Uä-ihonpuhdistus :/

• Viestiketjun aloittaja Puhdaskasvoinen
  • Ensimmäinen viesti
Puhdaskasvoinen
Mulla oli tänään kasvohoito johon kuului ultraääni-ihonpuhdistus. Sanoin kosmetologille, että eikös se ole kielletty raskauden aikana ja hän+toinen kosmetologi sanoivat, että siitä ei ole mitään haittaa raskaudelle, että ultrataanhan vauvaakin. Ovat tehneet ko.puhdistuksen monelle raskaanaolevalle ja toinen kosmetologeista sanoi, että hänellä on 2 lasta ja on molempien raskauksien aikana ottanut uä-puhdistuksen.

Nyt kuitenkin mietin, että mahtoikohan jotain ikävää aiheutua vauvalle? Olen rv25 eli ihan alkuraskaudesta ei ole enää kyse, mutta tietääkö joku miksi se olisi kielletty/ei suositella raskaana oleville?? Toisaalta kun ajattelee, että toimenpide kestää muutaman minuutin ja tapahtuu kasvojen alueella yms. että voihan se "kielto" olla ylisuojeluakin, mutta mutta...Kääks, onko huoleni turha?

en ottaisi
En halua lisätä tuskaasi, mutta minulle on aina jokaikinen kosmetologi painottanut, että uä-puhdistusta ei saa tehdä raskaana olevalle. Toivotaan, että on vain ylisuojelua!

äiti06
Mulle tehtiin uä-ihonpuhdistus alkuraskauden aikana, kun en tajunnut kertoa raskaudesta kosmetologille. Tuntuu hassulta, että juuri se muutaman min. pituinen hoito aiheuttaisi jotain vauvalle, kun muuten meitä juoksutettiin 11 kertaa ultrassa raskauden aikana! Sikiön pientä kokoa seurattiin, tiedä sitten johtuiko siitä ihonpuhdistuksesta, mutta uskallan epäillä;) En tiedä onko tutkimus- ja puhdistuslaitteiden ultraäänitaajuuksissa eroja, se on varmaan aika tärkeä juttu turvallisuuden suhteen. En tiedä, miksi ko. puhdistusta ei suositella raskauden aikana, mutta en usko, että olet vauvallesi vahinkoa aiheuttanut! Meidän vauvalle ei ainakaan näyttänyt olevan äidin kauneudenhoidosta haittaa=)

koppa
Mulle joskus joku kosmetologi sanoi, että se on kielletty siksi, että ei haluta ottaa vastuuta, mikäli jotain sattuisi. Ilmeisesti riski on jotain 1:1000000000000000000, että jotain sattuisi, eli ei mitään riskiä.

Älä stressaile turhaa! :D

soita tuonne ja saa mielenrauha
Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

puh. (09) 471 76 500
kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Ap.
Ap tässä. Kysyin asiasta lääkäriltä ja tässä hänen vastauksensa jos jotakuta kiinnostaa:

Kiitos kysymyksestä!

Raskausaikana suositellaan välttämään sellaisia asioita tai toimenpiteita, joiden vaikutuksesta ei ole tutkittua tietoa. En löytänyt tutkittua tietoa kasvojen ultraääni-ihonpuhdistuksesta raskausaikana, joten tähän perustunee se, että sitä ei monien kosmetologikeskusten sivuilla suositeta raskauden aikana.

Ultraäänihoidossa käytetään kovin eri taajuista ultraääntä verrattuna raskauden ajan kaikututkimukseen (= ultraäänikuvaus). Tosin on muistettava, että kasvohoidossa ultraääntä ei ohjata kohtua kohti.

Uskon kuitenkin, että näillä raskausviikoilla, kun sikiö on jo organogeneesivaiheen (= elinten synty) läpikaynyt, saamasi hoito tuskin vaikuttaa kohdun suojattuun rauhaan. Eli mitä todennäköisimmin et aiheuttanut lapsellesi mitään pahaa!

Onnellista odotusta!
Vastaaja: Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

Yhteistyössä