Tytölläni todettiin sitten se pälvikalju =(

  • Viestiketjun aloittaja pohjantähdenalla
  • Ensimmäinen viesti
pohjantähdenalla
Tulevaisuudessa näkee kui pahana tuo tulee olemaan. Hiuksia kun on lähtenyt liian lyhyessä ajassa liian paljon. :/ Ihana aurinkoinen tyttöhän se on kuitenkin,mutta mua äitinä se surettaa suunnattomasti,kun ei tiedä mit ätulevaisuus tuo tullessaan tämän sairauden kanssa. :attn: Olisi ihana vaihdella ajatuksia jonkun kanssa joka on läheisesti tekemisissä kyseisen sairauden kanssa.
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja pa-ka:
Onko pälvikaljuus todettu jonkin toisen sairauden sivuoireena vai pelkästään p.kaljuus? Minkä ikäinen tyttö ja kuinka paha tilanne on nyt?
Tyttö on nyt 2v 1kk ikäinen, takaraivolta on kaljuuntunut huomattava määrä hiuksia n. 5cm x 4cm alueelta ja pienempiä kohtia on sitten molempien korvien yläpuolella ja etuhiukset ovat nyt alkaneet lähtemään. Hiukset ovat muutenkin ohentuneet niin paljon että ihoa näkyy selvästi hiusten läpi. Tyttö on atoopikko ja on maitoallergikko,toki sietää jo aika hyvin maitoa.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Tulevaisuudessa näkee kui pahana tuo tulee olemaan. Hiuksia kun on lähtenyt liian lyhyessä ajassa liian paljon. :/ Ihana aurinkoinen tyttöhän se on kuitenkin,mutta mua äitinä se surettaa suunnattomasti,kun ei tiedä mit ätulevaisuus tuo tullessaan tämän sairauden kanssa. :attn: Olisi ihana vaihdella ajatuksia jonkun kanssa joka on läheisesti tekemisissä kyseisen sairauden kanssa.
Voi pienta:( Minulla todettiin palvikaljy kun olin 7-vuotias, kaikki hoidot juoksin lapi ja kaiken maailman rasvoja kokeiltiin. Ainoa mika auttoi oli kovalla hammasharjalla hinkkaaminen. Jo muutaman paivan paasta alkoi uusi hius kasvamaan. Toivottavasti tasta on jotain apua teille:)
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
:hug: Eikse oo "vaan" kosmeettista haittaa, vai onko muutakin, kutinaa tms.? Vaikka tietty tytöille hiukset voi olla tosi tärkeät.. :/
Tyttö on kyllä raapinut kajuuntuneita kohtia,kutina johtuu ilmeisesti siitä kun hiuksia irtoilee. Periaatteessa tuo "kosmeettinen haitta" taitaa olla vanhemmalla iällä myös henkistä....
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
meidän veetillä on ollu jo monta vuotta pälvikalju..välillä kalju menee "umpeen" mutta toistaiseksi johonkin on tullut uusi läiskä.
Onko se kuinka vaikuttanut sitten elämään? onko lapset sopeutuneet nopeasti,tarkoitan enemmän vieraita lapsia,kiusaavatko he paljon,pelottaa vain niin tulevaisuus. :/
 
sivullinen harmaa
Eräällä tuttavallani oli pälvikaljuus aikuisena mutta se meni ohi mutten muista minkä aikaa meni.Nykyisin vielä vanhempana ihmisenäkin hyvinkin paksut hiukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
:hug: Eikse oo "vaan" kosmeettista haittaa, vai onko muutakin, kutinaa tms.? Vaikka tietty tytöille hiukset voi olla tosi tärkeät.. :/
Tyttö on kyllä raapinut kajuuntuneita kohtia,kutina johtuu ilmeisesti siitä kun hiuksia irtoilee. Periaatteessa tuo "kosmeettinen haitta" taitaa olla vanhemmalla iällä myös henkistä....
Niinpä :hug: Toivotaan että paranee..
 
Ninni
Mun tutulla oli lapsena just allergioiden takia tosi ohut tukka, että pää näkyi hiusten läpi. Nyt tyttö on 14v. ja ihan normaali paksuiset hiukset. Toivotaan ettei ole pysyvää sinun tytölläsi.
 
