Tyyny minkäikäiselle?

Pohditiin tässä oikein porukalla, että minkä ikäisenä lapselle laitetaan tyyny eikä saatu vastausta aikaiseksi. Joku aikaisemmin kirjoitti, että kun lapsi itse alkaa laittamaan pään alle jotain mutta mitä se sinne laittaisi, jos sängyssä ei ole muuta kuin peitto (joka on runtussa päädyssa :) ) ja uniriepu, joka rutussa milloin missäkin.
Eli siis: kuinka vanhalle olette laittaneet tyynyn?
Niin ja kiitos vastauksesta :flower:

Minä olen miettinyt ihan samaa. Eli siis vastausta ei ole.

Tuo aihe vaan on tullut ajankohtaiseksi, kun olen laittanut merkille, että poika myttää peittoa itse ja sitten kääntyy sängyssä itse niin, että kasa peittoa on pään alla ja nukahtaa sitten siihen. Sama oli tänä aamuna, kun hetkeksi otin meidän keskelle (klo 6 aikaan), niin poika kääntyi niin, että sai mytyn isin peitosta päänsä alle.

Poika 9kk.

Meille lääkäri suositteli 9 kk iässä tyynyn käyttöön ottoa sängynpäädyn kohottamisen lisäksi, kun pojalla oli paha kurkunpäätulehdus. En tiedä milloin oltaisiin muuten aloitettu. Ostettiin Jyskistä sellainen lasten tyyny josta saa täytteen määrää säädeltyä. Otettiin alkuun täytteestä yli puolta pois ja lisättiin täytettä aina muutaman kuukauden välein kun poika tottui tyynyyn (ja kasvoi tietty myös).

Meillä aloitettiin tyynyn käyttö jo heti synnyttyä. Myynnissä vastasyntyneille tarkoitettuja ohuita tyynyjä (sykehuspute), joita fysioterapeutut meillä suosittelevat jo sairaala-aikana. Niska saa tukea nukkuessa ja takaraivo ei "litisty" :) Näin meillä naapurimaassa :wave:

nau
Meillä oteetiin vauvatyyny käyttöön n.8kk ikäisenä. Nykyään (10kk)nukkuu välillä litteällä aikuisten tyynylläkin, kun niitä sattuu perhepedissä olemaan yrimääräisiä. Välillä nukkuu kyllä kokonaan tyynyn päällä :)

Heh! Meillä tyttö 3v8kk otti tyynyn käyttöön vasta kuukausi sitten :eek:
Sitä ennen tyyty löytyi aina lattialta. Vaikka kuinka tytön nukahdettua olisi laittanut pään alle tyynyn, niin ei se kauaa siinä pysynyt.

Mutta esikoispoika otti tyynyn käyttöönsä vajaan vuoden ikäisenä. Se lienee yleisin ikä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa-a:
Joku aikaisemmin kirjoitti, että kun lapsi itse alkaa laittamaan pään alle jotain mutta mitä se sinne laittaisi, jos sängyssä ei ole muuta kuin peitto (joka on runtussa päädyssa :) ) ja uniriepu, joka rutussa milloin missäkin.
Yleensä laittaa aina kätensä pään alle tai yrittää mennä peiton päälle nukkumaan mytäten sitä tyynyksi. =)
Näin meillä ovat molemmat lapset tehneet aika tarkalleen ½ vuoden iässä, jolloin ollaan annettu tyyny.

Meillä tyynylle on alkanut olla käyttöä vasta noin kaksivuotiaana. Nukahtaessaan kuopus alkoi ottaa tyynyn pään alle lähempänä kahta vuotta, siis meidän tyynymme, koska nukkui perhepedissa :) Nyt nukkuu omassa sängyssään ja on oma tyyny, mutta ei se ole pään alla kuin sen hetken kun lapsi nukahtaa. Muuten tyyny pysyy kyllä paikallaan, mutta tyttö on pää jalkopäässä tai poikittain.

Yhteistyössä