Uhkaako metabolinen oireyhtymä - onko vyötärösi alle 80 cm?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanna"

Vieras
Onko vyötäösi alle 80 cm. Jos on, niin kuinka pitkä olet ja mitä painat?

Minulla vyötärönympärys on 74 cm. Ennen raskauksia oli 69 cm. Pituus 167 cm ja paino 60 kg.

Tunnustan että olen pitänyt tätä 80cm mittaa ihmeellisenä. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että minua lyhyemmällä miehellä mitta saa olla isompi ja sama vaatimustaso on sekä 150 senttisellä naisella kuin 180senttisellä naisella. Ei millään pahalla, mutta 80senttinen vyötärö 150senttisellä on iso, mutta 180+senttinen taas pitää olla melkeinnpä hoikka, jotta pysyy hyvin tuon mitan alla...

On just ja just alle 80cm. Joskus kun mittasin 78cm ja nyt olen 175cm ja 74kiloa. Juu, minusta on huvittavaa, että oikeastaan mitään makkaraa ei sallita ja heti uhkaa joku ihmeen oireyhtymä. Ei ole todellakaan mikään omenavatsa.

Okei. Eikö silloin kannattaisi kysyä, että onko vyötärö yli sen 80cm, jos haluaa oireyhtymän riskiä kartoittaa?

Oletin, että suurin osa ihmisitä tajuaa, että riski sairauksiin kasvaa, kun vyötärönympäryskin kasvaa. Asiasta on jauhettu jo vuosikausia. Silloin ei pitäisi olla merkitystä sanamuodolla.

Oikeastaan halusin kartoittaa kapeavyötäröisiä ihmisiä ja tietää heidän mittansa.

[QUOTE="Sanna";23698363]Oletin, että suurin osa ihmisitä tajuaa, että riski sairauksiin kasvaa, kun vyötärönympäryskin kasvaa. Asiasta on jauhettu jo vuosikausia. Silloin ei pitäisi olla merkitystä sanamuodolla.

Oikeastaan halusin kartoittaa kapeavyötäröisiä ihmisiä ja tietää heidän mittansa.[/QUOTE]

No kyllä tuo otsikko oli oikeasti pikkuisen harhaanjohtava, siitä sai sen käsityksen (vaikkakin tiesi kuinka asian oikean laidan), että oireyhtymä uhkaa, jos vyötärö on alle 80 cm. Ja jos halusit kartoittaa kapeavyötäröisiä ihmisiä, niin mitä ihmettä tuo oireyhtymä siihen liittyy :-)

Nalkuttava Talonmies, eihän se 80 cm tietenkään mikään tarkka mitta ole, mutta antaa kuitenkin suuntaa. Itse asiassa 66 cm on kuulemma sellainen vyötärömitta, että vasta sen alle menevät lukemat ovat todella "hyviä"! Siihen ei meikäläinen kyllä ikinä pääse... 80 cm:iin olen päässyt ruokavalion muutoksella (pituutta 168, painoa 57 kg).

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona

No kyllä tuo otsikko oli oikeasti pikkuisen harhaanjohtava, siitä sai sen käsityksen (vaikkakin tiesi kuinka asian oikean laidan), että oireyhtymä uhkaa, jos vyötärö on alle 80 cm. Ja jos halusit kartoittaa kapeavyötäröisiä ihmisiä, niin mitä ihmettä tuo oireyhtymä siihen liittyy :-)

Otsikko liittyy siten, että 80 sentin rajan ylittyessä uhkaa metabolinen oireyhtymä. Jos taas raja olisi 90 cm, niin sitten olisi kyseessä vyötärölihavuus. Halusin rajaksi juuri tämän 80 cm.

Nalkuttava Talonmies, eihän se 80 cm tietenkään mikään tarkka mitta ole, mutta antaa kuitenkin suuntaa. Itse asiassa 66 cm on kuulemma sellainen vyötärömitta, että vasta sen alle menevät lukemat ovat todella "hyviä"! Siihen ei meikäläinen kyllä ikinä pääse... 80 cm:iin olen päässyt ruokavalion muutoksella (pituutta 168, painoa 57 kg).

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona

Muistaakseni mulla oli teininä - painoindeksi 19 tuo mitta 70cm ja ei sitten kyllä mitään makkaraa tai extraa. 66cm olisi tarkoittanut kyllä anoreksiaa, jota en kyllä voi millään pitää hyvänä...

Kyllä kai se pituus vaikuttaa miltä se vatsa näyttää jos ympärys on 80cm (vyötärönympärys mitataan 1-3cm navan yläpuolelta).
Minulla jos olisi ympärys 80cm niin aika pallovatsa olisi. Ja itseni kun tunnen ja joskus on sellainen ollut niin ei se kovin kaunis röllykkä ole. Vaikka ei myöhemmin siinä enää paljoa fläsää ollut niin lapsen jälilta vatsalihakset roikkui sen verta pahasti, että näytin edelleen olevan raskaana.

