Tytölle papillooma-rokotus?

Hei!

Olisi kiva kuulla muiden murkkutyttöjen äitien mielipiteitä tästä uudesta papillooma-rokotteesta. Tämä virushan aiheuttaa kondylooomaa ja edelleen kohdunkaulan syöpää.

Lääketehdas (rokotteen kehittäjä) ja tutkijat suosittelevat, että nuoret tytöt rokotettaisiin ennen kuin he aloittavat sukupuolielämän, sillä jos tartunnan saa kerran, on turha enää rokottaa sitten. Joidenkin lähteiden mukaan suositellaan, että se otettaisiin yleiseen rokotusohjelmaan murkkuikäisille, toisaalta kai viralliset tahot eivät ole sitä Suomessa vahvistaneet.

Ottaisitko tyttärellesi nyt rokotteen? Itse mietin toisaalta mahdollisia sivuvaikutuksia uudella rokotteella ja sitä, että tämä nyt markkinoilla oleva ei vielä tehoa kaikkiin virustyypeihin, seuraava voi olla jo parempi. Eniten ehkä mietin, että minkä viestin annan tyttärelleni, jos vien hänet 12-vuotiaana rokotukseen sukupuolitautia vastaan.

Kertokaa, mitä mieltä olette... Onko joku jo ottanut rokotteen tyttärelleen?
 
Itse olen asiaa ajatellut, ei ole vielä ajankohtainen tosin.

Jos vaan rahavarat antavat myöten, voisin investoida siihen ja jos tytön kanssa keskustellen siihen päädytään. Rokote koostuu kolmesta rokotteesta, hintana 3 x 150 euroa.
 
Viime perjantaina Keskisuomalainen uutisoi, että 25 suurimmassa kaupungissa alkaisi yläasteikäisten nuorten (en muista oliko vain tytöt vai tytöt ja pojat molemmat) rokotukset tätä papilloomaa vastaan. Rokotukset toteutettaisiin lukuvuosina 2007-08 ja 2008-09.

Jos tämä tieto pitää paikkaansa, itse ainakin otan rokotuksen tytölleni, ensi syksynä seiskaluokan aloittavalle murkulle, ihan mielelläni. Uutinen oli hieman epäselvä, sillä siinä puhuttiin rokotteen kokeilusta, joten jäin miettimään, että annetaanko se kaikille vai jollekin seurantaryhmälle.

Nyt itse hankittuna rokotus on toisaankin varsin kallis, sillä sisältää kolme eri rokotuskertaa. Silti olisin valmis itse kustantamaan sen, jos vakuutun täysin rokotteen hyödyllisyydestä.

Entä rokotteen henkinen puoli, annammeko kasvavalle nuorelle "luvan" tai vielä pahemmin "kehotuksen" sitten harrastaa seksiä rokotuksen jälkeen :/

Oletteko puhuneet tästä lastenne kanssa? Meillä on jo puhuttu, mutta meillä on muutenkin nämä asiat käsitelty jo useamminkin. Yhden tuttavani tytär oli kuulemma kovasti pahastunut, kun äiti tämmöistä alkoi kysellä...
 

Yhteistyössä