Tyttöjen ystävyys suhteista,onko muilla ollut ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pimpelipom"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pimpelipom"

Vieras
Hei kysyisin teiltä joilla alakoulu ikäisiä tyttöjä,onko ollut koulun aloituksen jälkeen ongelmia kavereitten kanssa?
Mulle tullut ns. uutena tilanteena esille se että koulun välitunnilla yksi kokee olleensa syrjitty ja "koulukiusattu" kun ei ole joka hetki ollut niiden lasten kanssa joiden kanssa haluaisi olla. Ja ei ole edes hakenut /kysynyt muita tyttöjä leikkiin,vaan haluaisi olla vaan tiettyjen tyttöjen kanssa.
Nyt sitten vanhemmat haluavat keskustella muiden lasten vanhempien kanssa asiasta.
Minusta tuntuu että lapsi yrittää saada kavereita vanhempien avustuksella,mielipiteitä kaivataan?
Miten suhtautuisit tilanteeseen?

Mulla on jo aikuiset lapset, mutta tuo tuntuu olevan nykyisin varsin tavallista joidenkin lasten kohdalla, että vanhemmat tai muut lapsen lähellä olevat aikuiset järjestävät lapselle kaverin. On siis mahdollista, että kyseinen lapsi ei ole oppinut itse solmimaan ystävyyssuhteita, koska aikuiset ovat aina tehneet sen hänen puolestaan, eikä siksi tyttö osaa nyt mennä kysymään ketään muutakaan kaverikseen.

Mä suhtautuisin tilanteeseen siten, että aikuiset rohkaisisivat tätä lasta pyytämään kavereikseen sellaisiakin, joiden kanssa ei vielä ole leikkinyt. Aina ei tarvitse olla juuri niiden luokan suosituimpien joukossa vaan varsin usein ne oikeasti parhaat ystävät löytyvätkin vähemmän suosituista.

Ajattelisin varmaan että jee jee, curlingia, mutta ulospäin olisin tietty tosi asiallinen :saint:

Meidän tytön koulussa oli sellainen "kiusaamistapaus", että eräs Liisa (nimi keksitty) olisi halunnut leikkiä joka välitunti kahdestaan Millan (nimi keksitty) kanssa, koska he tunsivat toisensa jo useamman vuoden takaa. Milla kuitenkin ystävystyi nopsaan muidenkin luokkatovereiden kanssa, ja halusi leikkiä samassa isossa porukassa missä muutkin. Liisaa pyydettiin mukaan, mutta hän ei halunnut, ja koki olevansa kiusattu koska Milla puhui ja leikki muidenkin kanssa.
Minusta se olisi kiusaamista Millaa kohtaan, jos hän ei saisi ystävystyä kenenkään toisen kanssa, koska Liisa haluaa olla vain Millan kanssa.

No mun tyttö ei oo vielä koulussa, mut omilta ystäviltäni (joilla on kouluikäisiä lapsia) oon kyllä saanu kuulla kyseisenlaisista tilanteista.

Kyllä mä voisin niiden vanhempien kanssa puhua, mutta toisin kyllä esille oman mielipiteeni asiasta. Asiallisesti tietty.

Tyttöjen keskuudessa saattaa olla joskus todella monimutkaisia kiusaamis kuvioita ja usein siihen liittyy pois sulkeminen. Eivätkä ns. kiusaajat koe aina näissä tilanteissa olevansa kiusaajia kun ei asiaan liity mitään fyysistä, mutta varsinkin pidempään jatkuneena se voi aiheuttaa kiusatulle monenlaisia paineita ja harmia. Mene mukaan keskustelemaan avoimin mielei ja kuuntelemaan mikä on huolena ja teet johtopäätöksesi sitten kun tiedät. Kiusatuksi tulleen kokemuksen aliarvioiminen ei varmastikaan ole oikea tapa päästä alkuun.

Yhteistyössä