N
neuvoton
Vieras
Pitäisikö uhmaikäisen (2v) jokaiseen huutoon ja kiukutteluun reagoida esim. nimeämällä lapsen tunteet hänelle tyyliin "nyt sinua suututtaa mutta ei se mitään, äiti on tässä" tms?? Saako lapsi traumoja jos vanhempi kääntää selkänsä tai "pakenee" vaikkapa toiseen huoneeseen lapsen kiukun ollessa pahimmillaan? (Siis jos tietää ettei lapsella ole mitään oikeaa hätää.) Itselläni on tullut neuvottomuus, sillä mitenkäs lapsen vaiennat. Minä itse kuitenkin pystyisin huutoa jotenkin kuuntelemaan, mutta olen alkanut pelätä naapureiden reagoivan huutoon, jota meiltä on alkanut kuulua aina vaan enenevässä määrin. Lapsen huutoa siis. Itse saatan tiukan paikan tullen korottaa ääntäni, mutten karju äänijänteitäni revitellen tms, eli lapsen ääni meiltä suurimmaksi osaksi kuuluu. Kuitenkin silloin kun lapsi on huonolla tuulella ja/tai väsynyt, hän saattaa tosiaankin itkeä/kiukutella pari-kolmekin tuntia putkeen, satunnaisia "tyytyväisiä" hetkiä lukuunottamatta. Näin ollen varsinkin lapsettomat naapurit saattavat kokea lapsen tosiaankin huutavan tunteja, ja sehän saattaa herättää ihmetystä. Kuten sanottua, pelottaa naapureiden suhtautuminen asiaan, sillä lapsella on KOVA tahto sekä ääni!!! Omalla "pakenemisellani" toiseen huoneeseen saan ainakin toisinaan hämmennettyä lasta sen verran, että lopettaa hetkeksi huutamisen, mutta eipä sekään konsti kauaa tepsi.