Tyttöjen välinen ystävyys ARGHH

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
No, sanotaanko että voisin elää ilman näitä pikku draamoja.

Mun tytöllä oli vuotta nuorempi bestis noin vähän yli vuoden (ovat 7 ja 6). Ovat olleet aika tiivis pari, vaikka eivät koskaan ole olleet samassa pk:ssa eikä tuo toinen tule samaan kouluunkaan). Nyt ihan viime aikoina rakkauteen on tullut ryppy.

Omani on käynyt puhumaan, että X taitaa olla mulle liian nuori kaveri ja on ollut riitaa. X on kumminkin haukkunut mun tyttöä pissikseksi (!) (johtuu yksistä tennareista) ja samaan aikaan vauvaksi, koska mun tytöllä ei ole Jopoa (tai vastaavaa) vaan ihan tavallinen hyvä lasten pyörä. On yhden muun tytön kanssa jopa juossut karkuun mun tyttöäni puistossa nauraen ja ilkkuen tuosta pyörästä. Ovat 4 kertaa jopa ajaneet mun tytön päälle tahallaan Jopoillaan.

Tyttö pyytää Jopoa itselleen joka päivä, että pääsisi takaisin suosioon :(. Ollaan miehen kanssa luvattu harkita asiaa loppukesästä (tuo nykypyörä on oikeasti vielä ihan hyvä tämän kesän). Meillä ei kasva raha puussa enkä osta 350 e:n Jopoa huvikseni.

Me ollaan puhuttu, että kannattaisiko pitää vähän taukoa. Mutta annettu sen nyt hiipua itsekseen jos on hiipuakseen.

Eilen X:n äiti laittoi viestin, että X haluaa nyt keskittyä muihin kavereihin ja perheeseensä ainakin viikon verran. X haluaa kumminkin kuulemma olla tyttöni ystävä.

En tiedä tietääkö X:n äiti nimittelyistä tai päälleajoista. En siis ole valittanut niistä.

Omani loukkaantui tästä ja sanoi ettei leiki X:n kanssa koko kesänä. (Mikä on helppo toteuttaa koska jussin jälkeen meitä ei täällä näy.)

Mitä tekisitte? Tyttö ei mene hakemaan eikä leikkimään kokon kesänä ja katsellaan, kiinnostaako enää syksylläkään kaveruuden jatkuminen. Vai houkuttelen viikon parin päästä leikkimään ja sopimaan riidat?

Nyt on vielä se, että tyttöni ei suostu menemään leikkipuistoon, koska X ja se muu kaveri on aina siellä :(.

"vieras"
Juu, kesällä on hyvä pitää taukoa ja etäisyyttä. Syksyllä toivottavasti saa koulusta uusia kavereita. Mahtaakokaveri silloin kehdata koululaista haukkua? Luulen, että saattaisi olla into piukassa änkeämässä taas seuraan. Ehkä kannattaa harkita.

Jos tytön äiti on viestitellyt teille niin tässä välissä olisi myös hyvä sauma avautua haukkumisista. Toteaisit vaan "ohimennen", että tauko onkin varmaan paikallaan, kun x on nimitellyt teidän tyttöä pyörän vuoksi. Tytöillä tuntuu aina tulevan helpommin kinaa kuin pojilla. Toisaalta saattavat nopeastikin sopia keskenään. Silti fyysistä satuttamista ei pidä sallia.

"Mie"
Voi ei, pikkutyttöjen maailma on raadollinen :(

Mutta vilkaiseppa kuule vaikka tori.fi, että onkos siellä Jopoja myynnissä teidän paikkakunnalla tai lähistöllä. Kaikkea ei ole pakko ostaa uutena kun ihmiset myy vähänkäytettyä halvalla.

"aapee"
Meillä on siis se vanhempi, eli munh tyttö pääsi ekalta ja toinen menee. Ovat eri kouluissa (vaikka asumme noin 100 metrin päässä toisistamme).

Tytöllä on muita kavereita, mutta tämä X on ollut bestis. Voin alkaa suosia muita. Syksyllä tulee varmasti uusiakin yhdestä harrastuksesta ja kouluun tulee uudet ykköset. Ja aina voi noista kakkosistakin löytyä uusi tyttö kaveriksi.

Totesin tekstiviestiin vain, että olen miettinyt myös taukoa kun riitaa on näyttänyt olevan aika lailla. Näen äitiä takuuvarmasti ja voin siinä sanoa että tämmöistä Jopo-säätöä on ollut ja pissikseksi haukkumista. Mistä tuo 6 v edes tietää mikä on pissis?? Omani ei tiennyt.

