhtaudun hyvin rennosti esim. suosituksiin ruuista, joten matkailu on tässäkin mielessä sujunut ilman suurempaa stressiä.

Muista myös eri lentoyhtiöiden rajoitukset raskaana matkustaville. Osa lentoyhtiöistä, esim. Finnair, vaatii lääkärintodistuksen 28. viikon jälkeen, osa ei.

Ja toki vakutuusten yms. on hyvä olla kunnossa.

Oma kehosi kuitenkin lopulta sanelee sen, miten matkailu sujuu, ja kannattaako lähteä. Jos voit hyvin ja raskaus on sujunut normaalisti, mitään estettä ei ole ja matkasta voi nauttia täysin.
 
Alessia
Matkustin Aasiaan kun olin 3. kuulla raskaana, eikä siinä ollut mitään ongelmia. En tosin kärsinyt pahoinvoinnista enkä muistakaan oireista. En toki mihinkään Intiaan lähtisi raskaana, mutta korkean hygieniatason maissa ei mitään erityistä vaaraa ole. On vaan niin yksilöllistä, mikä on vointi raskauden aikana.
 
ythf
Matkustamiselle raskausaikana ei ole mitään estettä, ellei tosiaan ole jotain estettä. Toisilla odotusaika on rankempaa kuin toisilla, mutta kyllä normaalisti voi mennä ihan normaalisti sinne viikolle 28 asti kun lentoyhtiöt vain haluavat olla varovaisia... Senkin jälkeen siis tietty pääsee lääkärintodistuksella. Ei muuta kun reissuun, jos vointi sallii! :)
 
Sunf.
Itse olin pari viikkoa Thaimaassa alkuraskauden pahoinvoinnin päätyttyä. (Pahoinvoivana reissu olisi mennyt kyllä mönkään.)Loma oli todellinen lepoloma, rannalla löhöilyä, kirjojen lukemista, aamuvarhaisella rannalla kävelyä ja uimista. Kovin aktiivinen en jaksanut kuumuudessa olla. Kannattaa muistaa juoda riittävästi ja syödä voi melko huoletta, mieluiten kunnolla kypsennettyä ruokaa. Hyvää matkaa!
 
Shavon
No, jos matkaa ei ole jo varattu, niin en kyllä ymmärrä miksi pitää lähteä? (Itse voin pahoin koko ensimmäiset kolme kuukautta jonka jälkeen alkoivatkin selkä- ja liitoskivut.) Tietenkin jos vasta suunnittelee raskautta, niin eihän elämää pidä laittaa paussille sen takia. Raskautumisen ajankohtaahan ei voi mitenkään ennakoida/suunnitella.
 
Mie vaan______
Alkuperäinen kirjoittaja Shavon:
No, jos matkaa ei ole jo varattu, niin en kyllä ymmärrä miksi pitää lähteä?
Miksi ei pitäisi lähteä? Jos vointi on hyvä ja matkalle haluaa lähteä, miksei? Ap kyseli kokemuksia muilta siitä miten matkailu mahdollisesti sujuisi. Ja sujuuhan se. jos raskaus muutenkin sujuu hyvin.

 
hemppis
Minä olin kerran etelässä noin rv 25, ja reissu sujui ihan mukavasti. Pienempiä päivän tai parin matkoja lähimaihin olen tehnyt myös, eihän niissä mitään ongelmaa ole. Ajoittaisin matkan johonkin toiseen kolmannekseen; alkuraskaudesta pelkäisin vielä keskenmenoa ja loppuraskaudesta synnytys alkaa olla turhan lähellä. Myös vointihan on usein paras toisella kolmanneksella.
 
Matkaileva Elli
Muistutan siis vielä, ettei matkustamiselle ole mitään estettä, jos oma vointisi sen sallii. Matkustaminen ei lisää keskenmenon riskiä, eikä siihen liity muitakaan sellaisia riskejä joita et kotimaassa kohtaisi - ellet ole menossa jonnekin kovin eksoottiseen maahan ;-)

Lentoyhtiöiden politiikka matkustamisesta 28 viikon jälkeen on syytä varmistaa etukäteen, mutta esim. SAS, Lufthansa ja Blue1 eivät euroopan lennoilla edellytä mitään lääkärintodistuksia.

