Tyttö 150cm ja 39kg. Onko ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tytöllä ollut tänään koulussa terkkatarkastus. Kotiin tuli vain lappu, jossa mitat ja että näkö & ryhti ok.

Tyttömme on ollut välillä liian lyhyt, välillä liian laiha ja välillä molempia. Siis neuvolan ja kouluterkan mielestä, minusta aina ihan sopusuhtainen, hoikka ja pienikokoinen toki. Nyt olen siis yllättynyt, kun ei tullut mitään palautetta. Onko jollain samanpituista tyttöä, että osaisi arvioida milkä käyrällä mahtaa tuo meidän tytön paino nyt mennä?

Vaikea ottaa kantaa siihen onko ok kun et kerro lapsen ikää.
Meidän tytöt on molemmat hoikkia mutta kuitenkin ihan "normaaleja": 10v on n 145cm ja n 37 kg ja 13v on 155cm ja 41kg joten niihin verrattuna teidän muksun mitat varmaan ihan ok

Minun eskarissa oleva poika (6v) on 132cm ja 27 kg
Onko lapsesi aina ollut noin pieni ikäisekseen?

Kolmevuotiaasta asti on ollut -1,6/ -2-käyrällä, sitä ennen kasvoi vähän paremmin noin -1,4 käyrällä.
Kyllähän se aina on vähän kitukasvuinen ollut, mutta nyt kun ikää jo noin "paljon" niin pelottaa, että jääkö ihan miniksi.

Jos joku tietää murrosiän lääkkeellisestä hidastamisesta että mitä sivuoireita on tullut eli onko omakohtaista kokemusta oman lapsen kautta, niin kertokaahan, kiitos.

Murrosiän hidastaminen voisi tuoda lisäaikaa pituuskasvulle. Luustoikä pitäis otattaa, ei ole vielä otettu. Pitänee aktivoitua asiassa ja tehdä jotain, mutta tapaamamme hoitohenkilökunta ei kyllä ole kovinkaan innolla pistämässä tutkimuksiin. Mikä outoa kun muutama tutun lapsi on käynyt tutkimuksissa. Omastakin mielestäni lapseni on selkeästi pieni, eikä varmaankaan kasva minun mittaiseksi (olen 158cm). Aika loppuu kesken, kuukautiset varmasti alkaa ja stoppaa tuon vähänkin kasvun.

Kolmevuotiaasta asti on ollut -1,6/ -2-käyrällä, sitä ennen kasvoi vähän paremmin noin -1,4 käyrällä.
Kyllähän se aina on vähän kitukasvuinen ollut, mutta nyt kun ikää jo noin "paljon" niin pelottaa, että jääkö ihan miniksi.

Jos joku tietää murrosiän lääkkeellisestä hidastamisesta että mitä sivuoireita on tullut eli onko omakohtaista kokemusta oman lapsen kautta, niin kertokaahan, kiitos.

Murrosiän hidastaminen voisi tuoda lisäaikaa pituuskasvulle. Luustoikä pitäis otattaa, ei ole vielä otettu. Pitänee aktivoitua asiassa ja tehdä jotain, mutta tapaamamme hoitohenkilökunta ei kyllä ole kovinkaan innolla pistämässä tutkimuksiin. Mikä outoa kun muutama tutun lapsi on käynyt tutkimuksissa. Omastakin mielestäni lapseni on selkeästi pieni, eikä varmaankaan kasva minun mittaiseksi (olen 158cm). Aika loppuu kesken, kuukautiset varmasti alkaa ja stoppaa tuon vähänkin kasvun.

Käsittääkseni kuukautiset eivät ala ennen kuin painaa 45 kiloa. Eivät ainakaan mulla alkaneet. Eivätkä ole alkaneet vielä tolla 157 senttisellä 45 kilosella neljätoistavuotiaallakaan.

Äkkisältään kuulostaa tosi pieneltä ikäisekseen. Minun 10v 145cm ja n 37kg
Mutta jos kasvaa omalla käyrällään niin varmaan ihan ok.
Jos kasvu selkeästi hidastunut niin kannattaa lähteä selvittelemään syytä

Tuossa edellä jo vastasinkin, eli kutakuinkin omallaan junnaa mennä, ei mitään dramaattisia muutoksia. Mutta alkaa jo tympiä kun samalla toppapuvulla menee kolme neljä talvea, ei tarvitse juuri vaatteita ostella.

Käsittääkseni kuukautiset eivät ala ennen kuin painaa 45 kiloa. Eivät ainakaan mulla alkaneet. Eivätkä ole alkaneet vielä tolla 157 senttisellä 45 kilosella neljätoistavuotiaallakaan.

