Tyttövauvan alapään peseminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoisen äiti

Vieras
Miten pesette tyttövauvan alapään? Neuvolassa ja kirjoissa opastetaan, ettei alapäähän saa koskea juuri lainkaan. Mutta mitäs, kun esim. kakkaa menee pimpsan "sisään"? Pyyhittekö sen pois ja miten (puhdistuspyyhkeillä, märällä topsulla tms)?

Neuvolassa sanottiin, että sitä valkeaa "talitöhnää" häpyhuulten välissä ei saa pyyhkiä pois, koska juuri se suojaa alapään herkkiä limakalvoja. Mutta entäs, kun töhnä on lähempänä harmaata?

Näin esikoisen (2kk) ollessa kyseessä ei oikein uskalla alkaa sörkkimään alapäätä.. Joten toivoisin tähän kysymykseen asiallisia vastauksia.

Kiitos.

Ihan hanan alla olen pessyt ja toki kakat välistäkin pois vaikka pyykinyt jos ei pesemällä lähde. Sitä valkoista ei tosiaan saa kokonaan poistaa, mutta normaali pesu/kylvetys.

Toki on pesty. Aina edestä taakse päin, siis pimpistä peppuun ettei mene sitä kakkaa ainakaan enempää sinne. Ja jos on mennyt ni pakkohan se on sieltä pyyhkiä pois. Ensin tavan pesu ja sit vaikka kostealla pumpulilla.

Kiitos asiallisista vastauksistanne.

Kuinka usein "tarkistatte" töhnäilanteen häpyhuulten välistä? Joka pesu / kakan jälkeen / kylpyjen yhteydessä? Tuntuu jotenkin tyhmältä olla vähän väliä tutkailemassa töhnää. Kai minulla on pelko, että jotenkin onnistun vahingoittamaan pienen vauvan herkkää alapäätä.

Enpä ole kiinnittänyt huomiota töhniin :) en siis mitenkään säännöllisesti tee että "tarkastetaanpas nyt", vaan ihan pesujen yhteydessä, ainahan se tulee pyllypesun jälkeen katsottua onko hempulakin puhdas. Kakat ja muun ylimääräisen "nöyhdän" olen poistanut ihan pesemällä tai kostutetulla vanulla, muuten saa olla ihan rauhassa.

tyhmä kysymys , mutta jos vaippaan ilmestyy " keltainen " väri ( ihan pientä ) ? t ja ilmeisesti pissaessaan . mietin voisiko olla on kakannut eilen ja sinne väliin jäänyt vielä kakkaa ??? voisiko siitä johtua ??

[QUOTE="vieras";24766956]tyhmä kysymys , mutta jos vaippaan ilmestyy " keltainen " väri ( ihan pientä ) ? t ja ilmeisesti pissaessaan . mietin voisiko olla on kakannut eilen ja sinne väliin jäänyt vielä kakkaa ??? voisiko siitä johtua ??[/QUOTE]

eikö kukaan halua auttaa ???