Ujo 5-vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Meillä siis 5-vuotias tyttö, joka varsinkin uusissa tilanteissa on tosi ujo. Esim. neuvolakäynnit ei meinaa onnistua millään, kun terveydenhoitaja on vaihtunut. 4-vuotisneuvola käytiin pariin kertaan ja jotenkuten saatiin tarvittavat asiat tehtyä (ei ihan kaikkia kuitenkaan). 5v neuvolassa ei suostunut tekemään mitään :/

Kerhoissa kyllä käy ja sujuu ihan hyvin, mutta sielläkin on tuttuja lapsia, joiden ansiosta varmaan meneekin mielellään kerhoon. Millä tuota lasta saisi rohkaistua? Tutuille aikuisille puhuu jonkin verran, mutta vieraita (eikä aina tuttujakaan) suostu esim. tervehtimään eikä muutenkaan puhu vieraammille mitään. Pitäisikö ottaa johonkin psykologiin yhteyttä? Omalta terkkarilta en saanut mitään ohjeita :( Huolettaa lähinnä, miten pärjää esikoulussa/koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oisko vinkkejä?

Ja omalla esimerkillä. Mutta kai nuo loppujen lopuksi ovat luonnekysymyksiä enemmän kuin mitään muuta. Liikaa asiasta hössöttämällä voi myös pahentaa vahingossa tilannetta. Eiköhän se ujous ajan mittaan karise . Kavereilla on suuri vaikutus asiaan ja samoin vanhempien omalla käytöksellä. Saako lapsi kotona tuoda itseään esiin tarpeeksi ?

No ei olla mitenkään asiasta hössötetty, omalla painolla olen yrittänyt asian antaa edetä, mutta ei ole ainakaan vielä tuottanut tulosta. Tuota mietinkin, että antaako asian vain olla, vai kuinka paljon siihen pitäisi puuttua? Kotona saa kyllä ilmaista itseään ihan vapaasti :)

Anna lapsen kasvaa. Itse olin lapsena ja vielä nuorena sairaalloisen ujo. Pääsin pahimmasta eroon vasta lapset saatuani. Omat lapset olivat myös pieninä hyvin ujoja, sitä ulkopuolisetkin ihmettelivät ja antoivat 'hyviä' neuvoja. Vain aika auttoi heidänkin kohdallaan. Tosin luonteessa se ujous on edelleen, mutta en pidä sitä pahana asiana.

Yhteistyössä