Ujo 3,5-vuotias päiväkodissa. Haluaisin kuulla kokemuksianne ujojen lasten äidit/isät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kerma"

Vieras
Meillä tyttö ollut hoidossa 1v4 kk ikäisestä lähtien pph:lla, mutta nyt ollut kolmisen viikkoa päiväkodissa, jonne myös nyt sitten jää. Tykkää siellä puheittensa perusteella olla ja hoitajat päivittäin antaneet palautetta, että reipas ja omatoiminen tyttö on.

Päiväkodissa on pienten puoli, jossa max 12 lasta ja isojen puoli, jossa max 21 lasta. Tyttö on ainakin vielä pienten puolella.

Eilen oli ollut naamiaiset ja olivat olleet koko porukka samassa. Jokainen oli saanut vuorollaan kertoa mitä esittää jne. Kysyin hoitajalta että mitenkä tuo oli mennyt. Sanoi vaan, että "vähän ujostellen, mutta ei mitään, ihan hyvin meni". Nyt mietin että mitenkähän tyttö saa tuolta päiväkodista kavereita kun on selvästi ujompi moniin muihin verrattuna? Tai mitenkä nuo "esiintymíset" ja niiden tuoma jännitys häneen vaikuttaa.

Toisaalta ajattelen, että hyvähän se on kun tulee tuota esiintymistäkin nyt jo, saapahan harjoitusta pikku hiljaa koulua ja eskaria varten. Aihe on tietysti lähellä minua, koska itse olen myös jonkin verran ujo, myös lapsen isä on ujo, jotenka ei ole yllätys että meillä ujo tyttö =)

Sitten taas meillä kävi kylässä vkl kaverini tyttönsä kanssa, jota minun tyttö nähnyt kerran aiemmin. Tämä lapsi oli 6v. Heillä meni tosi hyvin leikit ja kovasti meidän tyttö hänelle tavaroitaan esitteli ja leikki hänen kanssaan, kunhan olivat ensin tutustuneet. Tietysti tähän vaikutti sekin, että kaverin tyttö on myös hivenen ujo ja tosi rauhallinen.

Tällaisia asioita vaan pohdin ja kuulisin mieluusti teidän pohdintaa ja kokemuksianne ujoista lapsista. Mitenkä he pärjänneet näissä esiintymistilanteissa, isoissa päiväkodeissa, mitenkä ovat saaneet kavereita jne.

Kiitos jo etukäteen!! :)

Olen itse ollut pienenä tosi ujo, ja olin vuoden ennen koulun alkua päiväkodissa (sitä ennen monta vuotta pph:lla). Kavereita taisi olla muutama. En tykännyt yhtään olla siellä ja jonkinasteisia traumoja on siitä ajasta kyllä jäänyt.

No varmaan kuitenkin ihan hyvin menee kun kummiskin itse sanoo että tykkää olla hoidossa ja hoitajiltakin tullut myönteistä palautetta. Kuitenkin vieraan lapsen kanssakin leikit sujuvat alkututustelun jälkeen niin varmaan pärjää myös sit koulussa/eskarissa. Meillä myös tuo vanhempi lapsi ujohko ja jännitin miten eskarissa pärjää mutta ihan on hyvin mennyt. Ei ole suuna päänä mutta joukon jatkona on mennyt, samoin esiintymisissä. Nyt tosin on jo tokaluokkalainen.

Yhteistyössä