Tyttökissan leikkaushaavassa luumun kokoinen patti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua?

Vieras
9kk ikäinen tyttökissa leikattiin vajaa 2 viikkoa sitten (sterilisaatio). Haava on parantunut hyvin, mutta nyt huomasin luumun kokoisen kovan patin haavan kohdalla! Onko normaalia vai soitanko eläinlääkäriin? Ei aristanut kun koskin siihen, en tosin uskaltanut kauheasti painaa. Patti on kova. Ei näy tulehduksen merkkejä ja kissa vaikuttaa normaalilta. Mikä tuo patti on?

Kiitos tiedosta! Säikähdin jo, että jotain kamalaa.
Onneksi ei :)
Kauanko teillä pidettiin kissalla sukkapukua/kauluria? Mietin vain, kun tuossa surffasin ja siellä puhuttiin 10 päivästä? Meillä tuo antoi sukkapuvun ja kaulurin olla ensimmäisen illan, ja sen jälkeen otin ne pois. Ei mun mielestä mitenkään erityisemmin nypi haavaansa, mutta oonko nyt tehnyt kauhean virheen kun olen antanut tuon kissan olla ihan normaalisti?
Haava on suljettu sulavilla tikeillä, ompeleet on siellä sisällä.

Kiitos tiedosta! Säikähdin jo, että jotain kamalaa.
Onneksi ei :)
Kauanko teillä pidettiin kissalla sukkapukua/kauluria? Mietin vain, kun tuossa surffasin ja siellä puhuttiin 10 päivästä? Meillä tuo antoi sukkapuvun ja kaulurin olla ensimmäisen illan, ja sen jälkeen otin ne pois. Ei mun mielestä mitenkään erityisemmin nypi haavaansa, mutta oonko nyt tehnyt kauhean virheen kun olen antanut tuon kissan olla ihan normaalisti?
Haava on suljettu sulavilla tikeillä, ompeleet on siellä sisällä.

Meille annettiin kauluri, mutta se oli aivan liian iso. Sukkapuvun yritin väsätä, mutta eihän se päällä pysynyt joten annoin vain olla. Vähän hätistelin kissaa jos nuoleskeli haavaa. Äkkiä se lopetti sen ja ei muistanut enää koko haavaa :D

Ite säikähdin myös tuota pattia, mutta netistä löytyy paljon juttua vastaavasta ja moni soittanut eläinlääkäille ja pitäisi olla ihan normaali juttu. Joillekkin vain se paraneminen tekee sellaisen möykyn.

Kunhan haava ei vuoda (ainakaan paljoa), ei näytä tulehtuneelta tai muuten ala näyttää ikävämmältä, kaikki ok. Kudosnestettä kertynee sinne alle ensin aika paljonkin ja voi turvota, mutta sen pitäisi nopeasti mennä ohitse. :)

Meillä on useampi tyttö leikattu ja tosiaan usein arpeen tulee parantuessa pieni patti. Kannattaa kuitenkin seurata ettei tulehdu tai eritä nestettä - jos sellaista käy, niin sitten ennen joulunpyhiä antibioottia kehiin.

Meillä lääkäri tekee niin pienen haavan, ettei ole käytetty sen jälkeen kauluria tai verkkopukua. Ovat antaneet haavan olla rauhassa. Tässäkin on eroja. Jos on koko vatsa auki, niin kyllä silloin kauluri tarvitaan, mutta parin sentin haava, jonka kissa antaa olla rauhassa, voi olla ilman. Mutta tokihan sitä pitää seurata aluksi. Meillä ei kuitenkaan tosiaan yhdelläkään viidestä leikatusta tyttökissasta ole ollut kauluria tai sukkapukua.

Ei tuokaan haava mun mielestä iso ollut, ehkä jotain parin, kolmen sentin luokkaa? Ja todella siistiltä haava on vaikuttanut koko ajan, nyt alkaa jo olla sellainen ettei juuri enää huomaa koko haavaa.
Patti ei ole mikään pieni, vaan tosiaan sellainen luumun kokoinen. Mutta ei eritä eikä punoita tai kuumota. Seuraan sitä kyllä, ja voi olla että soitan vielä eläinlääkärillekin varmistussoiton ennen niitä joulunpyhiä :)
Mieli on kuitenkin nyt rauhallisempi, kun tiedän että jonkinmoinen pahkura on ihan normaalia.

Ei tuokaan haava mun mielestä iso ollut, ehkä jotain parin, kolmen sentin luokkaa? Ja todella siistiltä haava on vaikuttanut koko ajan, nyt alkaa jo olla sellainen ettei juuri enää huomaa koko haavaa.
Patti ei ole mikään pieni, vaan tosiaan sellainen luumun kokoinen. Mutta ei eritä eikä punoita tai kuumota. Seuraan sitä kyllä, ja voi olla että soitan vielä eläinlääkärillekin varmistussoiton ennen niitä joulunpyhiä :)
Mieli on kuitenkin nyt rauhallisempi, kun tiedän että jonkinmoinen pahkura on ihan normaalia.

Meillä myös vastaavankokoinen pahkura, näkyi ihan selvästi kun kissa käveli tai makoili. Eikä mitenkään myöskään aristanut sitä :)

Meidän kissalle tuli tuollainen, tosin taisi olla isompi (noin kananmunan kokoinen), ja kyseessä oli tyrä; joku tikki siellä sisällä oli ratkennut. Haava itsessään oli ihan siisti eikä kissakaan kipeän oloinen. Jouduttiin sitten aukaisemaan ja ompelemaan kiinni uudestaan. Eli itse kävisin kyllä näyttämässä!

Vastasin vähän hätäisesti ja tajusin vasta, että leikkauksesta on jo noin pitkä aika. Luulisin, ettei enää voi olla tyrä kyseessä. Meillä tuo patti ilmaantui parin päivän sisällä leikkauksesta.

[QUOTE="wieras";29349310]Vastasin vähän hätäisesti ja tajusin vasta, että leikkauksesta on jo noin pitkä aika. Luulisin, ettei enää voi olla tyrä kyseessä. Meillä tuo patti ilmaantui parin päivän sisällä leikkauksesta.[/QUOTE]

Meidän patti ilmaantui noin viikko leikkauksesta... Ja hävisi viikossa... Unohtui mainita

Mä nyt vallan spämmään, mutta tarkistin asian ja meillä se patti ilmaantuikin vasta viikon päästä leikkauksesta! Tein siitä tänne aloituksenkin:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1856901-apua-kissan-leikkaushaava-tulehtunut/

Yhteistyössä