Ap kysyit "kaukomatkoista", ja kuten totesin, itse olen matkustanut, ja matkustan (rv. 32 menossa) vain ympäri Eurooppaa. Kauemmaksi matkustaessa pitkä istuminen esim. lentokoneessa tuo omat pulmansa, joissa auttaa mm. tukisukat, runsas veden juominen ja venyttely/kävely käytävällä tarpeeksi usein. Joku muu varmasti osaa antaa enemmän vinkkejä varsinaisiin kaukomatkoihin, mutta matkan pituuden lisäksi ei kaukomatkailu ole sen kummempi juttu kun matkailu yleensä - ulkomailla tai kotimaassa. Lentoyhtiöillä on usein tosin eri sääntöjä kaukomatkoihin, kuin Euroopan tai Pohjoismaiden sisäisiin matkoihin.
 
Rollepa
Moikka, odotan nyt pikkukakkosta ihan alkumetreillä, mutta esikoisen kanssa reissasin kyllä aika paljon. Tämä pikkukakkonen on ollut Amerkikassa, mutta tein raskaustestin vasta kun tulimme kotiin - ihmettelin vaan reissussa kun väsyttää niin vietävästi :D

Kreikan-matka kesällä oli vähän tukala kun oli niin kuuma ja oksentelin aika lailla, mutta samaa se ois ollut kotisuomessakin silloin. Viimeisen työmatkan Barcelonaan taisin tehdä 7:lla kk:lla, eikä se aiheuttanut mitään ongelmia.

Minusta on hyvä muistaa se kulunut totuus siitä että raskaus ei ole sairaus, ja että monet samat uhat ja vaarat kohtaa odottavaa äitiä kotimaassakin. Itse asiassa, mä ainakin haaveilen nyt vielä useammastakin reissusta ennen synnytystä - on ihana rentoutumista päästä valmiisiin ruokapöytiin ja lämpöön; mikäs sen parempaa odottavalle äidille :)
 
Arkirealisti
Tässäpä sulle muutama pointti, jotka kannattaa ottaa huomioon: Valitse sellainen kohde, jossa olet valmis makaamaan sairaalassa, jos tapahtuukin jotain ikävää. Siinä vaiheessa, kun alkaa olla verta reisillä, on turha ikävöidä kotisairaalaan. Inhaa, mutta niin mahdollista, eikö totta?

Ruokaan liittyviä vaaroja vähätellään, vaikka todellisuudessa useimmiten matkalla syödään ravintoloissa, joista et voi koskaan tietää, miten ruokaa on siellä todellisuudessa säilytetty ja käsitelty. Ravintolan hintataso ei takaa mitään.

Itse matkustin ekan raskauden aikana neljännellä kuulla ilman mitään ongelmia. Jopa hirvittävä pahoinvointi väistyi matkan ajaksi, mutta toista kertaa en halua enää moista riskiä ottaa. Itse otat riskit ja kannat seuraukset. Eihän mitään välttämättä tapahdu, ja jos tapahtuukin, se voi tapahtua myös kotimaassa. Ja jos päätät lähteä, ota selvää, mitä kaikkea matkavakuutus kattaa ja etenkin ei kata.
 
Matkaileva Elli
Alkuperäinen kirjoittaja Arkirealisti:
Itse otat riskit ja kannat seuraukset. Eihän mitään välttämättä tapahdu, ja jos tapahtuukin, se voi tapahtua myös kotimaassa. Ja jos päätät lähteä, ota selvää, mitä kaikkea matkavakuutus kattaa ja etenkin ei kata.
Niin no, samahan se pätee kaikkeen muuhunkin tässä elämässä :)

Ei matkustaminen raskaana ole sen enempää "poikkeustila" kuin itse raskauskaan. Jokaisella on kuitenkin oikeus suhtautua raskauteensa omalla tavallaan: joku toinen ei ota pienintäkään riskiä, toinen haluaa elää suurinpiirtein kuten ennenkin. Ikäviä asioita voi kuitenkin sattua yhtä hyvin kotisohvalla kuin ulkomailla, kuten Arkirealistikin toteaa.

