Tyypin 2 diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diabetesko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Diabetesko

Vieras
Epäilen, että ko tauti on mulla =(
Varmaan vuoden verran olen ollut ERITTÄIN väsynyt. Voisin helposti nukkua kellon ympäri, viikonloppuisin nukunkin. Töiden jälkeen kun syön, sänky kutsuu välittömästi.
Olen erittäin ärtyinen ja aikalailla mastentunut. Mikään ei innosta eikä huvita, haluaisin vain olla.
Viime yönäkin nukuin n. 10h, heräsin 9.30 ja nyt jo tekisin mieli nukkumaan :(
Olen myös ylipainoinen, liikun kohtuu vähän (kun ei vaan jaksa!). Paino noussut viimeisen vuoden aikana n. 10kg.

Viimeisimmässä raskaudessa minulla oli RDB, paastoarvo hieman koholla, mutta muut arvot jäivät viitteiden alle.

Mihin kannattaisi olla yhteydessä tai mitä nyt tehdä. Millaisia tutkimuksia nyt mahdollisesti edessä, jos lääkäriin menen asiasta puhumaan?
Pelottaa ja suututtaa. =(

Soita tk:n diabeteshoitajalle ja kysy neuvoja. Jos kerran raskaudenaikanakin on ollut joitain häikkää kannattaa tarkistuttaa tilanne, vaikka sillä uudella sokerirasituksella.

Eipä sitä ihan heit varmasti aleta lääkkeitä syöttämään jollei tilanne ole todella huolestuttava. Kuten oli isälläni kun 2. tyypin diabetes todettiin, silloinkin yritettiin aluksi pillereillä mutta insuliini piikitykselle joutui.

olisi hyväksi tunnistaa tauti mahdollisimman pian sen alettua, koska muutoksia esim. näköön tulee jo varhaisessa vaiheessa. Raskausdiabetes tarkoittaa että olet diabeetikko vaikkakin ehkä oireeton.

Todennäköisyys on niin suuri, että varsinainen kakkostyypin tauti puhkeaa muutaman vuoden kuluessa synnytyksestä, että sun täytyy ilman muuta käydä säännöllisesti sokerirasituksissa ja pudottaa painoa.

Älä pelkää noin paljon, kakkostyyppisestä diabeteksesta voi myös parantua, ja jos ei muuten niin viime kädessä laihdutusleikkauksella, jos et muuten saa syömisiäsi kuriin. Eli turha kantaa epätoivoa asiasta.

Sitä painoa ei tartte edes pudottaa kovin paljon että oireet jo helpottuu tai kakkostyypin riski kohdallasi pienenee. Tärkeintä on, ettet anna sen ainakaan nousta. Lihominen ei ole terveellistä kenellekään, mutta sulle vielä vähemmän.

Huijaa ittes ylös sieltä soffasta nyt. Lähde sadan metrin lenkille ja palkkiona on kunnon siivu tummaa suklaata (terveellistä myös diabeetikolle). Seuraavana päivänä kävelet kaksisataa. Siitä se lähtee. Elefantti syödään pieninä paloina, muuten se ei onnistukaan, ellei syöjällä ole pirun suuri suu.

Soita tk:n diabeteshoitajalle ja kysy neuvoja.

Juu, katso netistä onko diabeteshoitajalle joku soittoaika ja soita heti ensi tilassa. Itse soitin vajaa vuosi sitten ja sain ajan seuraavalle viikolle. Sokereissani on pientä nousua, vaikka normaalin rajoissa ovatkin. Olen nyt seurannassa, koska sukurasitustakin on. Eka käynti oli jo kuukauden jälkeen, seuraava muutaman kuukauden jälkeen ja nyt on vuosittaiset käynnit. Väliajalla seuraan kotona sokeriarvoja, jotka olen saanut paremmiksi ruokavaliolla.

Yhteistyössä