Tyttöjen 7v ja 10v ajankäyttö, miten muuttaisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iiris-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iiris-äiti

Vieras
Olen ollut aika tosi väsynyt äiti lähiaikoina. Taustalla on avioero pari vuotta sitten ja jouduin rahahuolten vuoksi menemään töihin jo kun nuorin (nyt 2,5-vuotias) oli 1-vuotias. Jaksoin juuri ja juuri käydä töissä, vaihtaa nuorimman vaipat, katsoa hänen peräänsä, tehdä ruoan, siivota, huoletia että isommat sai läksynsä yms. tehtyä, jutella lasten kanssa jonkin verran päivässä, sylitellä nuorinta, kuskata harvakseltaan harrastukseen tms. Yöt meni nuorimman heräillessä hoidon aloitettuaan :(

No, nyt alkaa elämä hiljalleen helpottua. Ei tämä edelleenkään helppoa ole, mutta sen verran, että kykenisin nyt taas äitinä enempään kuin mitä viimeisten parin vuoden aikana.

Nuorimman hoitoon olen eniten panostanut ja nyt mietinkin noiden kahden vanhemman menoa ja meininkiä... Mitä lähtisit muuttamaan ja miten? Tiedän, että tietokone/DVD-aikaa on liikaa.

Tyttö 7v: Käy koulussa+iltapäiväkerhossa. Haen kotiin 16.30 aikaan. Iltapäiväkerhossa tekee läksyt ja ulkoilee, on kavereiden kanssa. Koti-iltaisin katson läksyjä tämän tytön kanssa jos on jotain erityistä, mutta en läheskään päivittäin, ehkä kerta viikkoon. Teen puheterapiaharjoituksia (pitäisi tehdä päivittäin) välillä päivittäin ja välillä saattaa mennä viikko ettei tehdä. Ruoka syödään klo: 17 jälkeen ja sen jälkeen tämä tyttö leikkii isosiskon/pikkusiskon kanssa tai katsoo DVD-leffoja (välillä on saattanut mennä 2-3 tuntiakin illassa näiden parissa), joskus pelaa Panfua tietokoneella. Lemppari-DVD:t on tyyliin Tuhkimo, Prinsessa Ruusunen, Disneyn suosikit yms. Ulkoilee kotona arviolta kerran viikossa, muuten kyhnää sisällä. Harrastuksena 2 x viikossa jumppakoulu tossa meitä vastapäätä. Nukkumaan menee 21 aikaan pesujen jälkeen (joka päivä käy suihkussa jne). Kavereita ei juuri vapaa-ajalla tapaa, ehkä kerran kuussa.

Tyttö 10v: Tulee koulusta suoraan kotiin, tekee läksyt ja syö välipalan ja sen jälkeen on paljon koneella ja soittelee kavereiden kanssa kännykällä. Koneella saattaa mennä hyvinkin yli 3 tuntia illassa. Ei juuri lue kirjoja, ei halua. Kaverin kanssa jää joskus suoraan koulusta tähän meidän kerrostalon pihalle ulkoilemaan, saattaa mennä tunti-pari-joskus kolmekin silloin. Välillä taas ei juuri ulkoile aikoihin. Koulumatkan 1 km kävelee molempiin suuntiin. Harrastaa kerran viikossa jumppaa. Piirtelee jonkun verran. Tosi paljon jumittaa tietokoneella. Käy Gosupermodelissa, Panfussa yms.

En ole käynyt lasten kanssa uimassa uimahallissa lainkaan. Äitini on lapsia joskus luisteluttanut + mitä koulussa käyvät. Uimakoulun ovat käyneet eli jotenkuten osaavat uida. Emme ole hiihtäneet, sukset kyllä löytyy.

Miten lähtisin purkamaan tätä tilannetta? Aikaraja koneella oloon/DVD:iden katseluun, mutta mitä tilalle? Keksinkö itse jotain vai oletanko lasten itse keksivän? Ulkoiluako lisää? Kirjastoon hakemaan luettavaa ja lukemiseen kannustamista vai? Kannustanko olemaan enemmän kavereiden kanssa vapaa-aikana? Varmaan alkuun on syytä varautua protestiin kun tavat muuttuu...

Ja juu, tiedän itsekin että tämä tilanne on ikävä. Että tähän ollaan ajauduttu. Aiemmin olin hyvä äiti, mutta sitten tuli kaikki rankka ja elämä oli pitkään vain sinnittelyä. Nyt tahtoisin ryhdistäytyä taas.

