Tyttären kaveri kerto tosi häiritsevän jutun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUJA!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUJA!

Vieras
Tyttäreni (6v) paras ystävä oli yökylässä meillä. Tunnen tytön ja hänen vanhempansa jo monen vuoden takaa, tavattiin aikoinaan vauvamuskarissa ja vauvauinnissakin käytiin yhdessä. Mielestäni he ovat oikeasti tosi tosi mukava perhe.
Tytöt oli menossa nukkumaan, olin eteisessä kun kuulin tämän ystävän kysyvän tytöltäni, että "eksä laita ovee kiinni ku me aletaan nukkuun, sun iskähän voi tulla tänne??" Tyttöni sanoi siihen että "miks mun isi tänne tulis?" johon kaveri vastasi "meijän iskä tulee yöllä mun huoneeseen voi sunki iskä tulla".

Okei joo, nykypäivänä kun saa lukea hyväksikäyttöjutuista joka puolelta alkaa olla vähän vainoharhainen, mutta jokin tossa särähti niin pahasti korvaan. Ja kun kaveri oli ihan hämmästynyt ja säihkähtänyt ettei tyttäreni sulkenut huoneensa ovea. Enhän mä TODELLAKAAN voi mennä kysymään tytön isältä, että heippa, hyväksikäytätkö tyttöäsi? Mutta sitten aloin miettiä, että mitä kun oma tyttöni haluaa mennä heille yökylään?

Olenko nyt täysin vainoharhainen yliregoiva paniikkipylly vai mitä tosta pitäisi aatella? :O

Pelkään, että perheenäiti jotenkin tajuaa mitä ajan takaa, vaikka kysyisinkin sen tuolleen "huumorilla". JA let's face it, se hyväksikäyttöhän tässä ny mielessä pyörii.

En tiedä heidän lukoista, tosin meillä on "samanmallin" ok-talot ja meillä on kahdessa makkarissa tosiaan lukko, yhdessä ei ole. En tiedä miksi näisä on lukot.

Mä soittasin sosiaalitoimeen ja kertoisin mitä olen kuullut lapsen suusta. Enkä päästäisi omaa tyttöäni heille yöksi, ehkä en käymäänkään. Saattaisin kysyä tytöltä mitä hän tarkoitti sillä että isä tulee huoneeseen. Pelottavalta kuulostaa. Ei 6v tuollaisia huvikseen sano. :(

Voisitko jotenkin kysyä tältä tytöltä, miksi hänen isänsä tulee yöllä hänen huoneeseensa ja mitä isä tekee. Tuo kuulostaa niin vakavalta, että asia pitää selvittää. Tee vaikka nimetön lastensuojeluilmoitus.

Äläkä missän nimessä päästä tyttöäsi koskaan sinne perheeseen. Jos isällä on taipumusta pedofililaan, niin kyllä hän konstit keksii, koska pääsee lapsia hiplailemaan. Se käy nopeasti, vaikka muitakin aikuisia olisi paikalla. Lapsi on helppo vetää hetkeksi muusta porukasta syrjään. Tiedän tämän itse kokemuksesta. Setäni käytti minua aikoinaan hyväksi. Samaan aikaan paikalla olivat vanhempani, isovanhempani ja siskoni, eikä kukaan huomannut mitään, enkä itse asiasta uskaltanut kertoa.

Mä soittasin sosiaalitoimeen ja kertoisin mitä olen kuullut lapsen suusta. Enkä päästäisi omaa tyttöäni heille yöksi, ehkä en käymäänkään. Saattaisin kysyä tytöltä mitä hän tarkoitti sillä että isä tulee huoneeseen. Pelottavalta kuulostaa. Ei 6v tuollaisia huvikseen sano. :(

No tuohon en ala että sossuille soittaisin, kysyn vaikka päin naamaa mielummin. Kun toisaalta voihan se isä vaan käydä kattomassa että tyttö nukkuu ja kaikki on ok. Itekki joskus vilasen ennen maate menoa et lapsella on peitto päällä jne.
Sepä tässä onkin kun en tiedä, ja jos tytöltä kysyn ja kyseessä onki ihan viaton juttu ja tyttö kertoo siitä kotona niin outs... :(

• Tykkää
Reactions: petite
Mä olisin kyllä mennyt tilanteeseen ja haastatellut tyttöä. Kyllä tuo kuullostaa tosi arveluttavalta. En päästäisi tyttöäni heille yökylään. Selvittelisin sinuna asiaa jollain lailla. Näkyykö tytön käytöksessä mitään poikkeavaa? Kyllä luulis, että hyväkskäytetty oireilis jotenkin.

