Ujosta lapsesta keskustelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on siis vasta 3v täyttänyt tyttö, ainokainen sellainen. Aina ollut kova vierastamaan ja ujo luonteeltaan. Jopa joskus tutussa seurassa on hetken "vaisumpi", mutta sitten tietysti kun vauhtiin pääsee, niin hyvinkin villi. Hoidossa on pph:lla ja varahoidossa ryhmiksessä. Olen hakenut ryhmisestä kokopäiväpaikkaa, mutta se ainakin nyt täynnä. Päiväkotiin en halua laittaa, tuntuu että se olisi nyt liikaa tytölle.

Olen kova huolehtimaan jo nyt kaikesta tulevasta, että kuinka pärjää siellä ja siellä jne. Mitenkä sujuu eskarit ja koulun aloitukset yms yms.. Hoidossa ollut kyllä suht reipas, ei joukon villein eikä sosiaalisin, mutta ei myöskään ole jäänyt nurkkaan ja puolensa hyvin pitää.

Mitenkä voisin rohkaista tyttöä, tai rohkaistakko lainkaan? Mitenkä teillä ujon lapsen arki on sujunut hoidossa, eskarissa, koulussa, yleensäkin? Kaikki kommentit kiinnostavat.

Olen tosi kyllästynyt niihin vieraiden ja tuttujenkin kommentteihin, että "taitaa taas. ----- ujostuttaa jne" tai että onpas se rauhallinen.

Esim. kyläpaikoissa jossa vähemmän käymme, on tyttö alkuun minun ja isänsä vieressä istumassa j asitten pyytää minut aluksi mukaan leikkiin, kunnes sitten lopulta kyllä leikkii itsekseen muiden lasten kanssa.

Ai. En kyllä ole vielä koskaan nähnyt sellaista ujoa lasta josta sitten tulisi joku villi tai vilkas edes hetken hitaan käymisen jälkeen. Vissiin mä määrittelen villin lapsen pikkaisen eri lailla...

Ja suurin osa tuntemistani ujoista lapsista on niin pumpulissa pidetty ettei niiden edes anneta tehdä mitään.

Tiedän lapsestanne en tiedä, mutta koulun alkuun on vielä monta vuotta!!

Mulla on superujo 4-vuotias, joka on myös hitaastilämpiävä. Eli aina menee vähintään 40 minuuttia kylässä ennenkuin lähtee äidin sylistä pois. Ei välttämättä puhu vieraimmille ihmisille ollenkaan, mutta jutustelee kovasti tutuille. Hoitopaikkaan jääminen eli äidistä eroaminen on aina vaikeaa, mutta hoidossa on kavereita ja tykkää olla siellä.
Vuodessa kehittynyt ujouden suhteen jonkin verran.
Uskon, että lapseni kypsyy ja kehittyy omalla tavallaan ja erityisiä ongelmia koulun aloituksen suhteen on tässä vaiheessa turha maalailla.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä:
Ai. En kyllä ole vielä koskaan nähnyt sellaista ujoa lasta josta sitten tulisi joku villi tai vilkas edes hetken hitaan käymisen jälkeen. Vissiin mä määrittelen villin lapsen pikkaisen eri lailla...

Ja suurin osa tuntemistani ujoista lapsista on niin pumpulissa pidetty ettei niiden edes anneta tehdä mitään.

Tiedän lapsestanne en tiedä, mutta koulun alkuun on vielä monta vuotta!!

Siis villi lapsestamme tulee esim. tutun serkkutytön- tai pojan kanssa, joita siis näkeekin lähes joka viikko. Kirjoitin varmaan huonosti, sorry.

En usko että meidän lasta olisi pumpulissa pidetty!? Tai siis normaalia elämää vietetty ja päinvastoin meidän lapsen annetaan tehdä hyvinkin paljon, juuri siksi että jos joskus villiintyy tai rohkaistuu jossain asiassa, en haluaisi heti olla kieltämässäkään..

Tarkoitin siis sitä, että lapsi käyttäytyy TUTUSAKIN SEURASSA VILLISTI, vasta hetken päästä, eli ei juoksentele ja hyppele innoissaan edes tuttujen lasten kanssa heti, vaan vaatii pienen hetken ennen kuin pääsee vauhtiin mukaan.

Teidänkö mukaan ujo lapsi istuu vanhempien sylissä tms. esim. koko kylässä vierailun ajan?!?!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teidänkö mukaan ujo lapsi istuu vanhempien sylissä tms. esim. koko kylässä vierailun ajan?!?!
Ei, mutta sitten kun ujo lapsi uskaltaa tulla sylistä pois häntä esim. kielletään menemästä toiseen kerrokseen koska portaat ovat vaaralliset.