"aapee"
[QUOTE="Mie";28589423]Voi ei, pikkutyttöjen maailma on raadollinen :(

Mutta vilkaiseppa kuule vaikka tori.fi, että onkos siellä Jopoja myynnissä teidän paikkakunnalla tai lähistöllä. Kaikkea ei ole pakko ostaa uutena kun ihmiset myy vähänkäytettyä halvalla.[/QUOTE]

Toisaalta tämä on vähän sellaistakin, että minkä viestin annan, jos nyt kiireen vilkkaan hankitaan se Jopo. Minusta kaveruus ei saisi olla pyörän merkistä kiinni.

Ostan sen Jopon seuraavaksi pyöräksi, mutta nyt musta se edellinen on vielä ihan passeli.

"aapee"
Luulen että ne pyörällä päälleajot ovat olleet sellaisia ärsyttämisiä, eikä kovin fyysisiä, koska mitään jälkiä ei ole eikä tyttö ole silloin valittanut että sattuu tai olisi haava.

Kengät joista hakkui ovat luultavasti sellaiset, jotka kaverikin haluaisi ja haukkui siksi.

"aapee"
Yritän siis omaani opettaa, että tavara ei ole tärkein eikä se kellä on "hienoin pyörä", vaan minkälainen on.

En tiedä miksi äiti laittoi pelin poikki, onko nähnyt tyttönsä kiusaavan vai ainoastaan omani puolustautuvan ja vetänyt omat johtopäätökset.

Tyttöni sanoi nimittäin, että oli hermostunut lauantaina siihen hihittelyyn ja poisajeluun ja on avautunut jotakin itsekin. Luulen että on haukkunut tyttöjä siitä ja ehkä ottanut oman koululaisen statuksensa esiin.

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;28589469:
Jopo on muotioikku joka mahtanee mennä ohi hy inkin nopeasti. Eikä kuulema ole kovinkaan ergonominen kasvavallenpaljon pyöräilevälle lapselle (näin väitti fillarikaupan myyjä)
Vaikeaa sanoa, onhan noi Jopot nyt olleet jo muodissa useita vuosia.

Oman lapseni pyörä on hyvä, kestävä pyörä, josta oli vielä kesäkuun alussa iloinen :(

"aapee"
[QUOTE="tytön äiti";28589482]Joo sano ihmeessä tuosta jopo jupakasta tytön äidille. Lähtisi tytöltä hyvin äkkiä jopo takavarikkoon, jos olisi oma lapseni.[/QUOTE]

Joo. Surkuhupaisaa asiassa on se, että X ei osannut vielä toukokussa ajaa sillä Jopolla ja tyttöni opetti hänet ajamaan pyörällä.

"Vieras"
Mä en voi uskoa, että te vanhemmat olette lähteneet mukaan tähän lastenne kinaan, ja vielä kyselet asiasta nettipalstalla... Miten te edes hyväksytte (ja kaiken kukkuraksi vielä kannustatte "aikalisää"), että toinen jätetään leikeistä pois? Teidänhän pitäisi marssia lasten seuraan ja selvittää, että mikä mahtaa olla ongelma ja selittää, että ketään ei saa noin syrjiä. Ei lapsia tarvitse tietenkään pakottaa mennä pyytämään toista ulos leikkimään, mutta jos nyt samalla leikkikentällä ollaan, niin kyllä sitä pitää pystyä nyt asiallisissa väleissä edes olemaan. Se joka ei toista huoli leikkeihin, lähteköön kotiinsa yksikseen kökkimään.

Ei ihme ettei lapset osaa, kun ei osaa äiditkään.

Ma en ainakaan lahtis ostamaan lapselleni uutta pyoraa tuollaisen perusteella. En todellakaan.
Vastaisin tekstariin/sanoisin X:n aidille tyttarensa nimittelysta. Ja jakaisin mielipiteen, etta hyva pitaa taukoa.
En ottaisi liian syvallisesti 6-vuotiaan sanomisia. Mutta johdattelisin tytartani muiden kavereiden kanssa leikkimaan. Rohkaisisin myos leikkipuistoon- lahtisin vaikka kaveriksi jos ei muita kavereita ole.

"Vieras"
Voiko olla totta, että tämä ketju on täynnä yhtä lapsellisia äitejä, kuin nämä kyseessä olevat tyttöset? ihanko oikeasti joku laittaisi noin naurettavan viestin toisen tytön tytön äidille, jossa suurin piirtein lukisi, että "omapa tyttäresi haukkui minun tyttäreni pyörää". Ettekai te nyt ole tosissanne? Miten vastaajat täällä voi tietää, että mitä kumpikin tyttö on oikeasti sanonut, ja miten ap voi tietää, että miten ne asiat oikeasti ovat. Miksi ap ei voi mennä reippaasti kysymään tältä toiselta tytöltä, että mikä on asian laita?