• Tykkää
Siis vieras lapsi puhui oven sulkemisesta, ei lukitsemisesta? En tiedä onko sillä merkitystä, mutta olisi vielä vakavampaa, jos lapsi tarkoitti, että hän lukitsee huoneensa oven ja kysyi ap:n lapselta tekeekö tämä niin tai miksi ei tee.

Siis tosissaanko täällä on ihmiset neuvomassa, että lastensuojeluilmoitusta kehiin vaan? Huhhuh. Näin niitä sosiaaliviranomaisia ylikuormitetaan.

Minä kokeilisin varovasti kysellä tältä tytöltä sopivan tilaisuuden tullen. Se on turvallisin tapa, kun et voi olla varma mitä on tapahtunut vai onko tapahtunut mitään. Tuokin oli ihan hyvä ajatus, että ohi mennen kysyt tältä äidiltä leikkisästi tuosta herättelystä jotain, mutta tilanne täytyy kyllä valita hyvin tarkkaan.

• Tykkää
No siinäpä se, tyttö on ihan "normaali" muksu, siis en ois ikimaailmassa tämmstä osannu ees aatella jos en ois tota kysymystä kuullut. En oo huomannu et tytt arastelisi isäänsä tms.
Näkyykö lapsessa jotenkin se että se suhtautuu hyväksikäyttäjään "oudosti"? Onko näin aina?

en todellakaan päästäisi omaa lastani enää sinne, en edes päiväkylään. kysyisin lastensuojelusta neuvoa miten toimia ja kuinka vakavasti tollanen pitää ottaa

Voihan tosiaan olla, etta tyton isa kay antamassa hyvanyonsuukon, korjaamassa peittoa yms., ja tytto oli vaan huolissaan etta jos kaverin isakin tulee= vierastaa vierasta miesta.
Kuitenkin pyrkisin selvittamaan asiaa juttelemalla tyton kanssa, johdattele keskustelu jotenkin ovelasti tuohon...Tuskin tytto kertoo mitaan kotona ja jos kertookin, voit aina sanoa etta ihan vaan norminukkumisasioista juttelitte

[QUOTE="vieras";28339089]en todellakaan päästäisi omaa lastani enää sinne, en edes päiväkylään. kysyisin lastensuojelusta neuvoa miten toimia ja kuinka vakavasti tollanen pitää ottaa[/QUOTE]

Tätä minäkin hain vastauksellani. Kysyisin miten pitää toimia.

Haastattelisin kyllä ensin tyttöä, ennenkuin puuttuisin asiaan enempi. Voihan se olla, että tytön isä käy vaan itse nukkumaan mennessä antamassa hyvänyön pusut tai jotain.. Mutta aika oudolta kuullostaa :(

Kyllä minunkin lapsuudessa iskä änki meijän huoneisiin, tosin vaan ettimmässä meijän puhelimia, ettei äiti saa meitä kiinni. Usein siis tappelivat ja tilanne meni siihen että äiti juos ilman kenkiä karkuun sitä kännistä ukkoa, yleensä meidän ala-asteelle. Soitteli sitten meille perään (meidän iät silloin varmaan 10,9,6) että missä on ja että mummo tulee hakemaan meidät "yökylään". Nykyään nukun puhelin ja sakset petarin alla, vissiin hulluksi tulossa. :)

[QUOTE="vieras";28339080]Siis tosissaanko täällä on ihmiset neuvomassa, että lastensuojeluilmoitusta kehiin vaan? Huhhuh. Näin niitä sosiaaliviranomaisia ylikuormitetaan.