:hug:
Meidän luokalla oli tyttö jolla pälvikalju, hänellä oli tuo pahin eli alopecia totalis. Peruukki päässä ja piirretyt kulmat yms. Hän tuli luokalleni vasta lukiossa, joten kiusaamista ei siinä iässä enää ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
meidän veetillä on ollu jo monta vuotta pälvikalju..välillä kalju menee "umpeen" mutta toistaiseksi johonkin on tullut uusi läiskä.
Onko se kuinka vaikuttanut sitten elämään? onko lapset sopeutuneet nopeasti,tarkoitan enemmän vieraita lapsia,kiusaavatko he paljon,pelottaa vain niin tulevaisuus. :/
me on pidetty hänellä ihan millin sänki,pojalla tuo onnistuu.. ei ole kukaan mitenkään kommentoinut.. kerran kun oli jo sänki 1cm ja takaraivolla ja päälaella isot kaljut läiskät,ohi fillaroinut teini poika huikkas ett "kiva kampaus"
mä katon jos löydän yhden kuvan...
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä nuorempi on, sitä vaikeampi muoto, näin valitettavasti on.
Niin tuota juuri pelkäänkin ja nyt selittyi myös tytön kynnet,kun ovat niin hauraat ja uraiset/muhkuraiset :/ Ja päästään ihotautipolille vasta jos hiuksia vielä lähtee enmmän päästä,arvioisivat sitten mitä astetta tuo on.
 
En tiedä miten asian ottaisin esille, jotta tulisin oikein ymmärretyksi, mutta katsotaan nyt, saatko ap ajatuksestani kiinni.

Lukaisin nämä viestit, sekä edellisen ketjusi koskien pälvikaljuutta. Tuli sellainen olo, että surkuttelet nyt lasta ja olet aivan hajalla, siitä että hän kaljuuntuu. Toki asia on iso ja sitä saa surra ja siitä saa olla jopa hajalla, mutta kyseessä on kuitenkin nyt hei vain hiukset ja lapsi on iältänsä vasta nuori.

Uskon vahvasti, että mikäli sinä itse pystyt tuon kaljuuden hyväksymään, on tyttärellesikin asia sata kertaa helpompi, kun tulee se aika, että hän huomaa olevansa erilainen.

Tiedän monta lasta, joilla on erittäin poikkeava ulkonäkö, mutta jotka eivät ole siitä moksiskaan. Tiedän myös muutaman tällaisen aikuisen. Heitä on kaikkia tuettu kotoota käsin olemaan rohkeasti sellainen, jonkalainen nyt sitten kukin taholtaan sattuu olemaan ja se heissä näkyy.

Tällä haen siis sitä, että toki saat olla järkyttynyt, mutta tilanne on mikä on ja sen kanssa pitää oppia elämään. Mielestäni kun kyseessä ei ole edes asia, jonka kanssa olisi kovinkaan vaikeata olla ja elää. Ehkä itse näet asian nyt toisin (näin olin vähän lukevinani, kun pelkäät tästä koituvan henkisen puolen ongelmia lapselle) mutta pohdi myös sitä, että moni näkee sen toisin kuin sinä.

Jos hiukset ovat vain yksi osa elämää siinä missä mitkä tahansa mutkin ihmiskehon karvat ja asia nimenomaan näin lapselle esitetään, niin en usko siitä koituvan henkisiä ongelmia lapsen taholle. Tsemppiä teille.
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
meidän veetillä on ollu jo monta vuotta pälvikalju..välillä kalju menee "umpeen" mutta toistaiseksi johonkin on tullut uusi läiskä.
Onko se kuinka vaikuttanut sitten elämään? onko lapset sopeutuneet nopeasti,tarkoitan enemmän vieraita lapsia,kiusaavatko he paljon,pelottaa vain niin tulevaisuus. :/
me on pidetty hänellä ihan millin sänki,pojalla tuo onnistuu.. ei ole kukaan mitenkään kommentoinut.. kerran kun oli jo sänki 1cm ja takaraivolla ja päälaella isot kaljut läiskät,ohi fillaroinut teini poika huikkas ett "kiva kampaus"
mä katon jos löydän yhden kuvan...
Kiitos! :hug: Mäkin voisin kyllä linkittää tytön päästä kuvaa, jos sattuisi niin hyvä mäihä et joku tunnistaisi sen ei pälveksi :saint: ( toivossa on aina hyvä elää,vaiks lääkäri olisi mitä mieltä tahansa,vaikkakin saattaa olla turhaa )
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
:hug: Eikse oo "vaan" kosmeettista haittaa, vai onko muutakin, kutinaa tms.? Vaikka tietty tytöille hiukset voi olla tosi tärkeät.. :/
Tyttö on kyllä raapinut kajuuntuneita kohtia,kutina johtuu ilmeisesti siitä kun hiuksia irtoilee. Periaatteessa tuo "kosmeettinen haitta" taitaa olla vanhemmalla iällä myös henkistä....
no varmaan tulee henkinen haitta jos sun asentees on jo tommonen :/
 
