Ujoudesta. Perittyä? Opittua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Mää en usko, että luonnetta voi periä, eikä kokonaan oppiakaan. Jo vauvat on erilaisia, mutta kokemuksetkin muuttavat lapsia...

Miten sitten normaalin perheen kaikki lapset ovat ujoja ja arkoja ja huonolla itsetunnolla varustettuja? Vai onko heidän itsetuntoaan lytätty jo heti pienenä pahasti. Tai opetettu se, että ei uskalleta tehdä mitään kun nolottaa...

Varmaan vähän molempia.

Itte oon vilkas ja tempperamenttinen ja huono keskittymään, tykkään halailla ja itken herkästi sekä ilosta, surusta että myös myötätunnosta poikani on ihan täsmälleen samanlainen :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Mää en usko, että luonnetta voi periä, eikä kokonaan oppiakaan. Jo vauvat on erilaisia, mutta kokemuksetkin muuttavat lapsia...

Miten sitten normaalin perheen kaikki lapset ovat ujoja ja arkoja ja huonolla itsetunnolla varustettuja? Vai onko heidän itsetuntoaan lytätty jo heti pienenä pahasti. Tai opetettu se, että ei uskalleta tehdä mitään kun nolottaa...

En tiijä, kun en oo asiaa tutkinut =D Sen vaan tiijän, ettei mulla ole äitini tai isäni luonnetta, eikä myöskään siskoni. Ollaan kaikki erilaisia. Ei voi siis olla kaikki perittyä tahi opittua.

Ja lapsenikin on täysin erilainen kuin minä, ei edes mies ole samanlainen ollut lapsena.

Temperamentti on perittyä. Myöhemmin siihen tietysti vaikuttaa kasvatus-ja ympäristötekijät.
Olen juuri lukemassa Liisa Keltikangas-Järvisen kirjaa "Temperamentti- Ihmisen yksilöllisyys".

Jos perheen kaikki lapset ovat ujoja ja arkoja kuten mainitsit,niin ehkä kyse on muusta kuin luonteesta.Toiset lapset ovat ujoja vieraammassa seurassa ja heistä saa ujon/aran vaikutelman vaikka tosiasiassa ovat tutussa seurassa perusrohkeita.Toiset lapset ovat hitaammin lämpeneviä ja rohkaistuvat vasta ajan kanssa.Mikäli lapsi perimältään on ujo/arka,niin se on pysyvä piirre jota toki kasvatus ja ympäristö muokkaavat.

Yhteistyössä