Minä kokeilisin varovasti kysellä tältä tytöltä sopivan tilaisuuden tullen. Se on turvallisin tapa, kun et voi olla varma mitä on tapahtunut vai onko tapahtunut mitään. Tuokin oli ihan hyvä ajatus, että ohi mennen kysyt tältä äidiltä leikkisästi tuosta herättelystä jotain, mutta tilanne täytyy kyllä valita hyvin tarkkaan.[/QUOTE]

amattilaisethan tuollasista osa selvän ottaa. mutta ihan miten vaan. leikitelkää te äidin kanssa ja kyselkää tytöltä pikkuhiljaa vuosien varrella ja kaiken tän aikaa isä saa tilaisuuden käyttää lasta hyväksi.
lapsi yritti ehkä hakea apua tolla kommentillaan, halusi ehkä jollekin vihjasta.
ammattilaisen pitäs jutella sen lapsen kanssa. ymmärrättekö te kuinka ovelia ne pedofiilit on, ei ne naapureilleen tosta vaan tunnusta.

Sinuna soittaisin perheneuvolaan/ neuvolan työntekijöille ja pyytäisin heidän näkemystään. He voivat arvioida tilannetta ja neuvoa sinua eteenpäin. Mieluummin soittaisin perheneuvolan terapeutille/psykologille, kuin suoraan lastensuojeluun.

On kyllä niin perseestä koko tilanne. KAuheaa sanoa näin, mutta niin toivon etten oi koko keskustelua kuullu. Mutta toisaalta; oma mieheni on joutunu hyväksikäyttöä lapsuudessa kokemaan ja tiedän että hajotti aika pahasti ja tehokkaasti lapsuuden ja nuoruuden. On vieläkin äärimmäisen arka paikka.

En tiedä, kai riskeeraan sen että saan haukut ja vihat ja sanon mitä kuulin ja yritän tehdä selväksi etten itsekkään ole varma mitä ajatella. HUOH. :(

Munkin mielestä tuo kuulostaa tosi oudolle. Just sen takia, että tyttö ei selvästikkään tykkää, että hänen isänsä tulee yöllä hänen huoneeseen. Jos kyseessä olisi normaali tilanne, että lasta pelottais yöllä ja se huutais yöllä äitiä tai isää huoneeseen, niin silloinhan se tyttö nimenomaan haluaisi, että joku turvallinen aikuinen pääsisi huoneeseen hädän tullen ja olisi tuossa tilanteessa sanonu päinvastoin, että "jätäthän oven auki, jos meitä pelottaa, vanhempas kuulee huutomme ja voivat tulla käymään, kuten meillä, siksi jätän oven auki".

Mutta tuossa on selvästi ikäänkuin eri tilanne. Eli tytön isä tulee yöllä tytön huoneeseen nähtävästi ilman että tyttö pelkää ja siksi sinne pitäisi mennä. Kuulostaa tosi hämärältä.

[QUOTE="AAPEE";28339135]On kyllä niin perseestä koko tilanne. KAuheaa sanoa näin, mutta niin toivon etten oi koko keskustelua kuullu. Mutta toisaalta; oma mieheni on joutunu hyväksikäyttöä lapsuudessa kokemaan ja tiedän että hajotti aika pahasti ja tehokkaasti lapsuuden ja nuoruuden. On vieläkin äärimmäisen arka paikka.

En tiedä, kai riskeeraan sen että saan haukut ja vihat ja sanon mitä kuulin ja yritän tehdä selväksi etten itsekkään ole varma mitä ajatella. HUOH. :([/QUOTE]

miehesi tietää millasta jälkeä hyväksikäyttö jättää, miehesi varmasti olisi toivonut että joku olisi puuttunut. tietääkö miehesi mitä kuulit, hän tuskin ainakaan kääntää katsettaan toiseen suuntaan. kyllä tuo asia täytyy selvittää. ulos päin ne useimmat vaikuttaa tosi mukavilta.
jos et puutu asiaan, hyväksyt sen!

