ulkoilu flunssaisena

Reilu yksi vuotiaalla KOVA flunssa päällä :snotty: Räkä valuu solkenaan ja nukkuessa yskii kovasti. Kuumetta ei ole ollut viikkoon...

Neuvolan täti sanoi että olisi hyväksi kuitenkin ulkoilla että röörit vähän aukeaisivat. Uskaltaako flunssaista lasta laittaa maahan leikkimään vai tekisittekö pelkkiä kärryajeluja? Maa kuitenkin jo niin kylmä ja märkä...

Himpula 03
Lapsella vaatetta päälle ja niin ettei kastu läpi, niin ihan hyvin voi laskea hiekkiksellekin leikkimään. itse olen välillä ottanut istuinalusia mukaan ja ujutellut sitä aina taaperon pyllyn alle, mikäli pidempään istuu paikallaan. Sanomalehti muovipussissa ajaa saman asian jos ei ole istuinalustaa.

väsyttääkin
Mieti, millainen olo sinulla itselläsi on, kun olet flunssassa. Vaikka lapsi touhuaa kovasti, melko varmaan hänelläkin samanlainen olo: vähän huono ja vetämätön jne.
En tiedä jaksaako lapsi kovinkaan leikkiä, jos on kovin flunssainen. Kärryajelu voisi siksi olla parempi kuin ihan hiekkalaatikkoleikit. Tulee ulkoilua ja näkee muutakin mutta ei väsytä niin kovasti. Kylmän ilman hengittäminen ei välttämättä ole mitenkään "parantavaa" edes.

Laita lapsi ammeeseen leikkimään, siinä kosteassa ilmassa ja vedessä röörit taatusti aukeaa! Jos lapsi jaksaa, saunakin on hyvä, kostea höyry avaa röörit.

Jos osaat ja onnistut pesemään kasvot siten, että saat vettä nenään, se siivoaa nenäröörit aika perusteellisesti! Kuulostaa ällöltä, mutta tuskinpa sen inhompi homma kuin kaikenmaailman NaCl-tippojen tai nuhatippojen laittokaan! On vaan luomu-menetelmä.

väsyttääkin
Mieti, millainen olo sinulla itselläsi on, kun olet flunssassa. Vaikka lapsi touhuaa kovasti, melko varmaan hänelläkin samanlainen olo: vähän huono ja vetämätön jne.
En tiedä jaksaako lapsi kovinkaan leikkiä, jos on kovin flunssainen. Kärryajelu voisi siksi olla parempi kuin ihan hiekkalaatikkoleikit. Tulee ulkoilua ja näkee muutakin mutta ei väsytä niin kovasti. Kylmän ilman hengittäminen ei välttämättä ole mitenkään "parantavaa" edes.

Laita lapsi ammeeseen leikkimään, siinä kosteassa ilmassa ja vedessä röörit taatusti aukeaa! Jos lapsi jaksaa, saunakin on hyvä, kostea höyry avaa röörit.

Jos osaat ja onnistut pesemään kasvot siten, että saat vettä nenään, se siivoaa nenäröörit aika perusteellisesti! Kuulostaa ällöltä, mutta tuskinpa sen inhompi homma kuin kaikenmaailman NaCl-tippojen tai nuhatippojen laittokaan! On vaan luomu-menetelmä.

Äiti-76
Jos lapsi ei ole kuumeessa, ulos voi vallan hyvin mennä. Vaatteita vaan päälle tarpeeksi, mutta kuitenkin niin ettei tule hiki.
Ulkona on paljon parempi hengittää kun sisällä. Minä en laittaisi flunssaista lasta ammeeseen istumaan, siinä tulee paljon helpommin vilu kun vesi vähän jäähtyy. Flunssaisena meillä käydään vaan pikaisesti iltapesulla. Itse ajattelisin niin, että mielummin lapsi hiekkalaatikolle tms. kuin rattaisiin. Rattaissa istuessa tulee helpommin kylmä kun maassa peuhatessa. Lapsen flunssaisena oloa ei oikein voi verrataa aikuisen vastaavaan olotilaan. Meillä ainakin tytöllä on sata lasissa vaikka kuumetta olisi 39 ja muutenkin nuha ja yskä päällä. Itse makaisin puoli kuolleena sängyn pohjalla samassa tilassa. Kyllä lapsesta huomaa jos hän väsyy ulkona leikkiessään, sitten vaan sisälle.

Meillä on nuhan "vaikeus-asteesta" riippumatta ulkoiltu aina samalla tavalla, jos vaan ei ole kuumetta ollut. Tosin vaatetta laitan vähän enemmän päälle ja varmistan, että kädet ja jalat pysyy lämpimänä. Muuten saa leikkiä ja touhuta puistossa just niin paljon kuin jaksaa.

Sitten jos/kun tulee väsy, niin keinutaan tai istutaan sylissä tai rattaissa tai jos oikein menee veto lapsesta, niin sitten toki lähdetään aikaisemmin kotiin. Yleensä kuumeeton lapsi kuitenkin jaksaa leikkiä sen minkä tervekin. Meillä siis useampi lapsi, joten päivärytmeistä ja kellonajoista yritän pitää kiinni joten puistossakin yritetään olla joka päivä saman verran aikaa vaikka joku oiskin nuhainen.

Lapset on muuten ihmeellisiä tässä suhteessa siis, että jaksavat kuin terveet vaikka itse samassa taudissa ollessa olisi aivan naatti. Ja minusta jotenkin tuntuu, että nuo lapset paranevatkin nopeammin kun pääsevät tekemään normaaleita asioita sairastamisen sijaan.

Yhteistyössä