Sitten kaikki lapset leikkivät yläkerrassa ja ujo lapsi nököttää aikuisten kanssa alakerrassa.

Jep.

toki kannattaa rohkaista lasta ja olla tarvittaessa tukena mutta tärkeää on myös antaa hänen edetä uusissa tilanteissa omaan tahtiinsa ja kunnioittaa hänen persoonaansa...kaikki eivät ole rohkeita luonnostaan ja haluavat ensin tavallaan varmistaa että kaikki on ok. itselläni on kaksi ujohkoa lasta,etenkin tyttö oli vauvana todella kova vierastamaan,leikki-iässä hyvinkin ujo ja hiljainen (etenkin vieraassa seurassa)mikä herätti toisinaan ihmetystä. Nyt koululaisena perusluonne edelleen esim.ryhmässä nk.tarkkailija ja hiljaisena taustalla mutta tutussa seurassa tuo itseään esille hyvinkin rohkeasti ja äänekkäästikin,omaa hienoja näkemyksiä asioista ja elämästä yleensä,uskaltaa rohkeasti olla eri mieltä kuin muut ja tuo sen myös esille rohkeasti. Hän on myös oppinut pitämään puoliaan ja puolustamaan heikompia mistä olen erittäin ylpeä.

Alkuperäinen kirjoittaja nähty ja koettu:
Ei, mutta sitten kun ujo lapsi uskaltaa tulla sylistä pois häntä esim. kielletään menemästä toiseen kerrokseen koska portaat ovat vaaralliset.

Sitten kaikki lapset leikkivät yläkerrassa ja ujo lapsi nököttää aikuisten kanssa alakerrassa.

Jep.

ujosta lapsesta ilkeään sävyyn.... "nököttää" aikuisten kanssa alakerrassa.... sinun lapsesi taitavat olla kovasti vilkkaita vai?

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä:

Koska sä et oo semmosta nähnyt, semmosta ei voi olla olemassa... Hohhoijaa... Meillä on ap:n kuvaileman kaltainen 4 v. poika. Kun on tutussa seurassa, voi tosiaankin olla villi. Vieraassa seurassa menee aina jonkin aikaa ennen kuin "lämpenee".

Ja tuosta pumpulissa pitämisestä. Meillä on myös toinen lapsi, yksivuotias, joka on luonteeltaan ihan erilainen, vähemmän ujo. Kumpikin on kasvatettu samalla tavalla, kumpaakaan ei ole pidetty pumpulissa. Että revi siitä "kaikkea sitä". Ap:lle: mä luulen, että sulla on oikein "normaali" tyttö, ää painosta sitä olemaan reippaampi kuin on:)

Jep.

Ahaa. No meidän tyttö on kyllä sellainen, että karkailee pihastakin jos vaikka serkkupoika on mukana, eikä kyllä usko... että tiedä sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti:
Mulla on superujo 4-vuotias, joka on myös hitaastilämpiävä. Eli aina menee vähintään 40 minuuttia kylässä ennenkuin lähtee äidin sylistä pois. Ei välttämättä puhu vieraimmille ihmisille ollenkaan, mutta jutustelee kovasti tutuille. Hoitopaikkaan jääminen eli äidistä eroaminen on aina vaikeaa, mutta hoidossa on kavereita ja tykkää olla siellä.
Vuodessa kehittynyt ujouden suhteen jonkin verran.
Uskon, että lapseni kypsyy ja kehittyy omalla tavallaan ja erityisiä ongelmia koulun aloituksen suhteen on tässä vaiheessa turha maalailla.

Ihmetteleekö teidän tutut lapsenne ujoutta? Mitä sanot heille. Me kuullaan siitä yhtenään... vaikka sis kylässä ei istuisikaan kuin sen 5 minuuttia tai alkuun puhuu vaan kuiskaten tms. Tympäisee etenkin se, että tytön kuullen sitä aina ihmettelevät, että "mikäs nyt ujostuttaa..."

Ap, varmastikaan teidän lasta ei ole pumpulissa pidetty :) Itse olen luonteeltani rauhallinen ja ujo, aina ollut, vanhemmiten tullut rohkeutta paljon ja nyt olen itseasiassa ihmissuhdetyössä ja ammatissa jossa joudun paljon puhumaan ja edustamaan, mutta silti luonteessani tunnistan sitä tietynlaista ujoutta tietyissä uusissa tilanteissa.