[QUOTE="AAPEE";28339083]No siinäpä se, tyttö on ihan "normaali" muksu, siis en ois ikimaailmassa tämmstä osannu ees aatella jos en ois tota kysymystä kuullut. En oo huomannu et tytt arastelisi isäänsä tms.
Näkyykö lapsessa jotenkin se että se suhtautuu hyväksikäyttäjään "oudosti"? Onko näin aina?[/QUOTE]

mua ahdisteli isä(isäpuoli) monta vuotta, en kertonut kellekkään(paitsi äidille kun sitä oli jatkunut jo pidempään ehkä puol vuotta), en pelännyt asiasta kertomista, vaan vaikenin siksi että tajusin sen että jos avaan suuni mun pienemmiltä sisaruksilta rikotaan perhe! koska joko sossu huostaan ottaa tai äiti pakotetaan eroamaan. Ajattelin että jos nään pikkusiskossani merkkejä että hän joutuu saman kohteeksi niin sitten avaan suuni ja kerron koko maailmalle asiasta (muut sisarukset veljiä). En koskaan nähnyt noita merkkejä,joten tappelin isäpuolen raiskausyrityksia vastaan n6vuotta(kertaakaan hän ei onnistunut tavotteessaan). kun okin 17 lähdin kotoolta lopullisesti(pikkusiskoni lähti samalla).

Mutta kukaan vieras ei koskaan huomannut mitään erikoista, mä osasin kyllä olla hyvin luonnollinen.

ps. myöhemmin olen keskustellut pikkusiskoni kanssa ja luojalle siitä kiitos olin oikeassa että häntä ei ole tuo mies ahdistellut! tajusin nimittäin nyt aikuisena että olisin saattanut lapsena tehdä virhearvioinninkin,onneksi en ollut.

voin kertoa sen että vältin kyllä isäpuolen syliin menoa,kosketusta,lähellä oloa. mutta jos oli vieraita saatoin kyllä istuu polvella ja vaikkapa hymyillä, mutta en olis iki päivänä istunut sylissä niin että takamus koskettais sitä kohtaa missä miehen vehkeet on. tämä oli ainoa poikkeava juttu. nimittäin lapsi joka ei ole kohdannut mitään,ei edes tajua ajatella pippeliä muun kuin pissavehkeenä(ellei sitte ole nähnyt äitin aj isän touhuja vahingossa,mutta se on sitte asia erikseen).

Kyllä minulle tulee tuosta väisttämättä mieleen että tuon lapsen isä käy hiplaa tyttöä!

puhu tytön kanssa, voit puhua vaikka omalle tytölles niin että tuo toinen on siinä vieressä.. ja kattoo mikä on reagtio. mä oon ite sanonu ihan suoraan että kukaan ei saa koskea heidän pimppiin eikä pyllyyn, paitsi lääkär siinä tilanteessa jos näitä joudutaan tutkimaan jostain syystä(tämäkin niin että äiti on paikalla). olen myös sanonut että kenenkään autoon ei saa mennä ja jos joku yrittää houkutella mukaansa autoon tai sisälle niin silloin juostaan karkuun ja huudetaan apua.

Minusta paras puolustus on tieto siitä että kaikki aikuiset eivät ole kilttejä, ja tieto siitä että mitä tehdään jos jotain tapahtuu..

ei lapset ole sitä sen enempää ihmetellyt koska eivät tiedä mun kokemuksista mitään,eivätkä varmasti osaa edes kuvitella mitä jotkut ihmiset voi tehdä. hyvä niin säilyttäköön osittain lapsuuden uskonsa,kunhan tosipaikan tullen tietävät että esimerkiksi sinne autoon ei mennä siksi että sais karkkia tms.

Täälläki pyöri pari vuotta sitte joku auto jatkuvasti päiväkodin/koulun lähellä.. ja tirkisteli lapsia.. vaan eipä saanut ketään

[QUOTE="vieras";28339156]Oumaigaad! Mun mies käy lapsen huoneessa ennen nukkumaantuloaan mun jo nukkuessani. Se tästä liitosta sitten.[/QUOTE]

sulkeeko sun lapset oven siinä toivossa että jos tänä yönä se isi ei tulisikaan? kyllä meillä lapset uskaltaa ovet auki nukkua.

Yhteistyössä