Tyttölapsen pitkien hiusten laittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tumpelo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tumpelo"

Vieras
Minulla on aina, lapsesta pitäen, ollut lyhyet hiukset. En siis ole tottunut laittamaan nutturoita, lettejä, poninhäntiä jne.

Minulla on 4-vuotias tytär. Hänellä on samanlainen hiuslaatu kuin minulla, eli hyvin ohut ja liuru, liukas tukka. Tyttö haluaa kuitenkin kasvattaa tukkaansa. Nyt pitäisi minun kuitenkin opetella laittelemaan saparoita ja muuta.

Mutta kun en osaa! Minä en saa laitettua kahta saparoa siististi, en osaa tehdä jakausta suoraan. Hiukset ei ikinä asetu siististi ja sileästi ponnarille, vaan ne jää "ryppyyn", siis silleen, että hiukset on välillä ihan tiheästi kiinni toisissaan ja sitten niiden "hiussuikalaiden" välissä näkyy päänahka. Ikinä ei kaksi saparoa asetu symmetrisesti, vaan aina on toinen korvalla ja toinen keskellä päätä :/ lisäksi ponnarit luistaa tukasta pois tosi herkästi, kun hiukset on niin liukkaat.

Pitääkö tässä hommata joku kampauspää, että oppii nämä jutut? Lapsi ei kuitenkaan malta istua paikoillaan kovin pitkään. Baletissa toisilla tytöillä on nättejä, sileitä ja siistejä nutturoita, meidän tytöllä joku epämääräinen tollukka päälaella :(

Tästä syystä minulle mutsi leikkasi lyhyen tukan, koska minullakaan ei kestänyt pompulat tukassa kunnolla ja normaalien hiuslenkkien kanssa sai sitä lenkkiä kiertää osien ympäri x-kertaa, kun tukka on niin ohut. Mutta minä en lapsen tahdon vastaisesti nyt haluaisi parturoida tukkaa lyhyeksi, saa lapsellakin olla vähän sananvaltaa oman ulkonäkönsä suhteen.

Onko sulla oikean kokoisia hiuslenkkejä? Niitä on paksummille hiuksille ja sitten lapsille vastaavasti pienempiä joita ei tarvitse tolkuttomasti kiertää. Noin kolme kertaa kun saa kierrettyä lenkkiä se on yleensä hyvä pysymään. Sitten on vielä silikonilenkkejä jotka on sitten nihkeempiä ja pysyy paremmin.
Mä neuvoisin mielellään mutta se on hankalaa tälleen netin kautta. Kyllä se kokeilemalla alkaa hiljalleen sujua varmasti.

Oikeanlaiset pompulat, pinnit sun muut ostoslistalle ja youtubesta etsimään kampaus-tutorialeja, sieltä kautta minäkin olen opetellut hiuksiani laittamaan :)

Kaikkiin hiuksiin ei vain saa ponnareita, vaikka kuinka haluaisi. Kun lapsi on vielä noinkin peni (ja hiukset hennot), mitä jos pitäisitte hiukset polkkamitassa, ja sitä saisi laitettua pinneillä ja hiuspannoilla?

Samaistun tähän hyvin. Oma tytär on vielä alta vuotias, mutta kammottaa jo nyt se tuleva hiusten laittaminen, jos tuo haluaa ajastaan pitkää tukkaa kasvattaa. Minulla tosin hiuslaatu on erilainen, paksu ja runsas kuin mikä, karvaa riittää vaikka muille jakaa ja pituus on ristiselkään. Niin monta kertaa olen kuullut ihasteluja, etenkin kampaajilta, miten "sinä varmaan tykkäät laittaa tätä vaikka miten, lettejä/nutturoita, kiva kun saa vaikka mitä..." Ja joka kerta sanon suoraan että en osaa tehdä itselleni kuin ponnarin.*Minkäänlaista alkeellisintakaan nutturaa tai lettiä en saa omaan, enkä kenenkään muunkaan päähän syntymään. Yritetty on, lopputulos on karsea turso,..Paksu, painava ja liukas hius, en vaan saa sitä työstettyä mihinkään. Eikä ole aikaa eikä oikein kiinnostustakaan. Joskus vaikkapa juhlissa on kyllä tylsää kun toisilla on hienosti tukat laitettu ja oma liehuaa auki sellaisenaan tai sitten ponnarilla. Jos haluan vaikka edes sen perusnutturan, joudun käymään kampaajalla :/

Esikoiset on kaksospojat ja käy niin kätevästi kun sotilasisänsä ajelee samalla pojille siilitukan kun itselleenkin. Eikä mene rahaa parturiin. Hmmm...millähän todennäkösyydellä tyttö viihtyisi myös siilinä? :D Itelläkin on ollu siilitukka ja jumankekka miten helpolla pääsi verrattuna tähän metrilettiin. Siinä ne minun vaihtoedot onkin: joko ihan siili, ettei tarvitse muotoilla millään lailla, tai sitten selvästi pitkä tukka. Kaikki siltä väliltä on no-go. Jos hiusten malli vaatii mitään tököttejä, rautoja, mitä niitä härpäkkeitä onkaan, se on liikaa vaadittu. Harjan/kamman ja korkeintaan hiuslakan täytyy riittää.Onko olemmassakaan sellaista naisellista lyhyttä hiusmallia, jota ei sängystä noustessaan tarvitse laittaa mitenkään??

Tyttärellä oli syntyessään jo paksu tumma tukka, ja vauhdilla tuo karva kasvaa. Kohta on silmillä, joutunen siis aloittamaan jonkinlaiset hiustenlaittoharjoitukset. Plääh.

Sanoin jo raskausaikana vain puoliksi leikillään että hyvä jos tulee kolmas poika, ei tarvii kenenkään hiuksia näpertää :D

Ja lisäänpä vielä, että vaikka olen kohta kolmikymppinen, se on edelleen oma äitini, joka minulle sen satunnaisen letin vääntää :D Sinne vaan kipin kapin äitin letitettäväksi kun melkein naapurissa asuu. Tässä voi hyvinkin käydä niin että mummi saa näpertää hautaan asti tyttärensä sekä tämän tyttären tukat :O

[QUOTE="kädetön";30651862]Ja lisäänpä vielä, että vaikka olen kohta kolmikymppinen, se on edelleen oma äitini, joka minulle sen satunnaisen letin vääntää :D Sinne vaan kipin kapin äitin letitettäväksi kun melkein naapurissa asuu. Tässä voi hyvinkin käydä niin että mummi saa näpertää hautaan asti tyttärensä sekä tämän tyttären tukat :O[/QUOTE]

tai mummo opettaa lapsenlapsen tekemään letin itse. Perusnuttura ei ole vaikea ja sen ei tartte olla edes sileä. esim tässä ohjeet https://www.youtube.com/watch?v=fl0mX9GPTGM

Neljän pitkähiuksinen tytön aitona voin kertoa, että nuorimmaisen kohdalla loihdit jos vaikka minkälaisia lettejä ja nutturoita :) omat hiukset pyöräytän aina samanlaiselle nutturakanpaukselle, mut lapsille teen mielelläni ( nyt, aiemmin en) erilaisia kampauksia vaikka joka aamu, jos vaan on aikaa.
Ja oikeesti, oon kyllä ihan netistäkin opiskellu...

• Tykkää
Reactions: Jellonainen

Yhteistyössä