Tyttöni alkoi yhtäkkiä pelätä pepun pesua:/

  • Viestiketjun aloittaja Ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
Ymmällään
Eli ikää tytöllä 1v2kk ja nyt ihan yhtäkkiä, ilman että mitään on sattunut pyllyn pesun yhteydessä, hän on ruvennut saamaan hirveitä itkukohtauksia pesutilanteessa. Kun avaan hanan, hän jotenkin pelästyy ja alkaa itkemään ja rimpuilemaan niin että hän ei meinaa pysyä edes otteessani. Suihkussa ja saunassa hän ei kyllä käyttäydy näin, ainoastaan siellä lavuaarin ääressä.
Olenkin vähän ymmälläni, kun asian kanssa ei ole koskaan aikaisemmin ollut minkäänlaista ongelmaa, ja nyt se vaan yhtäkkiä alkoi muutama päivä sitten.
Muutimme reilu viikko sitten, ja tuli mieleen, voiko hän reagoida uuteen paikkaan näin omituisella tavalla, vai mistäköhän olisi kyse? Miten voisin tehdä siitä pesutilanteesta sellaisen, että lapsi ei sitä enää kammoaisi...? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? :/
 
kopsukka
Ettei vaan tytölläsi ole punoitusta tai pientä ihottumaa, jos vaikka vesi kirvelee hankautuneita kohtia, ja huuto aiheutuu siitä. Meillä kävi niin, etten huomannut, että vaipan kuminauha oli ollut huonosti ja hanganut pienen pikkuruisen haavauman. Sen kun hoidin rasvalla kuntoon, itkut loppui. Tyttäreni on 1,8 kk:tta ja osasi jo sanoa, että sattuu, kun kysyin, miksi pesu kiukutti.
 
Pepussa saattaa hyvinkin olla jotain ihottumaa tai hankaumaa ja siihen kirvelee, kun vedellä pesee. Lavuaarin päällä pestessä veden lämpötilakin voi olla helpommin liian lämmin tai kylmä verrattuna suihkuun (jolloin sen itsekin ihollaan tuntee). Myös itse lavuaari voi tuntua kylmältä jalkoja vasten. Tai onko omat kätesi kylmät?

Meillä huutoa peppua pestessä on tullut ainoastaan pari kertaa ja silloin on kyllä ollut arka iho esim. ärhäkän löysän kakan jälkeen.

Toki uusi koti ja uusi pepunpesutilannekin saattaa aiheuttaa kummastusta lapsessa, mutta kai sitä huutoa tulisi sitten myös siellä suihkun puolella. Onpa siis kinkkinen kysymys... :/
 
Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta onko tämä nykyinen lavuaari samanlainen kuin edellisessä kodissa? Itse nimittain olen törmännyt kyseiseen ongelmaan useassa kyläpaikassa, kun lapset huutavat aina pyllypesulla. Meillä itellä on sellainen pieni ja esim.mummolassa sellainen suuri lavuaari eikä lapset siis ole tottuneet pesuun sellaisessa isossa. Kotona ei ole ollu mitään ongelmia. Ajattelin vaan antaa tällaisen näkökulman asiaan..
 
lilja1976
meillä kävi aivan samoin..kun mainitsi pyllynpesun alkoi huutaa!! Tarkistin tytön pyllyn, ei punainen, ei haavoja, ei naarmuja!!!
Meillä se oli ilmeisesti tytön tapa kertoa että vaipat riittää ja sen jälkeen tehnyt asiansa pottaan tai pönttöön!!!

 
meillä poika sanoo kun sattuu jos istuu pahasti lavuaarissa ja enkä kannattele poikaa tarpeeksi ja lavuaarin reuna paikaa jalkoja. samoin sanoo jos vesi on joskus liian kuumaa. muuten menee pesu hyvin.
joskus poika kiukkuaa koko vaipan vaihtoa ja pitää maanitella tai vaihtaa itkun kanssa. potalla ei kuitenkaan suostu kun istumaan (ei pissaamaan eikä kakkaamaan).
 
Ymmällään
Kiitos vastauksista kaikille :flower:
Mulla myös ensimmäinen ajatus oli, että tytöllä on joku haava tm. johon se vesi sitten kirvelee. Mutta kun tutkiskelin asiaa, en mitään löytänyt.
Rasvannut olen kuitenkin nyt erityisen hyvin, varmuuden vuoksi.

Luulen, että tuossa lavuaarissa on tosiaan jotain mistä hän ei pidä. Eilen nimittäin pesimme pepun kakan jälkeen suihkun alla ja hän ei hermostunut ollenkaan siinä! Tämä uusi lavuaari on korkeampilaitainen kuin vanha, ja ehkä se sitten jotenkin painaa jalkoja tai tyttö muuten joutuu olemaan huonossa asennossa...
Tiedä häntä. Mutta olen tosi tyytyväinen, että nyt voidaan taas käydä pesulla ilman hirveää hepulia. :)
 

Yhteistyössä