Tyttökeskoset selviävät paremmin - ja se pelottaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pliisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pliisu

Vieras
Itseäni on näin raskauden alkuvaiheessa vaivannut eräs nolo asia, koska suvussani on muutamia keskosia ollut viimeisten vuosikymmenten aikana.

Tyttökeskoset selviävät varsinkin varhaisilla viikoilla paremmin kuin pojat. Sen sijaan että se olisi hyvä uutinen, minusta tuntuu että on inhottavaa olla tuon vahvemman sukupuolen edustaja. Ja tuntuu myös inhottavalta, että jos meille tulee tyttö joka syntyisi keskosena, niin sairaalassa ei ehkä hoideta häntä yhtä huolella ja varovaisesti kuin poikaa. Tuntuu, että jos on vahvempi tai pärjäävämpi, ei kukaan ole auttamassa. On helpompi ajatella että "tytöthän selviää, ei niistä tarvitse huolehtia niin paljon". "Tytöt selviää infektioista paremmin, enpäs jaksa laittaa suojahanskoja nyt, tuo on niin vahva pakkaus kuitenkin vaikka painoa on vasta 800 grammaa".

Näen tämmöisestä tyhmästä asiasta painajaisia. Ehkä johtuu siitä että olen joutunut aina pärjäämään itse ja meillä on aina ollut sellainen kulttuuri että apua ei ole sukulaisiltakaan saanut, koska "tytöt on niin reippaita eivätkä turhista valita". Mutta jos perheen miehet olivat kipeinä niin heti oltiin huolissaan ettei sydän pysähdy... Ehkä tästä tämä pelko tulee. Että jään vauvan kanssa ihan yksin sinne osastolle kun minulla on sitten joku luontainen selviytyjä sylissä...

Olenko turhaan huolissani vai saako Suomessa tyttövauvatkin hyvää hoitoa?

Teki pahaa lukea tätä tekstiä. Teki yhtä lailla pahaa siitä riippumatta, olitko tosissasi tai ei. Totta kai Suomessa tyttöjä ja poikia hoidetaan saman etiikan ja ammattitaidon mukaan: molemmat ovat yhtä tärkeitä ja ansaitsevat yhtä hyvää hoitoa.

En ole kuullut, että Suomessa tytöt/naiset jäisivät sukupuolensa tähden heikommalle hoidolle. Päinvastoin, lääketiede ottaa yhä tarkemmin huomioon sukupuolen mm.siinä, että tiedetään oireiden näyttäytyvän eri tavoin joissain sairauksissa yms.sukupuolesta riippuen.

kyllä ihan yhtä hyvon hoidetaan, oli tyttö tai poika... Huhhuh, mitä ajatuksia! En ole ikinä työssäni kuullut, että vauvoja olisi sukupuolen mukaan "arvioitu", mulloin kuin esim jossain taudeissa, mitä tulee vaan toiselle sukupuolelle.

Meidän tyttö oli teholla komplikaatioiden vuoksi, vaikka täysiaikainen olikin ja sai tosi hyvää hoitoa. Hyvin tutkittiin kaikki huolenaiheet ja aina vaihtoivat hanskat potilaiden vällillä. Sukupuolen huomioivat minun kuulteni lähinnä niin, että ihastelivat kuinka nätti ja sievä pieni tyttö meillä on. Siellä suhtauduttiin tosi ystävällisesti vanhempiin ja osattiin kohdata meidän huoli ja pelko hyvin ammattitaitoisesti.

Raskauden aikana sitä tulee kaikenlaisia huolenaiheita ;)
Älä sinä sitten siirrä tuota "tytöt ei tarvitse hoitoa" -asennetta enää eteenpäin omille lapsillesi.

Ja asiaan: Terveen keskosen perushoidossa käytetä hanskoja, vaan käsiä desinfioidaan joka välissä. Hoidossa ei myöskään sen kummemmin huomioida sukupuolta: Maidot tulee kolmen tunnin välein oli naperolla nälkä tai ei, vaipat vaihdetaan 4-5 tunnin välein ja lääkkeet annetaan lääkärin ohjeen mukaan. Vauva pestään harsolapuilla, lakanat vaihdetaan ja kaappi putsataan päivittäin ja lisäksi koko kaappi vaihdetaan viikoittain. Monitorit mittaavat sykettä, happisaturaatiota ja hengitystiheyttä. Labrat otetaan alkuun jopa useamman kerran päivässä ja hoito aloitetaan (sukupuolesta riippumatta) jos jokin arvo poikkeaa viitearvosta tai seurantalaite hälyttää. Älä siis suotta vaivaa päätäsi tuollaisilla ajatuksilla. MUTTA: Itse kahden keskoslapsen äitinä huomasin hyvin selvästi sen, että sillä on oikeasti merkitystä miten hyvin vanhemmat osaavat vaatia huomiota omalle lapselleen! Ylimääräisiä lääkärin tarkastuksia ja tutkimuksia saa puhumalla, hoitajilta saa hyviä neuvoja ja opetusta kunhan itse avaa suunsa ja kyselee. Paremman huoneen, uudemman kaapin jne... saa kun tarpeeksi urputtaa.

Yhteistyössä