Työttömyys ja hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Tämähän selviää sitten soittamalla erinäisiin paikkoihin, mutta kysyn täältäkin käytännön kokemuksia.

Jos jää työttömäksi, eikä heti haluakaan uutta työtä, vaan haluaa olla työttömänä hoitovapaalla jonkun aikaa, niin miten se hoidetaan käytännössä? Vai voiko niin tehdä?

voihan. itsekin saan kotihoidon tukea ja tyttömyyskorvausta. kh-tuki vähennetään ansiosidonnaisesta. mutta riippuu alasta, ehkä jollain hoitoalalla ei ainakaan voi kauaa olla työtön ilman karenssia.

Alkuperäinen kirjoittaja c:
voihan. itsekin saan kotihoidon tukea ja tyttömyyskorvausta. kh-tuki vähennetään ansiosidonnaisesta. mutta riippuu alasta, ehkä jollain hoitoalalla ei ainakaan voi kauaa olla työtön ilman karenssia.

entäs jos sulle tulee työhön määräys niin mihin laitat lapset? vai otatko karenssin?

Ja mikä hyöty ellei ole lisäosia ja kumtalisiä, ei mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja mikä hyöty ellei ole lisäosia ja kumtalisiä, ei mitään.

kuntalisän saan jokatapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:

entäs jos sulle tulee työhön määräys niin mihin laitat lapset? vai otatko karenssin?

Jos on työkkärinlistoilla pitää lapsille olla hoitopaikka valmiina jos työhönosoitus tulee, muuten pamauttavat laakista karenssin.

sitä mietin sitten. nyt oon ollut 4 kk työtön ja tullut yksi työhänmääräys, joka hain. Ja siis hain ihan tosissani, mutta en päässyt edes haastatteluun. Meidän alalla tosi vähän töitä valitettavasti. Oma äiti osa-aikaeläkkeellä eli lyhyeksi ajaksi saan varmaan lapseni tilapäishoitoon jos sellainen tilanne tulee.

Työtömän työllistyessä kunnan tulee osoittaa päivähoitopaikka ainakin alle 3-vuotiaalle kahden viikon sisällä. Eli siinä mielessä ei kai täysin mahdotonta olla työtön.... Työttömäksihän ei periaatteessa voi jäädä kesken vanhempainvapaan tai hoitovapaan eli itse kyllä säilyttäisin työpaikkaa varalla siihen lapsen kolmivuotispäivään saakka ja yrittäisin pärjätä kotihoidontuella.

Edit: Vai oliko siis niin, ettei työpaikkaa siis nyt ollutkaan odottamassa....

Alkuperäinen kirjoittaja koettu on:

Jos on työkkärinlistoilla pitää lapsille olla hoitopaikka valmiina jos työhönosoitus tulee, muuten pamauttavat laakista karenssin.

Jaa, no ei mulle tullut karenssia eikä kukaan ole tollaista mitään sanonutkaan.

sitä mietin sitten. nyt oon ollut 4 kk työtön ja tullut yksi työhänmääräys, joka hain. Ja siis hain ihan tosissani, mutta en päässyt edes haastatteluun. Meidän alalla tosi vähän töitä valitettavasti. Oma äiti osa-aikaeläkkeellä eli lyhyeksi ajaksi saan varmaan lapseni tilapäishoitoon jos sellainen tilanne tulee.

tai siis työhänosoitus mikä se nyt on, kuitenkin avoin paikka mitä piti hakea. paikka kyllä näkyi myös ihan mol.fi sivuilla eli varmaan paljon hakijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja selina:
Työtömän työllistyessä kunnan tulee osoittaa päivähoitopaikka ainakin alle 3-vuotiaalle kahden viikon sisällä. Eli siinä mielessä ei kai täysin mahdotonta olla työtön.... Työttömäksihän ei periaatteessa voi jäädä kesken vanhempainvapaan tai hoitovapaan eli itse kyllä säilyttäisin työpaikkaa varalla siihen lapsen kolmivuotispäivään saakka ja yrittäisin pärjätä kotihoidontuella.

Edit: Vai oliko siis niin, ettei työpaikkaa siis nyt ollutkaan odottamassa....

mulla ainakaan ei ole työpaikkaa. määräaikainen suhde loppunut ennen äippälomaa..

Kotihoidon tukea voi saada yhtäaikaa ansiosidonnaisen kanssa, se vähennetään liiton rahoista mutta kuntalisän saa, mikäli kuntasi sitä maksaa.

Hoitopaikka EI tartte olla valmiina lapselle, kunnan on järjestettävä se 2 viikossa työpaikan saamisesta (tämä koskee niin "kokonaan työttömiä" kun kh-tukea+työttömyyskorvausta saavia). Tämä 2 viikkoa on lyhyt aika, ei yleensä sen nopeammin tarvitse uutta työtä vastaanottaakaan. -Olisihan sitä ihmisellä irtisanomisaika nykyisestäkin työstä (jos siis sellainen olisi).

No niin, pääsinpä vihdoin takaisin, kiitos vastanneille.

Meillä sellainen tilanne, että minä olen vielä vanhempainvapaalla jonkin aikaa, jään sitten hoitovapaalle. Miehellä on määräaikainen työsopimus, jota on uusittu vuoden välein. Työtä on vaan koko ajan vähemmän, ja taitaa olla vain ajan kysymys, ennen kuin työ muuttuu osa-aikatyöksi. Mitenköhän muuten siinä tapauksessa, jos osa-aikatyöstä kieltäytyy, niin tuleeko karenssi? Todennäköisesti. Joka tapauksessa mietitään, kannattaisiko miehen nyt vaihtaa toiseen määräaikaiseen työpaikkaan, jossa on enemmän töitä, mutta joka päättyy varmuudella vuodenvaihteessa. Tuolloin mies jäisi työttömäksi, mutta ei tulisi karenssia. Vauva vaan on siinä vaiheessa vasta vuoden. Jos minä menisin silloin takaisin töihin ja mies jäisi kotiin, niin mies ei välttämättä haluaisi kovin aktiivisesti etsiä uutta työtä vähään aikaan. Vaan olisi hoitovapaalla lapsen kanssa.

No, itsepä se päätös on tehtävä. Pyöritellään vaihtoehtoja.

Yhteistyössä