Olen minäkin tuon kuullut, ja toivon että on totta eikä urbaanilegendaa :)
Sitten jos noin on, niin tällä painon kehityksellä ei vielä muutamaan vuoteen menkat ala, mikä tietysti olisi monellakin tapaa hyvä juttu, koska mitäpä niillä teini tekeekään. Turhaa vaivaa ja sotkua.

• Tykkää
Reactions: -tibis

Mä en vieläkään paina 45 kiloa ja ihan hyvin mulla alko menkat muistaakseni 13 vuotiaana.
Joskus olen sen 45 kiloakin väliaikaisesti painanut mutta silloin olen vähän pullukka, lyhyessä kun näkyy pienikin painonnousu kun se on suhteessa enemmän kuin pidemmillä ihmisillä. Kai ne menkat tulee normaalisti, kun ei ole mikään nälkäkurki kumminkaan, vaikka olisi pienikin.

Tätä en ole ennen kuullutkaan, eikä oo pitänyt kohdallani paikkaakaan. Menkat alkoi 11 v. Toivottavasti omalla tytöllä myöhempään

vähän on pikkuinen ja hoikka, mutta ei välttämättä mikään ole vialla. Kunhan kumminkin syö ja jaksaa.

Kommentoitko ap:n tytärtä vaiko minun (137cm712v), mutta ainakin tämä minun lapseni syö hyvin ja jaksaa harrastaa, että sen puoleen ei minkään pitäisi olla vialla. Harrastaa jo liikaakin, kun ei illat taho riittää, mutta ei ole pakotettu harrastamaan. Myöskään harrastukset eivät ole uintia (kerran viikossa) lukuunottamatta fyysisesti rasittavia.

Ikä tosiaan unohtui, eli tyttömme on nyt 5. luokalla ja täyttää huhtikuussa 12v. Murrosiän fyysiset merkit alkoivat viime kesänä pikkuhiljaa, eli karvoitusta on alkanut tulemaan ja pikkuisen rinnatkin kasvaneet & hiki haisee jos dödö unohtuu. Eli vaikka on pienikokoinen ollut niin murrosikä alkanut suht aikaisin. Kuukautiset eivät vielä ole alkaneet.

t. Ap

Mun tytöllä alkoi menkat 5- luokalla ja on nyt 6- luokalla.Pituutta 160,4 ja painoa 43kg.
Mietin itsekin,että kasvaakohan tuosta enää kovinkaan.
Tällä hetkellä hän on luokkansa toisiksi pisin tyttö.
Itse olen n.172cm ja isä n.185cm..joten varmaan aika ihme olisi,jos ei kasvaisi 170cm ainakin.Tosin molempien sukujen naiset on suurimmilta osin lyhyitä.

Mä en vieläkään paina 45 kiloa ja ihan hyvin mulla alko menkat muistaakseni 13 vuotiaana.
Joskus olen sen 45 kiloakin väliaikaisesti painanut mutta silloin olen vähän pullukka, lyhyessä kun näkyy pienikin painonnousu kun se on suhteessa enemmän kuin pidemmillä ihmisillä. Kai ne menkat tulee normaalisti, kun ei ole mikään nälkäkurki kumminkaan, vaikka olisi pienikin.
Hei,pliis, ei taas noita pullukka juttuja. Et mitenkään päin voi olla pullukka 45 kiloisena! Oma olo tottakai voi tuntua pöhöttyneeltä, jos normaalipaino itselle on vähemmän, mutta haloo! Saisit painaa lähemmäs 60kg ennen kuin olisit ihan oikeasti pullukka, etkä silloinkaan edes kovin paha pullukka. Muutenkaan tämä pullukkakeskustelu ei edes liittynyt aiheeseen, mutta piti taas päästä sohaisemaan edes vähän ohimennen sinua isompia naisia...tajuatko että olet todella paljon keskivertoa pienempi, mutta se ei tarkoita, että sinua isommat ovat automaattisesti pullukoita!? Eivät edes ne, jotka muuten ovat samaa kokoluokkaa, mutta painavat kui kauheeta vaikka 5 tai 10 kg enemmän.

Juu ihan helvetinmoinen pullero olitkin! Painoindeksikin oli peräti 19.5. Kyllä nyt kannattaa leijua ja kokea paremmuundentunteita, kun on enää kilo matkaa alipainoon.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Omani täytti joulukuussa 11, pituutta rapiat 150 ja painoa noin 40 kiloa.
Minusta hän on aika pullukka!!
Joten ap:n kysymykseen vastaus on että pituutta saisi olla enemmän painon suhteen.

Yhteistyössä