Ukon ontuvat perustelut kotitöiden välttämiselle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sonya"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sonya"

Vieras
Taas tää ikuisuusaihe eli kotityöt. No meillä ne teen pääosin minä ja alkanut ottamaan pikkuhiljaa päähän. Eli teen melkein aina kaikki "naisten hommat" (siis ne perinteiset), ukko sitten jotain tekee ja toki sitten "miesten hommat", mutta niitä on aina paljon vähemmän.

Sanoin tästä sitten miehelle kuukausi takaperin ja se perusteli hommaa näin (mul on tää kirjallisena myös, sähköpostissa): "Juttu on niin, että toi koti on sun valtakunta ja pääosin se on sun valtakunta koska se olet tehnyt siitä oman valtakuntasi. Yhtään saakelin kukkaa, maljakkoa, taulua yms. en ole minä tuonne roudannut. Sterkkasysteemit on kellarissa koska en saanut niitä laittaa, nyt on halvat paskat jotka on piilossa jne. jne. Siivoominen on saakelin vaikeeta kun tota tilpehööriä tursuaa joka nurkka ja een ees erota onko joku roska vai joku saakelin "Pentti Höperöisen" uniikki taideteos. Joten sä saat siivota tai sitten tää kämppä tehdään ihan uudella tyylillä: funktionalistisesti."

Noo sanoin sitten, että saa sitten tyytyy siihen että siivon ku lystään. No näin oon tehnyt ja tää kämppä on koko ajan ihan järkkykunnossa mutta ukko ei oo ees huomaavinaan. Eilen sitten kysyin, että miten se pystyy elää täällä, no se sano jotain että "helpompihan täällä nyt on ku ei tartte jokaikistä leivänmurua metsästää..."

Alkaa oikeesti vituttamaan.

Voiko sitä selvemmin sanoa; mies ei tunne kotia omakseen koska ei ole saanut olla mukana päättämässä millainen siitä teidän yhteisestä kodista tulee ja ei ymmärrä miksi hänellä tulisi olla velvollisuuksia(eli kotitöitä)siinä kodissa jossa hänellä ei ole edes oikeuksia?

No ottakaa niitä tilpehöörejä pois. Tai sitten tilpehööreillä on tietyt hyllyt, joilla niitä on ja tietyt tasot pitää olla tyhjinä. Esim. keittiö tyhjäksi kaikesta ylimääräisestä, "funktionaalinen" sisustus tilalle, keittiö vaatii useammin siivousta, joten vastuuta voi jakaa ja sitten olkkarissa voi olla tilpehööriä, kun tarvitsee harvemmin siivota (sinä vastaisit siitä, niin miehen ei tartte välittää).

Ihan väärä lähestymistapa on uhkailla ettei siivota sitten lainkaan sitä kokeiltu täälläkin. Miehiä ei häiritse siivottomuus ja voivat elää paskakasassa vaikka vuosia. Keksi jotain muuta että siivoaisi. Pyydä pitää huolta vaikka vain yhdestä huoneesta jos ei muuta. Meillä tuo toimii. Mies huolehtii olohuoneen siisteydestä ja minä muista.

Ihan väärä lähestymistapa on uhkailla ettei siivota sitten lainkaan sitä kokeiltu täälläkin. Miehiä ei häiritse siivottomuus ja voivat elää paskakasassa vaikka vuosia. Keksi jotain muuta että siivoaisi. Pyydä pitää huolta vaikka vain yhdestä huoneesta jos ei muuta. Meillä tuo toimii. Mies huolehtii olohuoneen siisteydestä ja minä muista.

Toki tuolla tyylillä varmaan pärjää elämässä ja parisuhteissa hyvin, yleistetään toinen sukupuoli täysin eikä sekuntiakaan ajatella että hei, se toinenhan voi oikeasti sanoa jotain mitä kannattaisi kuunnella... Ja eihän tietenkään kompromissejä voida tehdä, kun nainen sanelee senkin että millaisia ne "kompromissit" on.

No väärin. Mä tunnen montakin miestä, jotka on pirun tarkkoja omasta kodistaan ja sen siisteydestä. Yksi näistä on oma mieheni.

Mutta sen minä kyllä ymmärrän, että jos miehellä ei ole minkäänlaista valtaa päättää mistään kotiin tai sisustukseen liittyvästä asiasta niin ei se silloin kodilta tunnu ja tuskin sitä silloin tekee mieli siivota.

Toki tuolla tyylillä varmaan pärjää elämässä ja parisuhteissa hyvin, yleistetään toinen sukupuoli täysin eikä sekuntiakaan ajatella että hei, se toinenhan voi oikeasti sanoa jotain mitä kannattaisi kuunnella... Ja eihän tietenkään kompromissejä voida tehdä, kun nainen sanelee senkin että millaisia ne "kompromissit" on.

