Tytöille suunnattuja lasten kirjoja vaivaa... - oletteko huomanneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SinisenTalonTyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SinisenTalonTyttö

Vieras
Yritin etsiä tyttärelleni joululahjaksi kirjaa. En mitä tahansa kirjaa, vaan sellaista, jossa olisi tyttölapsi ja äiti.

Tehtävä oli lähes mahdoton.

Esikoisellani (poika, 4v) on useitakin kirjoja, joissa päähenkilönä on poika. Leonardo Leijonavauva, Leonardon työt, Tino pieni tulikärpänen, ... Näissä kaikissa on poika, joka saa tulla äidin syliin, saa äidiltä halauksia ja rakkautta.

Mutta tyttöjen kirjoja ei vain löydykään samalla konseptilla.

On paljon reippaita tyttöjä, pärjääviä tyttöjä - Peppi Pitkätossu on suorastaan tämän genren klassikko. Näissä tytöt ovat puuhakkaita, omissa oloissaan, pärjääviä tai hoivaavia. Mutta äiti puuttuu.

Sitten on jonkin verran "sukupuolettomia" kirjoja, joissa hiiriäiti ottaa pienokaisensa syleilyynsä. Monesti näiden kirjojen alkuperäisessä ulkomaalaisessa versiossa kyseessä on kuitenkin poikalapsi. Ostin itse nyt tällaisen kirjan, jossa seikkailee kala "der Fisch" (maskuliininen hänkin).

Kysymys kuuluukin, osaisiko kukaan suositella tai onko nähnyt kirjaa, jossa tyttö saa äidiltään rakkautta ja jossa on kuvattu äidinrakkautta tai läsnäoloa tyttölapsen elämässä.

Disneyn saduista ei löydy senkään vertaa lohtua - niissähän on lähinnä se paha äitipuoli.

Ellei asiaan tulee korjausta markkinoilla, kuvitan itse sellaisen. :)

[QUOTE="vieras";27217677]Ovatko Aino-kirjat tuttuja?[/QUOTE]

Lisään vielä, en kyllä pidä Aino-kirjoja mitenkään erityisesti tytöille suunnattuina, pojilleni niitä ahkerasti luin aikoinaan.

No enpä ole huomannut tuollaista, mutta ehkä se johtuu siitä, että meillä on poikia!

Esim. Laura kirjat tulevat mieleen. Lauralla on äiti, joka vaikuttaa ihan rakastavalta äidiltä. :) Millalla on myös äiti, samoin Mintulla. Nuo ainakin muistuivat nyt näin nopeasti ajateltuna mieleen.

Kaunotar ja Hirviö -sadussa on isä ja tytär, samoin Aladdinissa.

Mie uskaltaisin lähteä väittämään, että äidin rakkaus tytärtään kohtaan on niin luonnollista, ettei siitä ole koettu tarpeelliseksi kirjoittaa? ;) :stick:

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tämä nyt lähinnä on sitä neutraalia linjaa, mutta...

Meillä on luukkukirja nimeltä Kukkuu Vauva / Meren eläimet. Tätä on luettu tytön kanssa vauvasta alkaen ja tykkää siitä vieläkin kolmevuotiaana. Jokaisella sivulla on joku merenelävä joka etsii pienokaistaan. Iso kala sanoo: "En näe enää vauvakalaani". "Kukkuu, minä olen täällä", huutaa pikkukala. Kun luukun avaa, iso kala ja pikkukala halaavat. Tässä kirjassa ei mainita eläinten sukupuolia tai onko kyseessä isä vai äiti. Puhutaan vain poikasista jne mutta olen itse selittänyt kirjaa lukiessa tyyliin "nyt äitikala halaa lapsikalaa."

http://books.google.fi/books/about/Meren_eläimet.html?id=KF_tAwAACAAJ&redir_esc=y

[QUOTE="vieras";27217677]Ovatko Aino-kirjat tuttuja?[/QUOTE]

Uusia minulle, googlasin ja ne näyttäisivät ainakin hyviltä! Muistuttavat Leonardo leijonavauvan tyyliä ja "läheisyysastetta".

Hienoa!

Aino-kirjoja minäkin suosittelen, tosin niitä on meillä luettu sukupuolesta riippumatta.
Vallaton vauva on ollut tytön suuri suosikki, ehkä syynä on ollut kaikki päättömyys ja vauvalla on isovelikin.

Elina-sarjan Elina uimassa on äiti-tytär juttu. Mutta täytyy sanoa, että en kaikkiin Elina-sarjan kirjoihin niin ihastunut.

Meillä oli kaikkien aikojen suosituin sellainen kirja kuin Possu Vänkyrä. Possu taisi kyllä olla poika, mutta se oli kyllä hyvä. Hauska ja vinkeä. En muista mistä se meille siunaantui alkujaan.

Kaunotar ja Hirviö -sadussa on isä ja tytär, samoin Aladdinissa.

Mie uskaltaisin lähteä väittämään, että äidin rakkaus tytärtään kohtaan on niin luonnollista, ettei siitä ole koettu tarpeelliseksi kirjoittaa? ;) :stick:

Zacharias Topeliuksen Muurahainen lääkärissä -sadussa äiti vie ilmeisesti poikamuurahaisensa kaupunkiin lääkärille. Suomenkielisessä en ole sukupuolesta varma, mutta muistaakseni ruotsinkielisessä hän on "han" eikä "hon".