pa-ka
älä nyt millään kovalla hammasharjalla harjaile, siihen auttaa samalla tavalla ihan päänahan hieronta sorminkin (siis ei paranna pälviä) mutta nopeuttaa tod.näk. kasvua ja ärsyttää hiustuppea, joka siis nopeuttaa hiuksen takaisin kasvua. Tuo takaraivon kaljuus on todella yleistä pienillä ja tiedän monta lasta jolla ruvennut kunnon hiukset kasvamaan vasta yli 3v, joten sinuna en huolestuisi turhaan vielä :)
 
kampaaja
Varmasti tuntuu kauhealta. Itsekin sen ammatti-ihmisenä ja kahden tytön äitinä ymmärrän. Mutta sen verran sanon, että läheskään aina tuo ei tarkoita mitään lopullista. Koita muistaa se.

Koska tämä hiustenlähtö alkoi ja lähtikö sitä ensin tasaisesti vai heti alussa jo tuli kaljuja kohtia? Entä miten kauan nuo kynnet on olleet tuollaiset?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
En tiedä miten asian ottaisin esille, jotta tulisin oikein ymmärretyksi, mutta katsotaan nyt, saatko ap ajatuksestani kiinni.

Lukaisin nämä viestit, sekä edellisen ketjusi koskien pälvikaljuutta. Tuli sellainen olo, että surkuttelet nyt lasta ja olet aivan hajalla, siitä että hän kaljuuntuu. Toki asia on iso ja sitä saa surra ja siitä saa olla jopa hajalla, mutta kyseessä on kuitenkin nyt hei vain hiukset ja lapsi on iältänsä vasta nuori.

Uskon vahvasti, että mikäli sinä itse pystyt tuon kaljuuden hyväksymään, on tyttärellesikin asia sata kertaa helpompi, kun tulee se aika, että hän huomaa olevansa erilainen.

Tiedän monta lasta, joilla on erittäin poikkeava ulkonäkö, mutta jotka eivät ole siitä moksiskaan. Tiedän myös muutaman tällaisen aikuisen. Heitä on kaikkia tuettu kotoota käsin olemaan rohkeasti sellainen, jonkalainen nyt sitten kukin taholtaan sattuu olemaan ja se heissä näkyy.

Tällä haen siis sitä, että toki saat olla järkyttynyt, mutta tilanne on mikä on ja sen kanssa pitää oppia elämään. Mielestäni kun kyseessä ei ole edes asia, jonka kanssa olisi kovinkaan vaikeata olla ja elää. Ehkä itse näet asian nyt toisin (näin olin vähän lukevinani, kun pelkäät tästä koituvan henkisen puolen ongelmia lapselle) mutta pohdi myös sitä, että moni näkee sen toisin kuin sinä.

Jos hiukset ovat vain yksi osa elämää siinä missä mitkä tahansa mutkin ihmiskehon karvat ja asia nimenomaan näin lapselle esitetään, niin en usko siitä koituvan henkisiä ongelmia lapsen taholle. Tsemppiä teille.
Peesi!!!
 
sama kampaaja
Alkuperäinen kirjoittaja kampaaja:
Varmasti tuntuu kauhealta. Itsekin sen ammatti-ihmisenä ja kahden tytön äitinä ymmärrän. Mutta sen verran sanon, että läheskään aina tuo ei tarkoita mitään lopullista. Koita muistaa se.

Koska tämä hiustenlähtö alkoi ja lähtikö sitä ensin tasaisesti vai heti alussa jo tuli kaljuja kohtia? Entä miten kauan nuo kynnet on olleet tuollaiset?
Niin ja siis jos nyt mietitään Lilli Suomalaista ja itse tunnen erään, joka on pysyvästi kalju niin he ovat kyllä kääntäneet tuon "karvattomuuden" voimavaraksi. Eli se on vahva osa heidän persoonaansa.
 

Yhteistyössä