Typerä kysymys, mutta kysyn silti, onkohan nyt syytä alkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jelp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jelp"

Vieras
rajoittamaan jälleen syömisiä, ettei vauvasta tulisi liian iso syntyessään?

Selvisi tänään, että toinen poika on tulossa.

Ja ekakin painoi syntyessään 4750g, en kyllä tästä toisesta noin isoa haluaisi. Tosin hän syntyi vasta rv.42+3, että sekin voi olla osasyy miksi vauva oli noinkin iso.

Silti nyt ajattelin, että jospa on palattava siihen ruokarytmiin, että 3 ruokakertaa per päivä eikä yhtään mitään turhia mussuttamisia. Mies sanoi, että proteiineja kannattaa syödä enemmän, kuin sokeripitoisia ruokia.

No rajoita sitä sokeria, niin ei ehkä tule noin isoa. Ja aloita heti. Äläkä syö kahden edestä...

Aina se nyt ei ole ihan tuosta kiinni. Itse söin varsinkin viime raskaudessa todella terveellisesti ja ihan yhden edestä. Liikuin paljon (liikun muutenkin paljon) ja vältin makean mässäilyä. Silti lapsi oli 4300g ja 54 pitkä. Sokerit katsottu rasituksessa useampaan kertaan. Mitään häikkää ei ollurt niissä. Ja silti lapsi kasvoi. Olen kaiken lisäksi pienikokoinen ihminen 157cm/ alle 50kg ja painokaan ei noussut raskauden aikana kuin sen 10 kg.

Mulle todettiin lopulta vain että geenit ne on joka tuon lapsen koon aiheuttaa. Ei raskausaikaa voi olla nälässä!! Se on sitten jo vaaraksi lapsen kehitykselle.

Ja se on myös jännä asia että kun mun sisko odotti samaanaikaan. Hän söi aika usein makeaa ja rasvaista ruokaa. Kun hänen vauvansa syntyi, oli se vain vähän päälle 3kg. En väitä että etteikö vauva etenkin silloin kasva jos äiti syö paljon makeaa. Mutta aina vauvan iso koko ei ole tästä kiinni. Asia ei ole aina niin mustavalkoinen.

Järkikin sanoo sanoo että sitä sokeria ei kannata syödä ylenmäärin. Ei siitä saa mitään ravinteita äiti eikä vauva. Hedelmiä kannattaa syödä ja muuten lautasmallia noudattaen säännöllisesti. Kysy neuvolasta ohjeita :)

Yhteistyössä