Tarkennusta vielä tähän kohtaan:

"En ole käynyt lasten kanssa uimassa uimahallissa lainkaan. Äitini on lapsia joskus luisteluttanut + mitä koulussa käyvät. Uimakoulun ovat käyneet eli jotenkuten osaavat uida. Emme ole hiihtäneet, sukset kyllä löytyy." Eli silloin kolmisen vuotta sitten+sitä ennen tehtiin kyllä näitä kaikkia, mutta sen jälkeen on jäänyt. Joskus aiemmin käytiin myös katsomassa lastenteatteria ja Disneyn jääshowta yms, nyt ei oikein ole rahaakaan mihinkään.

Siis jos ei saa katsoa 3 tuntia dvd-elokuvia taikka olla koneella sitä aikaa niin siihen pitää jotain keksiä... eiköhän siihen luontevasti tule muuta tekemistä kun ei noita tee. Ja kyllä todella paljon saa lapsesi olla koneella... minulla on teini-ikäiset lapset ja eivät hekään saa käyttää konetta kouluvkoina noin paljoa yhden päivän aikana.

Eikö lapsillasi ole jo päät sekaisin jos "ruutuaikaa" on päivittäin ihan tajuttoman paljon??

[QUOTE="tulppaani";25595142]Siis jos ei saa katsoa 3 tuntia dvd-elokuvia taikka olla koneella sitä aikaa niin siihen pitää jotain keksiä... eiköhän siihen luontevasti tule muuta tekemistä kun ei noita tee. Ja kyllä todella paljon saa lapsesi olla koneella... minulla on teini-ikäiset lapset ja eivät hekään saa käyttää konetta kouluvkoina noin paljoa yhden päivän aikana.

Eikö lapsillasi ole jo päät sekaisin jos "ruutuaikaa" on päivittäin ihan tajuttoman paljon??[/QUOTE]

Yllättäen lapseni ovat saaneet vain hyvää palautetta koulusta ja aiemmin eskaristakin. Tämä on ollut puhdasta laiskuutta, sillä itse olen päässyt helpolla kun lapset on olleet koneella/telkkarin äärellä hyvin tyytyväisinä. Olen kyllä siitä potenut huonoa omaatuntoakin, mutta enimmäkseen en ole jaksanut asiaa oikein edes ajatella. En heitä tietenkään erikseen ole näytön ääreen istuttanut, mutta ovat saaneet olla niin paljon kuin sielu on sietänyt. Valitettavasti. Viimeisten parin vuoden aikana tilanne on tähän ajautunut. Ym. syistä johtuen.

Ruutuajan vähentämisen lisäksi lisäisin sun ja lasten yhteistä aikaa. Koska lapsilla on useampi vuosi ikäeroa kuopukseen, veisin kuopuksen joskus yökylään ja viettäisin laatuaikaa näiden koululaisten kanssa, tehden sellaisia asioita mitä kuopuksen kanssa ei voi tehdä.

Miten paljon te keskustelette tyttöjen kanssa? Siis ei mitään yleistä höpötystä vaan oikein keskustelette ja kuuntelette toisianne? Voisit kysyä tytöiltä, mitä he haluaisivat, mihin he ovat tyytyväisiä, mitä he toivoisivat lisää jne. Tapaavatko paljon isäänsä? Nostan sulle hattua, että olet kolmen lapsen yksinhuoltajana jaksanut vielä miettiä tällaisiakin asioita. Monet kun vain suorittavat mekaanisesti ja toivovat salaa sydämessään, että lapsilla olisi kaikki kaikesta huolimatta hyvin.

[QUOTE="äitipäiti";25595171]Ei tuo kauhean pahalta kuulosta. Lyhentäisin TV/tietokone aikaa ja olettaisin lasten keksivän itse tekemistä tilalle.[/QUOTE]

Kiitos. Ajattelin myös ruveta pitämään kiinni siitä, että kerran viikossa kävisimme lasten kanssa (myös siis isompien) esim. luistelemassa/hiihtämässä/uimahallissa/kyläilemässä tai kutsuisimme vieraita tms. jotain ekstraa. Itsekin olen tämän parin vuoden aikana erakoitunut ja vieraantunut kavereistani, kun en ole jaksanut pitää ystävyyssuhteistani kiinni.

Ruutuajan vähentämisen lisäksi lisäisin sun ja lasten yhteistä aikaa. Koska lapsilla on useampi vuosi ikäeroa kuopukseen, veisin kuopuksen joskus yökylään ja viettäisin laatuaikaa näiden koululaisten kanssa, tehden sellaisia asioita mitä kuopuksen kanssa ei voi tehdä.