Meillä on myös ujohko ja rauhallinen poika, monesti muut ihastelevat ja ihmettelevät miten rauhallinen tapaus poika on :) Lähtee kyllä reippaasti leikkeihin mukaan mutta ei ole mikään "villi riekkuja". Luonteita on niin erilaisia. Itselleni ei tulisi mieleenkään ruveta toivomaan että poika tuosta nyt muuttuisi ja tulisi erilaiseksi, hän on hyvä just tuollasena. Päiväkodissa olo on myös "koulinut" pojasta rohkeamman ja sosiaalisemman.

Kyllä minua kuitenkin tuo koulun alku jännittää, tuon ujouden takia, koska muistan OMAT kokemukseni koulun aloitukselta ja itseasissa koko peruskouluaikana jolloin olin todella ujo ja lukossa itseni kanssa, jouduin myös osittain kiusaamisen kohteeksi juuri tämän luonteenpiirteen takia. Mutta ei auta kuin toivoa että poika ei joutuisi silmätikuksi samalla tavalla kuin minä.

Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitat:

Jep.

ujosta lapsesta ilkeään sävyyn.... "nököttää" aikuisten kanssa alakerrassa.... sinun lapsesi taitavat olla kovasti vilkkaita vai?
Luitko nyt koko juttua? Tässä esimerkissähän oli kyse siitä, että lasta (joka kyllä ikänsä ja kehityksensä ja taitojensa ja kokemustensa puolesta osaa kulkea portaat) kiellettiin menemästä yläkertaan. Lapselle siis ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se alakerrassa nököttäminen. Se ei ollut lapsen vika.

Tämä oli ihan todellinen esimerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja ansku:
toki kannattaa rohkaista lasta ja olla tarvittaessa tukena mutta tärkeää on myös antaa hänen edetä uusissa tilanteissa omaan tahtiinsa ja kunnioittaa hänen persoonaansa...kaikki eivät ole rohkeita luonnostaan ja haluavat ensin tavallaan varmistaa että kaikki on ok. itselläni on kaksi ujohkoa lasta,etenkin tyttö oli vauvana todella kova vierastamaan,leikki-iässä hyvinkin ujo ja hiljainen (etenkin vieraassa seurassa)mikä herätti toisinaan ihmetystä. Nyt koululaisena perusluonne edelleen esim.ryhmässä nk.tarkkailija ja hiljaisena taustalla mutta tutussa seurassa tuo itseään esille hyvinkin rohkeasti ja äänekkäästikin,omaa hienoja näkemyksiä asioista ja elämästä yleensä,uskaltaa rohkeasti olla eri mieltä kuin muut ja tuo sen myös esille rohkeasti. Hän on myös oppinut pitämään puoliaan ja puolustamaan heikompia mistä olen erittäin ylpeä.

Kiitos mukavasta kirjoituksestasi! Sinun tyttösi tosiaan kuulostaa esimerkilliseltä, kun vielä puolustaa heikompiakin! :)

Mitenkä koulussa on sujunut esim. esiintymiset tms? Onko halunnut olla niissä mukana? Tai alussa viittaamiset?

Minulla myös on ujohko ja ns. hitaastilämpeävä 4-vuotias poika. Tuttujen seurassa poika on erittäin reipas, mutta esimerkiksi uudessa kyläpaikassa hän haluaa pysytellä pitkän aikaa minun vieressäni ja tahtoisi minut mukaan leikkeihin jne. Päivähoidossa mitään ongelmia ei ole ollut vaan poika on sopeutunut hyvin perhepäivähoitajalle.

Ikävä kyllä olen havainnut, että ujoutta pidetään yleensä negatiivisena piirteenä, vaikka mielestäni asia ei ole niin yksioikoinen. Välillä minullakin käy mielessä, että kuinkahan ujous tulee pojan elämään vaikuttamaan ja kuinka hän pärjää, mutta sitten palautan itselleni mieleen, kuinka ujo olin itsekin kouluikään asti ja siitä huolimatta minusta on kehkeytynyt ihan yhteiskuntakelpoinen ja sosiaalinen aikuinen. :)

ap kirjoitit ihan kuin minä olisin kirjoittanut, paitsi että meidän 3v tyttö on päiväkodissa. olen myös miettinyt kuinka tukea lasta tutustumaan ja leikkimään lapsien kanssa. mutta toisaalta me jokainen olemme erilaisia, en ota siitä öpianeita. ja kun tiedän että päiväkodissa tyttö leikkii muutamien kavereiden kanssa ja kotipihalla on myös pari tyttöä joiden kanssa leikkii mielellään.

ja nykyään varon kommentoimasta tyttöni ujoutta hänen kuulleen, ja yritän olla painostamatta häntä liian nopeasti leikkeihin esim kylässä. menee kun itse haluaa. pumpulissa kasvattamista ollaan pyritty välttämään :)

Uusimmat

Yhteistyössä