Tyttö sitten lyttäsi just valmiiksi kohoneen pullataikinan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylkiluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
01.02.2007
12 755
1
36
:headwall: Mulla on pullataikina liinan alla keittiössä kohoamassa ja 3-vuotias kävi tossa yhtä mittaa "katsomassa" innoissaan taikinakulhoa. Mä komensin että sitä liinaa ei nosteta päältä eikä taikinaan kosketa mutta liinan päältä oli melkoisesti lytätty :headwall: Tyttö vaan kirkkain silmin sanoi että "en minä koskenut siihen enkä nostanut liinaa!"

Ärh!!

Sitkon määrä riippuu aika paljon siitä kuinka kauan sinä vaivaat sitä taikinaa tehtäessä. Ei muuta kun alustat sen taikinan ja leivot ja kohotat valmiit pullat ja uuniin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Eikös tuosta lyttäämisestä sitko kärsi? Emt, sellaista oon vaan joskus kuullut... :|

Jos se oli jo valmiiksi kohonnut, niin leivo pullat, jonka jälkeen ne kohotetaan vielä pellilä uudelleen ennen paistoa *ihan normaali tapa leipoa*

Parempaa vaan tulee kun nostattaa pariin kertaan. Itse teen niin aina kun on aikaa, eli jätän taikinan koneeseen ja kun se on kerran kohonnut vaivaan sen taas alas ja kohotan uudelleen.

Olen melko varma että esimerkiksi monet leipäkoneet tekevät näin. Tai ainakin meidän teki.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Eikös tuosta lyttäämisestä sitko kärsi? Emt, sellaista oon vaan joskus kuullut... :|

mitenkäs sitten leivot ne jos ei taikinaa saa lytätä? itte ainakin kohota taikinan ennen leipomista, vaivaan kohoamisen jälkee ilmat pois, leivon pullat kohotan ja paistan.