Tunnustan että olen pitänyt tätä 80cm mittaa ihmeellisenä. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että minua lyhyemmällä miehellä mitta saa olla isompi ja sama vaatimustaso on sekä 150 senttisellä naisella kuin 180senttisellä naisella. Ei millään pahalla, mutta 80senttinen vyötärö 150senttisellä on iso, mutta 180+senttinen taas pitää olla melkeinnpä hoikka, jotta pysyy hyvin tuon mitan alla...

On just ja just alle 80cm. Joskus kun mittasin 78cm ja nyt olen 175cm ja 74kiloa. Juu, minusta on huvittavaa, että oikeastaan mitään makkaraa ei sallita ja heti uhkaa joku ihmeen oireyhtymä. Ei ole todellakaan mikään omenavatsa.

Siis eihän noi rajat ja muut sellaiset ole siksi, että haluttaisiin"kieltää" makkarat tai että haluttaisiin olla ilkeitä. On vaan tutkittu että keskimäirin näin on. Makkarat ei vyötäröllä ole tutkimusten mukaan terveellisiä.

Ja misseilläkin om kapea vyötärö, vaikka jotkut ovat tosi pitkiäkin. Enkä tarkoita vain niitä alipainoisia missejä. se ihmisen pituus ei vaikuta niin paljoa, koska ei lyhyt ihminen ole suhteessa samanpaksuinen, kuin pitkä ihminen. Lyhyet ihmiset on aina pitkiä tanakoimpia, jos katsotaan ruumiinrakennetta.

Viimeksi muokattu:
Mulla on niin pallovatsa, että hävettää. Mulla on jäänyt raskauksien jälkeen vatsa niin isoksi, että luulenpa olevani jatkuvasti raskaana. Mulla on varmaan joku 104, ja pituutta on vain 165.
Mutta siis onhan mulla ylipainoa ja kaikki kertynyt vatsa-peppu-akselille. Hyvin paha yhdistelmä.

Saisko jostain ostettua itsekuria, että jaksais tän pallovatsan muuttaa pienemmäksi?

Mulla on vuoden verran lapsen syntymän jälkeen vyötärö vähän yli 80 cm, mutta sitten laihdutin, ja vuoden aikana lähti 14 kg, lähtö 72 kg, nyt 58 kg, pituus 169. Vyötärö on nyt 66 cm, eli ei pitäis enää olla hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23698502:
Siis eihän noi rajat ja muut sellaiset ole siksi, että haluttaisiin"kieltää" makkarat tai että haluttaisiin olla ilkeitä. On vaan tutkittu että keskimäirin näin on. Makkarat ei vyötäröllä ole tutkimusten mukaan terveellisiä.

Ja misseilläkin om kapea vyötärö, vaikka jotkut ovat tosi pitkiäkin. Enkä tarkoita vain niitä alipainoisia missejä. se ihmisen pituus ei vaikuta niin paljoa, koska ei lyhyt ihminen ole suhteessa samanpaksuinen, kuin pitkä ihminen. Lyhyet ihmiset on aina pitkiä tanakoimpia, jos katsotaan ruumiinrakennetta.

Misseihin kyllä valikoituu keskimääräistä hyvin erilaisen vartalonmuodon omaavat immeiset. Vai tarkoitatko näillä sanoilla, että vain missimittaiset olisivat terveellisten vartalonmuotojen omistajia?

Mistä lähtien yksi pieni makkara olisi hälyyttävää? Ihan oikeasti? Ihmisellä jolla vartalonmuoto on kuitenkin aika X

Misseihin kyllä valikoituu keskimääräistä hyvin erilaisen vartalonmuodon omaavat immeiset. Vai tarkoitatko näillä sanoilla, että vain missimittaiset olisivat terveellisten vartalonmuotojen omistajia?

Mistä lähtien yksi pieni makkara olisi hälyyttävää? Ihan oikeasti? Ihmisellä jolla vartalonmuoto on kuitenkin aika X

Ei, en tietenkään tarkoita. Noi rajat ja muut tarkoittaa vain, että keskimääräisesti silloin riski nousee, kun mennään yli 80 cm. Ei se välttämättä näytä huonolta tai tee ihmisestä mitään sairasta.

Mut se ihan vähän harmittaa, kun aina ajatellaan, että lyhyemmät on niin paljon muita ihmisiä kapeampia. Ihan yhtälailla se lyhyt joutuu yleensä tekemään hommia sen vyötärön eteen, kuin se pitkäkin ihminen. Monella lyhyellä ihmisellä on lantiokin yhtä leveä, kuin pitkällä, mutta lyhempi selkä, jolloin vatsan pitää mahtua pienempään tilaan.

Yhteistyössä