Tyttären kaveri kerto tosi häiritsevän jutun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUJA!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ehtinyt lukea kaikkia vastauksia, enkä tiedä, onko tämä täällä jo tullut esille, mutta tahdon vain todeta tuohon yhteen aiemmista kommenteista, että ei se hyväksikäytetyn ja hyväksikäyttäjän suhde näytä ulkopuolisille välttämättä mitenkään erikoiselta. Joskus lapsi saattaa yrittää 'miellyttää' hyväksikäyttäjää ja suhde voi ulkopuolisten silmissä näyttää silmiinpistävän hyvältä, ei siis suinkaan huolestuttavan pahalta. Tämä onkin hyvin hämäävää. Lisäksi lapsilla on sellainen välillä epäloogiseltakin tuntuva lojaliteetti vanhempiaan kohtaan ja he pyrkivät hymyillen kieltämään kaiken ja saattavat jopa hullutella asialla, jos joku menee kysymään mahdollisesta hyväksikäytöstä. Toisaalta lapsi voi myös inhota kosketusta, mutta tämä inho ei välttämättä kohdistu ainoastaan hyväksikäyttäjään vaan aivan kaikkiin ihmisiin, jopa mm. omaan äitiin tai isään, vaikka nämä eivät olisikaan hyväksikäyttäneet lasta. Oli hyväksikäyttäjä kuka tahansa, se saattaa vaikuttaa lapsen kykyyn sietää koskettelua yhtään kenenkään puolelta. Lapsi voi myös olla korostetun seksuaalinen ja tietoinen seksiasioista, mutta tämäkään ei todista hyväksikäytöstä, koska osa vanhemmista on yksinkertaisesti hyvin avoimia seksuaalikasvatuksessa, ja lapsen tietämys voi olla täysin normaalia kautta tullutta. Usein hyväksikäytetyn lapsen seksuaalisuuden ilmeneminen saa kuitenkin aikuiset eri tavalla kiusaantuneiksi kuin ns. normaali ilmeneminen.

Kuitenkin yhteenvetona voin sanoa, että seksuaalista hyväksikäyttöä on hyvin vaikea todistaa ilman fyysistä näyttöä, koska lapsi voi jotenkin vaistonomaisesti pyrkiä itsekin sitä peittämään. Hyvin monisäikeinen ja vaikea asia.

Itse en menisi yhden lauseen takia sosiaaliviranomaisille soittamaan. Yrittäisin kysyä vaivihkaa lapselta itseltään, onko lapsesta jotenkin pelottavaa, kun isä tulee hänen huoneeseensa keskellä yötä. En kysyisi suoraan, onko isä tehnyt jotain. Kysyisin, miltä lapsesta tuntuu, kun isä yöllä käy huoneessa. Jos vastaus herättää lisää huolta, en enää sekoittaisi lapsen päätä lisäkysymyksillä vaan juttelisin lapsen äidin kanssa jos siihen tuntuu olevan syytä. Ja muistetaanhan kaikki, että kyse voi olla jostain aivan tuikitavallisesta ja turvallisesta jutusta, jonka tuon ikäinen lapsi on vaan jostain syystä tulkinnut pelottavaksi.

Viimeksi muokattu:
Meidän suvussa on ollut pedofiili, mummini uusi aviomies joka oli kuvioissa jo ennen kuin minä synnyin. Oli isäni sisarta hyväksikäyttänyt ja tytär yrittänyt äidilleen kertoa että "isi tekee outoja juttuja". Ja mummi oli äitinä silloin sanonut lapsensa kuvittelevan kaiken. Mies jäi kiinni kun tyttären tytärtä käytti hyväksi. Jutut tuntuvat lapsestakin epämiellyttävältä ja lapsi ei tiedä mikä on oikein ja mikä väärin, kunnes näkee "vieraita". Itse en koskaan tiennyt, että isät voisivat leikkiäkkin lasten kanssa, ennenkuin tapasin ensimmäisen poikaystäväninja olin tuolloin 16v.

Itse olisin ujuttanut tyttären kysymään asiasta enemmän, kun jos vaikka tilanne olisikin niin, että oikeasti olisi hyväksikäyttöä taustalla ja asiasta oltaisiin yritetty kysyä äidiltä ja äiti tyrmännyt asiat. Näin ollen vieraan äidin "huolenpito" saattaa yllättää lapsen, kun hänestä välitetään. Siksi kaverille olisi helpompi uskoutua.

Kuitenkin, taustalla voi olla myös alkoholi tai muu päihdeaine ja isä on vieraillut tytön huoneessa ilman takaa-ajatuksia, mutta kun lapsen silmissä päihtyneet vanhemmat ovat mörköjä. Isä on voinut olla täysin harmiton, mutta myös ajattelematon. Asiaa ei kuitenkaan kannata jättää puimatta..

Kertomasi perusteella mielestäni ylireakoit. Enemmin juttelisin tytön äidin kanssa kuin tytön itsensä. Kysyisin jotakin oven lukitsemisesta, kiinni laittamisesta kun se tuntui tyttöä yökylässä vähän huolettavan että ovi varmasti on kiinni ym.

Mitä vittua kaikki ny kitisee tuosta hyväksi käytöstä miksi lapsi pyytäisi pistämään oven kiinni luulis että jopa 6v tajuaa että ei se ovi isää ulkopuolella pidä itselläkin tuom ikäisenä jos olin hereillä saattoi isä tai ihan hyvin äitikin tulla katsomaan että nukunuo koska onhan uni tärkeä osa kasvavan lapsen elämää

Yhteistyössä