*!#
[QUOTE="Vieras";28589514]Ei lapsia tarvitse tietenkään pakottaa mennä pyytämään toista ulos leikkimään, mutta jos nyt samalla leikkikentällä ollaan, niin kyllä sitä pitää pystyä nyt asiallisissa väleissä edes olemaan. Se joka ei toista huoli leikkeihin, lähteköön kotiinsa yksikseen kökkimään.
[/QUOTE]

Mitä sinä tarkoitat, että siellä leikkipuistossa on alettava kaikkia vai ei? Miten vain, mutta ei ketään ole pakko alkaa, eihän aikuistenkaan tarvitse kaikkia alkaa vaikka samassa paikassa olisivatkin. Toimeen toki täytyy tulla.

Ap:lle, en tekisi mitään minkään suhteen, eiköhän ne lapset ihan itse selvittele asiansa.

"aapee"
[QUOTE="Vieras";28589514]Mä en voi uskoa, että te vanhemmat olette lähteneet mukaan tähän lastenne kinaan, ja vielä kyselet asiasta nettipalstalla... Miten te edes hyväksytte (ja kaiken kukkuraksi vielä kannustatte "aikalisää"), että toinen jätetään leikeistä pois? Teidänhän pitäisi marssia lasten seuraan ja selvittää, että mikä mahtaa olla ongelma ja selittää, että ketään ei saa noin syrjiä. Ei lapsia tarvitse tietenkään pakottaa mennä pyytämään toista ulos leikkimään, mutta jos nyt samalla leikkikentällä ollaan, niin kyllä sitä pitää pystyä nyt asiallisissa väleissä edes olemaan. Se joka ei toista huoli leikkeihin, lähteköön kotiinsa yksikseen kökkimään.

Ei ihme ettei lapset osaa, kun ei osaa äiditkään.[/QUOTE]

No tuo tie on jo kuljettu. Eli kummatkin ollaan käsketty ottamaan kaikki mukaan. Mutta kun silmä välttää...

Omani sai tänään 3 uutta kaveria :) oli siis päiväleirillä. Kaksi tyttöä ja pojan. Kävi tässä onnellisena hakemassa pyörän ja kypärän, ja painuivat puistoon.

"aapee"
Mitä sinä tarkoitat, että siellä leikkipuistossa on alettava kaikkia vai ei? Miten vain, mutta ei ketään ole pakko alkaa, eihän aikuistenkaan tarvitse kaikkia alkaa vaikka samassa paikassa olisivatkin. Toimeen toki täytyy tulla.

Ap:lle, en tekisi mitään minkään suhteen, eiköhän ne lapset ihan itse selvittele asiansa.
Tämä x asuu siis niin puiston laidalla, että on siellä aina. Omani koki suutuksissaan, ettei voi mennä sinne yksin (vaikka sieltä aika varmaan joku muu löytyisikin kaveriksi).

En ole herkkä puuttumaan. Luultavasti annan asian olla. Toiselle äidile voin kasvotusten mainita jopo-asiasta.

"aapee"
Tässä on ollut muutakin tavarakilpailua kuin Jopot. X:llä on kuulemma oma iPad jonka saa ottaa ulos, ja parempi älykännykkä. Omani kerjäsi myös meidän samsungin tablettia mukaan ja kerää rahaa että saisi iphonen... (nyt hänellä on samsungin gio).

Jotenkin on mennyt maku mullakin.

"aapee"
Eilen X yritti lyöttäytyä seuraan, kun tytölläni oli ne uudet kaverit. Tyttöni oli sanonut, että miksi tulet tähän kun et kerran halua leikkiä mun kanssa. Kävi ilmi ettei X tiennyt viestistä. Eli äiti ei halua että tytöt ovat bestiksiä...

"kaffe"
[QUOTE="aapee";28589658]Tässä on ollut muutakin tavarakilpailua kuin Jopot. X:llä on kuulemma oma iPad jonka saa ottaa ulos, ja parempi älykännykkä. Omani kerjäsi myös meidän samsungin tablettia mukaan ja kerää rahaa että saisi iphonen... (nyt hänellä on samsungin gio).

Jotenkin on mennyt maku mullakin.[/QUOTE]

samalla tavallahan se sinun tyttösi on noissa tavarakilpailuissa mukana näemmä. erona vaan se, että sattuu olemaan vähemmillä tuotteilla liikenteessä, mutta saman verran niillä tuntuu kertomasi perusteella olevan hänelle merkitystä kuin muillekin.

hyvä juttu, jos yritätte opettaa, että nuo eivät kuitenkaan ole niitä ystävyyden merkitseviä juttuja. mutta yhtälailla voi olla, että siinä kaverin kodissa yritetään opettaa ihan samaa (ja näemmä samalla menestyksellä), eli siinä mielessä voisi olla hyvä sen toisen äidin kanssa asiasta jutella ja olla 'samalla puolella', yrittää vaikuttaa tuohon ajatteluun.

Yhteistyössä