Tyrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palleroo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palleroo

Vieras
Jonki verran navan yläpuolella mulla on joku pallukka mikä terkkarin mukaan ois tyrä. Pitääkö sille tehä jotain vai voiko sen antaa olla siinä vaan?
Synnytin 1,5kk sitten ja ajattelin ruveta tekemään vatsalihaksia kun mitään koloa tai muutakaan poikkeavaa ei vatsalihasten välissä tunnu (paitsi just tuo pallukka), niin eikai se vatsalihasten harjottelu voi haitata kun on tommonen? Terkkari meinas et se vois jopa auttaa jos tekee vatsalihaksia, mutta onko ihan totta? Etten vaan sit saa mitää vahinkoa aikaan...?

ÄLÄ TEE VIELÄ. Sulla on oltava se lihasrako vielä umpeutumatta jos siinä tyrä on. Muutoin suorat vatsalihakset tukkisivat sen raon. Mulla meni 8 kk ennen kuin se rako umpeutui... Ja sitäpaitsi sun pitää tehdä ensin niitä sisäisiä vatsalihaksia vai mitä lie ennen suoriin siirtymistä. Esim. vedät vain vatsaa sisään ja pidät siinä/jännität mahaa. Suoria lihaksia ei saa treenata ennen kuin ne muut ovat kunnossa.

[QUOTE="abc";22904037]ÄLÄ TEE VIELÄ. Sulla on oltava se lihasrako vielä umpeutumatta jos siinä tyrä on. Muutoin suorat vatsalihakset tukkisivat sen raon. Mulla meni 8 kk ennen kuin se rako umpeutui... Ja sitäpaitsi sun pitää tehdä ensin niitä sisäisiä vatsalihaksia vai mitä lie ennen suoriin siirtymistä. Esim. vedät vain vatsaa sisään ja pidät siinä/jännität mahaa. Suoria lihaksia ei saa treenata ennen kuin ne muut ovat kunnossa.[/QUOTE]

mutta kun muualla kohin ei tunnu mitään rakoa, vaan toi pallukka tuntuu?

ja miten sitten muuten voi tulla tyrä ihan synnyttämättömilekkin keillä ei oo mitää rakoa vatsalihasten välissä muuten?

Lihakset voivat mennä erilleen esim. lihavuuden vuoksi. Yleensä tyrä tulee jonnekin muualle jos kyseessä synnyttämätön. Vatsan lihaksien saumaan tulee helposti tyrä juuri synnytyksen jälkeen jos lihakset eivät ole yhdessä. Harvemmin synnyttämättömällä sellainen tulee. Ja suorien pitkien lihasten läpi ei tule mitään tyrää, lihakset ovat niin massiiviset.

Miten sä olet sen raon tutkinut? Kyllähän sun pitäisi edes jokin rako tuntea? Tunnetko ne vatsalihakset kuitenkin? Jännitätkö varmasti vatsasi tutkiessa niitä? Aika harvalla ne ovat niin tiiviisti yhdessä noin pian synnytyksestä ettei mitään tuntuisi.

Tyrähän pullahtaa ulos kun vatsan sisäinen paine nousee eli esim. istumaannousuissa. En siis todellakaan tekisi niitä vaan aloittaisin niistä muista vatsalihaksista kuin pitkistä.

Jos se on tyrä niin se pitää leikata jossain vaiheessa. Jos painat sitä pallukkaa niin meneekö se alas? Ja pompahtaa sitten ylös. Tyrän pitää mennä alas, koska se voi myös hirttyä, jolloin se ei mene enää alas ja silloin tila on jo vakava ja sairaalaan välttömästi.

Käy oikealla lääkärillä asian takia, tosin tyrät leikataan vasta kun et enää aio tulla raskaaksi (paitsi tietysti se leikataan heti, jos se hirttyy).

okkei... siis jännitin vatsalihaksia ja koitin kädellä. ja sit käskin vielä miehen kokeilla ja kaverin, mutta mitää rakoa ei löydetty mistään kohdin... ennen raskautta kyllä tein aika paljon vatsalihaksia ja harrastin sellasta liikuntaa että vatsalihakset oli varmaan valmiiks aika hyvässä kunnossa.

ja vatsaa kokeilin jännittää ihan "normaalisti", sit sillä lailla et seisoin ja nojasin taaksepäin, ja niin että makasin ja nostin vähän ylävartaloa ylöspäin.. kysyn kyllä vielä sit jälkitarkistuksessa tosta...

mutta miten ton tyrän sit saa pois? Vai katoaako se sit kun rako häviää, jos siinä sit joku rako onkin?