Mulan-sadussa esiintyy Mulan ja tämän isä.
Tuhkimossa on ilkeä äitipuoli ja isä.
Lumikissa on paha noita.
Rio-elokuvassa poikapapukaijaa hoivaa nuori nainen.
Nalle Puhissa on poika Ruu ja tämän äiti.

Tutustunpa nyt ainakin noihini Aino-kirjoihin.

[QUOTE="vieras";27217763]Voiko muuten Disneystä ylipäätään sanoa, että joku olisi Disneyn satu? Minua korpeaa, kun puhutaan Nalle Puhista ja Disneystä, eikä välitetä muistaa, että Nalle Puh on oikeasti ihan jotian muuta. Mutta OT, myönnän:)[/QUOTE]

No tuo Urhea ei ole minulle tuttu mitään muuta kautta. Viidakkokirjan tai Nalle Puhin yms. kohdalla osaan nimetä alkuperäiskirjailijan kyllä.

On muuten totta. Kertoo ehkä jotain useiden ihmisten vaikeasta äitisuhteesta ja tyttö- ja poikalapsiin kohdistetuista erilaisista odotuksista.
Kaiken kaikkiaan noissa lastenkirjoissa valtaosassa on poika tai poikapuolinen eläin päähahmona, tosin nykyään näkee jo enemmän kirjoja, joissa myös tyttö pääosassa.

Alkuperäinen kirjoittaja SinisenTalonTyttö;27217643:
Yritin etsiä tyttärelleni joululahjaksi kirjaa. En mitä tahansa kirjaa, vaan sellaista, jossa olisi tyttölapsi ja äiti.

Meillä äidillinen tytön hoivaaminen on ehkä 60-luvulta alkaen ollut hankala aihe tasa-arvon vuoksi. Tällaiset hommat selittävät osaltaan esim. tomeria ja jätkämäisiä aikuisia naisia, joita meillä on aika runsaasti. Enemmistöstä ihmisiä tulee sellaisia kuin ympäröivä kulttuuri opettaa ja tarjoaa.

[QUOTE="mies";27218525]Meillä äidillinen tytön hoivaaminen on ehkä 60-luvulta alkaen ollut hankala aihe tasa-arvon vuoksi. Tällaiset hommat selittävät osaltaan esim. tomeria ja jätkämäisiä aikuisia naisia, joita meillä on aika runsaasti. Enemmistöstä ihmisiä tulee sellaisia kuin ympäröivä kulttuuri opettaa ja tarjoaa.[/QUOTE]

Miksi ne äidilliset hoivaamiset sitten kuitenkin sallitaan niissä kirjoissa, joissa on poika pääosassa? Ja miksi tämä ei juuri ole vaikuttanut miehiin, niin että meillä olisi hoivaavia ja herkkiä miehiä pilvinpimein?

Meillä on täällä femakko aloittajana? :D

Opetat lapsellesi/lapsillesi jo pienestä pitäen, kuinka miehet ovat sikoja ja että naiset pärjäävät vaikka miehet kokonaan katoaisivat maailmasta? :D

Mitä väliä tuollaisella asialla on? Ei nuo asiat ole tullut pieneen mieleen silloinkaan kun itse on ollut satuikäinen..

Meillä on täällä femakko aloittajana? :D

Opetat lapsellesi/lapsillesi jo pienestä pitäen, kuinka miehet ovat sikoja ja että naiset pärjäävät vaikka miehet kokonaan katoaisivat maailmasta? :D

Mitä väliä tuollaisella asialla on? Ei nuo asiat ole tullut pieneen mieleen silloinkaan kun itse on ollut satuikäinen..

Yllättävän harvalle se mieleen tulee, mutta toisaalta ihmiset noin keskimäärin ovat muutenkin melko yksinkertaisia.
Kaikkien tutkimuksein mukaan niin kirjojen, lehtien kuin tv:n tavalla esittää naiset ja miehet, on vaikutusta siihen, miten itse koemme itsemme naisena/miehenä, joten kannattaisi se jokaiselle joskus mieleen pälkähtää, etenkin pienten lasten vanhemmille.

Miksi ne äidilliset hoivaamiset sitten kuitenkin sallitaan niissä kirjoissa, joissa on poika pääosassa? Ja miksi tämä ei juuri ole vaikuttanut miehiin, niin että meillä olisi hoivaavia ja herkkiä miehiä pilvinpimein?

Äitiys instituutiona on vahva, puhuin enemmän sisällöistä, mitä tytöille tarjotaan omaan identiteettiin. Äiti ja tytär -asetelma narratiivina on hankala poliittisesti, koska nämä kaksi eivät enää ole symbioosissa yhteiskunnassa. Metafora, ja siis myytti, on jossain määrin kärsinyt.

Miesten rooli ei ole kaikilta osin suuresti muuttunut yhteiskunnassa. Esim. tunteiden ilmaisu on yhä vaikeaa esim. miehille, jotka eivät ole "essu päällä kyökissä" -tyyppejä. Oma tavoitteeni on yhdistää ankaraa kovuutta ja vahvaa pehmeyttä sillä kuten Whitman sanoo: "Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes."

Yhteistyössä