 
Laukkuneiti
Paljon kiitoksia fiksuista vastauksista, lisää saa tulla! Joo, raskaus on vasta suunnitelmissa. Nyt mietinnässä, kannattaako säästää kesälomasta loppuvuodelle ja varailla matkaa kaukomaille. Ei tosiaan voi tietää, miten raskaus onnistuu. Olisi niin mukava päästä taas reissuunkin ennen mahdollisten lasten tuloa, kun pienen lapsen kanssa matkustaminen on ainakin erilaista, jos tulee edes lähdettyä sitten vähään aikaan... Kaikenlaista on pohdittava, vaikeita päätöksiä. Antaako lapsen tulla nyt vai myöhemmin, jos on tullakseen. Mitä tekee kesäloman kanssa. Varaako matkaa vai ei.
 
Maruzen_
Itse odotan ensimmäistä ja olimme mieheni kanssa kahden viikon Thaimaan matkalla reilu kuukausi sitten (nyt menossa rv 24). Matkustelemme muutenkin paljon joten en edes ajatellut ettenkö voisi raskauden takia matkalle lähteä. Oloni on ollut koko ajan oikein hyvä, eli ei mitään pahoinvointia tai muuta, toki väsyttänyt on enemmän. Matkaa varten en edes saanut ottaa rokotuksia (lääkärikään ei enää suositellut) mutta kun itse seuraa mitä suuhunsa laittaa niin ei kuulemma kovin suurta vaaraa pitäisi olla. Matka oli todella rentouttava: hyvää ruokaa, aurinkoa, hierontoja, lukemista ja uimista, ja itselle teki ainakin hyvää pieni irtiotto arjesta.

Ymmärrän kyllä jos kärsii kovasta pahoinvoinnista tms., ei silloin varmaan edes tee mieli lähteä mihinkään, etenkin jos reissu vaatii 13 tuntia lentokoneessa. Mutta jos olo on hyvä niin miksipä ei? Lentosukat kannattaa muistaa ja juoda tarpeeksi, niillä pääsee jo pitkälle :)
 
Elämä on arvaamatonta
Alkuperäinen kirjoittaja Laukkuneiti:
Paljon kiitoksia fiksuista vastauksista, lisää saa tulla! Joo, raskaus on vasta suunnitelmissa. Nyt mietinnässä, kannattaako säästää kesälomasta loppuvuodelle ja varailla matkaa kaukomaille. Ei tosiaan voi tietää, miten raskaus onnistuu.
Aika todennäköistä on varmaan, ettei raskautesi kanssa ole mitään sen isompia ongelmia ja voit ihan hyvin matkustaa. Onhan sekin mahdollista, että katkaiset vaikka jalkasi tai tulee jokin muu este joka lopulta estää matkalle lähdön :) Tarkoitan siis, että älä anna raskausSUUNNITELMIEN pistää koko elämääsi sekaisin, etukäteen et millään voi kuitenkaan kaikkea suunnitella valmiiksi ja olla vielä varma siitä, että kaikki suunnitelmat toteutuukin.
 
Ent.reppureissaaja
Normaaliraskaudessa matkalle vaan! Olen tehnyt tässä toisessa raskaudessa yhden lyhyen työmatkan Eurooppaan. Kävin matkaa varten lääkärissä, vaikka todistusta ei vielä tarvinutkaan, mutta joka tapauksessa lääkäri katsoi, että kohdunsuu on kiinni ja kaula lyhentymätön. Lennot ja matka meni tosi hyvin, ja oli itseasiassa kevyempää kuin arkielämä kotona: sai syödä valmiista pöydästä, voi levätä/nukkua, jos siltä tuntuu, eikä ollut nostelua tai vaunujen lykkimistä loskassa tms.
Kaukomatkalle ottaisin ehdottomasti lentosukat, käsidesin ja matka-apteekkiin kattavasti esim. Osmosalia ja katsoisin tarkasti mitä syön. Valitsisin kyllä kohteet sen mukaan, että länsimaisen tasoinen hoito on tarjolla ja tietty matkavakuutus on voimassa. Kannattaa tosiaan selvittää, mitä matkavakuutus kattaa. Raskauteen liittyvät syyt on poissuljettu korvattavista monella yhtiöllä (ainakin If, Tapiola ja Pohjola). Minulla vakuutus oli Fenniasta.
Hauskaa matkaa!
 

Yhteistyössä