Miten paljon te keskustelette tyttöjen kanssa? Siis ei mitään yleistä höpötystä vaan oikein keskustelette ja kuuntelette toisianne? Voisit kysyä tytöiltä, mitä he haluaisivat, mihin he ovat tyytyväisiä, mitä he toivoisivat lisää jne. Tapaavatko paljon isäänsä? Nostan sulle hattua, että olet kolmen lapsen yksinhuoltajana jaksanut vielä miettiä tällaisiakin asioita. Monet kun vain suorittavat mekaanisesti ja toivovat salaa sydämessään, että lapsilla olisi kaikki kaikesta huolimatta hyvin.

Päivittäiset keskustelut on ajoittuneet lähinnä ruokailuhetkeen. Siitä pyrin silloin vaikeinakin aikoina pitämään kiinni. Tosin joskus olin silloinkin liian väsynyt ja poissaoleva tai keskityin kuopuksen pöytätemppuiluhin ja syöttämiseen. Joskus on toinen isoista tytöistä tullut juttelemaan mun luokse ja olen yrittänyt kaikkeni silloin kuunnella, mutta usein on sitten pitänyt mennä kuopuksen perään tai on ollut pakko jatkaa jotain kotihommaa siinä sitten. Pakko ja pakko... Ainakin ajatukset on harhailleet.

Isäänsä näkevät vaihtelevasti keskimäärin pari kertaa kuukaudessa. Eivät ole ikinä yötä isänsä luona, vaan näkevät pari tuntia kerrallaan. Ehkä kaipaavatkin isää, mutta ymmärtävät toisaalta isän nykyisen tilanteen ja sen, ettei tällä hetkellä heidän ole hyväksi viettää isänsä kanssa pitkiä aikoja..... (isä ajautunut ikäviin ympyröihin, josta johtuen myös meidän ero, hänellä myös mielenterveysongelmaa).

[QUOTE="noh";25595172]Ulkoilua joka päivälle tunti.
Kavereiden kanssa oleilua lisää paljon, kavereita teille tai lapsi kavereille kerran, kaksi viikossa.

Nuo olisi hyvä alku.[/QUOTE]

Myös siis iltapäiväkerhon ja ruokailun jälkeen klo: 17 jälkeen vielä ulkoilua? Keskimmäinen tyttö ulkoilee siis ip-kerhossa päivittäin. Isommalla tulee tietysti ulkoilua koulumatkoista + koulun välitunneista ja nuorimmalla päivähoidossa. Mutta vielä lisäksi iltaisin ulkoilua päivittäin? Olisiko hyvä?

Ok, mietin itsekin tuota kaveriasiaa. Toisaalta eivät juuri ole kavereita kaivanneet, mutta ehkä se on mun mallista opittua :( kun en itsekään ole todellakaan ollut sosiaalinen.

Se vielä kun joku ehdotti pienimmän pistämistä välillä yökylään. Se on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta. En saa ketään tytöistä yöksi mihinkään, vaan he ovat aina minun vastuulla.

tutulta... Mulla samanikäset tytöt ja kun kolmosemme kuoli, on elämä ollutkin melko murheellista. Arki sujuu melkolailla kuvaamallasi tavalla -meidän lapset lisäksi soittavat joten pyrin valvomaan soittotreenejä vähintään pari kertaa/vko ja käytän nuoremma soittarilla, vanhempi osaa jo pikkuhiljaa itse mennä. Läksyihin joudumme vanhemman kanssa panostamaan kun hän ei oikein osaa keskittyä. Mutta elämä tuntuu välillä ihan tervanjuonnilta ja sosiaaliset suhteet on täälläkin ihan minimissä ja ruutuaikaa ihan liikaa. En tosin ole yh mutta onhan tämä tilanne ollut rankka myös isälle -ja toki tytöillekin.
En oikein osaa antaa hyviä neuvoja, semmoisia tarvitsisin itsekin mutta joskus kandee vaan repiä itseään niskasta kiinni ja lähteä jonnekin vaikkei huvittaisi tai jaksaisi. Me käytiin syksyllä paljon sienimetsällä, se olikin ihan kivaa. Luistelu on kaupunkioloissa ihan mukava koko perheen iltaharraste, toivotaan että ilma vähän lauhtuu!
Tsemppiä, olet kuitenkin paras äiti lapsillesi!

Niin kauan saa kattoa telkkaa/olla koneella kuin on ulkoillu. Eli jos on ulkona tunnin, saa sen jälkeen kattoa telkkaa tai olla koneella tunnin. ?? taikka jos on huono sää, kuten nyt, ettei voi ulkoilla, niin kun on lukenu/leikkiny/pelannu esim lautapelejä tms jonkun ajan niin saman verran saa telkka/koneaikaa. Tai radikaalimpi vaihtoehto: kannat telkan, dvdsoittimen ja muut härpäkkeet kylmän rauhallisesti takavarikkoon muutamaksi viikoksi.

Yhteistyössä