Olet kyllä uskomattoman katkera uppiniska, ei voi muuta sanoa. :D Vastauksesi on asenteeltaan (ja sisällöltään) täysin ennustettavissa ja pamahtaa aina (kun satun olemaan näkemässä) minuuteissa nainen-mies-asetelmallisiin avauksiin.

Mutta joo, haiskahtaa tää alotus omastakin mielestäni: kyllä nyt jokaisen pitäisi saada päätää kodin asioista ja tuntea koti kodiksi. Mutta toisaalta: kannattaisi ehkä ihan reippaasti kertoa se naiselleen - eikä vetää ko. korttia esiin vasta kun keskustellaan siivousasioista.

Ma en halua loukata ketaan.
Miesten identiteeti ei ole riippuvainen kodin siisteydesta, se on jossain muualla.
(Ala kysy , missa?)
Naisille se lienee tarkeampaa, Kiitos Herralle!

[QUOTE="noh";26319082]No väärin. Mä tunnen montakin miestä, jotka on pirun tarkkoja omasta kodistaan ja sen siisteydestä. Yksi näistä on oma mieheni.

Mutta sen minä kyllä ymmärrän, että jos miehellä ei ole minkäänlaista valtaa päättää mistään kotiin tai sisustukseen liittyvästä asiasta niin ei se silloin kodilta tunnu ja tuskin sitä silloin tekee mieli siivota.[/QUOTE]

Tai sitten on vaan miehiä joille se ja sama ollut aina millon siivotaan kunhan ei tarvitse itse ottaa siihen osaa. Mun mies on saanut aina vapaat kädet tehdä ja sisustaa kotia, mutta ei sitä kiinnosta. Ei ole kiinnostanut muissakaan edellisissä parisuhteissa ei kodin laittaminen eikä siivous. Kunhan pääsee mahdollisimman helpolla kotona.

[QUOTE="Bansku";26319135]Tai sitten on vaan miehiä joille se ja sama ollut aina millon siivotaan kunhan ei tarvitse itse ottaa siihen osaa. Mun mies on saanut aina vapaat kädet tehdä ja sisustaa kotia, mutta ei sitä kiinnosta. Ei ole kiinnostanut muissakaan edellisissä parisuhteissa ei kodin laittaminen eikä siivous. Kunhan pääsee mahdollisimman helpolla kotona.[/QUOTE]

Valitsin sanani väärin. Lähinnä oli tarkoitus kritisoida tuota yleistystä että kaikki miehet olisivat sellaisia ettei kiinnosta. Toki on niitäkin joita ei se kodin siisteys kiinnosta. Myös tälläisia naisia on.

Sitten alempi kommentti taas oli jo tarkoitettu ap:lle.

Olen joskus vähän epäselvä :D

Useimmat naiset sisustavat asunnon ylläpidon kannalta hankalaksi. Sitten he valittavat, kun miehet eivät osallistu ylläpitoon. Samalla logiikalla mies voisi ostaa pihan täyteen autonromuja ja vaatia vaimoa ottamaan osaa niiden remontointiin. Kodin ylläpitäminen ei vaadi kovin paljoa, kunhan siitä ei varta vasten tee pirun vaikeata.

Olet kyllä uskomattoman katkera uppiniska, ei voi muuta sanoa. :D Vastauksesi on asenteeltaan (ja sisällöltään) täysin ennustettavissa ja pamahtaa aina (kun satun olemaan näkemässä) minuuteissa nainen-mies-asetelmallisiin avauksiin.

Mutta joo, haiskahtaa tää alotus omastakin mielestäni: kyllä nyt jokaisen pitäisi saada päätää kodin asioista ja tuntea koti kodiksi. Mutta toisaalta: kannattaisi ehkä ihan reippaasti kertoa se naiselleen - eikä vetää ko. korttia esiin vasta kun keskustellaan siivousasioista.

Eli auot päätäsi siitä mitä sanon ja sitten sanot että olet samaa mieltä, tänään on tosissaan joku suljetun osaston nettipäivä.

[QUOTE="noh";26319082]No väärin. Mä tunnen montakin miestä, jotka on pirun tarkkoja omasta kodistaan ja sen siisteydestä. Yksi näistä on oma mieheni.

Mutta sen minä kyllä ymmärrän, että jos miehellä ei ole minkäänlaista valtaa päättää mistään kotiin tai sisustukseen liittyvästä asiasta niin ei se silloin kodilta tunnu ja tuskin sitä silloin tekee mieli siivota.[/QUOTE]

No aivan!

Tulee mieleen sellanen Justiina kaulin kädessä jotenkin ap:stä...

Yhteistyössä