Jos se on tyrä niin se pitää leikata jossain vaiheessa. Jos painat sitä pallukkaa niin meneekö se alas? Ja pompahtaa sitten ylös. Tyrän pitää mennä alas, koska se voi myös hirttyä, jolloin se ei mene enää alas ja silloin tila on jo vakava ja sairaalaan välttömästi.

Käy oikealla lääkärillä asian takia, tosin tyrät leikataan vasta kun et enää aio tulla raskaaksi (paitsi tietysti se leikataan heti, jos se hirttyy).

kyllä se mun mielestä vähän menee alaspäin kun sitä painaa mut ei se ihan kokonaan sinne "sisälle" mee.. selällä maatessa sitä ei tunnu niin hyvin kun esim seistessä.

mut jos vatsalihaksia ei saa tehä ennenku se tyrä lähtee niin eikai toi nyt voi tarkottaa sitä etten voi tehä vatsalihaksiakaan ennenku oon kaikki lapset saanu?

Älä tee mitään ennen jälkitarkastusta. jos siellä on oikeasti tyrä ja suolia pihalla,vatsatreeni on pahasta.

jos tyrä on vain rasvakudosta vatsasta eikä pelkoa suolien tunkeutumisesta sinne, sitä ei leikata.

Tyrän pitäisi saada painamalla takaisin vatsaan. outoa jos se pullottaa koko ajan.

kyllä se mun mielestä vähän menee alaspäin kun sitä painaa mut ei se ihan kokonaan sinne "sisälle" mee.. selällä maatessa sitä ei tunnu niin hyvin kun esim seistessä.

mut jos vatsalihaksia ei saa tehä ennenku se tyrä lähtee niin eikai toi nyt voi tarkottaa sitä etten voi tehä vatsalihaksiakaan ennenku oon kaikki lapset saanu?

Tyriä on erilaisia ja ne vaaralliset tulee leikata. Oireettomia ei leikata. Ja on paskapuhetta että ne leikataan vasta lapsiluvun täytyttyä. Ei todellakaan, koska voivat olla todellinen riesa seuraavassa raskaudessa. Nykyään käytetään verkkoa millä ne aukot tukitaan, se kestää raskaudenkin. Aiemmin ne tikattiin ja repesivät seuraavassa raskaudessa uudelleen ja tästä käsitys että hoidetaan vasta lapsien jälkeen.

joo siis se tuntuu siinä vaikken jännittäis vatsalihaksia, mutta paremmin se tuntuu sit ku jännitän. voisin oikeestaan kysyy jo maanantaina kun sillon on vauvalla neuvolalääkäri. itelläni jälkitarkistus vasta siitä viikon päästä, mutta sama lääkäri.

nostampas tän vielä ylös jos jollain on kokemuksia tai vastausta tohon kysymykseen että saako sitä muuten kuin leikkaamalla pois...

Ja jos sitä ei saa muulla keinolla pois, ja jos sitä ei leikata kun se ei kerta ole kipeä, niin enkö sitten ikinä voi tehä vatsalihaksia? Oon jo kauan harrastanut lajia jossa tarvitaan käyttää aika paljon vatsalihaksia ja ne pitäis pitää kunnossa... Eli mielelläni kyllä treenaisin niitäkin.

Minuakin kiinnostaa tämä keskustelu...lääkäri kun sanoi minulle, että tyrä kannattaisi leikata vasta kun lapsiluku on täynnä...Olen alle 30 ja yksi lapsi, ja harrastan paljon liikuntaa jossa tyrä lievästi sanottuna haittaa. Tietääkö kukaan tästä asiasta enemmän??

Meillä suunnitellaan lapsen tekoa ja kävin jo valmiiksi lääkärillä juttelemassa epäilemästäni tyrästä (tai siis pikemminkin aukosta vatsapeitteissä, josta tyrä voisi päästä pullistumaan). Sain saman tien lähetteen ultraan, huomenna sitten lääkärin juttusille uudestaan eli mitä tehdään. Ultrahoitaja löysi juuri ja juuri aukon, mutta totesi myös, että vaikka tämä korjattaisiinkin, on mahdollista, että raskaus aiheuttaa uuden. Kuvittelen kyllä, että vatsalihakseni ovat kohtuu kunnossa, tämä nykyinen tyrä minulla on ollut lapsesta saakka.

Tyrä ei korjaudu itsestään, eli aukko, josta sisukset pääsevät pullistumaan ulos, pitää sulkea kirurgisesti.