työttömyydestä ja lapsen hoidosta

mustikkatassu

Aktiivinen jäsen
12.05.2007
5 848
1
36
onko se ihan oikeasti nyt niin, että kun jäät työttömäksi on laitettava lapsi heti hoitoon??kertokaa nyt rakkaat ihmiset minulle :ashamed:

kun mun päähän ei sovi se että makaisin ite kotona ja lapsi ois hoidossa, eihän niihin työpaikkahakemuksiin kauan mene ja miksei niitä vois väsätä vaik se lapsi on kotona...

minnuu ihan oikeesti alkaa nyt ahdistaa tämä asia :'( koska ei mun pää ainakaan kestä olla yksin kotona :headwall:

niin ja tarkoitus ei nyt ole suomia niitä, joilla näin on vaan tää on nyt vain ja ainoastaan minun tilanteesta :ashamed: <br><br>

Samaa miekin ihmettelen, et miks tarvis?? :o Itse oon kans työttömänä ja lapsen kanssa kotona. Mie kyl jäin työttömäks, ku vanhempainvapaa loppui, joten automaattisesti lapsi jäi edelleen kotiin miun kanssa...

Ei ole mikään pakko hakea hoitopaikkaa, mutta työllistymisesteeksi ei useinkaan kelpaa se ettei saa hoitopaikkaa lapselle, koska työttömän tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Eli jokin varasuunnitelma on hyvä olla olemassa.

Tätä minäkin ihmettelin tuossa yhdessä ketjussa..

No, mulla on se onnellinen asema, et mulla on äiti eläkkeellä ja appi, sekä kavereita jonne lapsen saan jos töitä löytyy, hetkellisesti (sen ajan et saan sen hoitopaikan) hoitoon, mut monilla ei näin hyvin ole.

No eihän siinä muuta ole kuin että jos satut saamaan töitä mutta ei olekaan mahdollista ottaa sitä vastaan koska et saa lapselle niin nopeasti järjestettyä hoitopaikkaa, niin se ei ole työkkärin mielestä syy olla ottamatta työtä vastaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:30 Piipi kirjoitti:
Ei ole mikään pakko hakea hoitopaikkaa, mutta työllistymisesteeksi ei useinkaan kelpaa se ettei saa hoitopaikkaa lapselle, koska työttömän tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Eli jokin varasuunnitelma on hyvä olla olemassa.

siis just tätä ajan takaa....kun minä olin eka ajatellut mennä kesäkuun alusta työttömäksi, että vois hakea noita vuorotteluvapaan sijaisuuksia, mut en halua laittaa lasta hoitoon ennen kuin paikka löytyy

ei lasta ole pakko hoitoon laittaa, jos jää tytöömäksi, mutta ainakin meilläpäin onnistuu, että laittaa hoitopaikka hakemuksen vetämään "avoimena", ja kun tarvitsee oikeasti sitä hhoitopaikkaa niin ilmoittaa vain päivähoidon johtajalle. alle viikossa saa silloin hoito paikan. ei tarvitse pitää lasta "turhaan" hoidossa, eikä maksaa käyttämättömästä hoitopaikasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:34 Taivaanvuohi kirjoitti:
ei lasta ole pakko hoitoon laittaa, jos jää tytöömäksi, mutta ainakin meilläpäin onnistuu, että laittaa hoitopaikka hakemuksen vetämään "avoimena", ja kun tarvitsee oikeasti sitä hhoitopaikkaa niin ilmoittaa vain päivähoidon johtajalle. alle viikossa saa silloin hoito paikan. ei tarvitse pitää lasta "turhaan" hoidossa, eikä maksaa käyttämättömästä hoitopaikasta.

kiitos vinkistä, pitääkin ottaa selvää voiko tehdä noin myös täällä :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:32 vinttijengi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:30 Piipi kirjoitti:

siis just tätä ajan takaa....kun minä olin eka ajatellut mennä kesäkuun alusta työttömäksi, että vois hakea noita vuorotteluvapaan sijaisuuksia, mut en halua laittaa lasta hoitoon ennen kuin paikka löytyy

Näinpä, eli periaatteessa sun kannattaa laittaa hakemukset sisään samoin tein ja ottaa vaikka juuri osa-aikainen hoitopaikka, jonka saat helpommin muutettua kokoaikaiseksi.

Tässä on iso moka käynyt päättäjillä, koska kunnat ja työvoimaviranomaiset ei tee tässä asiassa ollenkaan yhteistyötä, vaan kumpikin pompottaa asiakasta mielensä mukaan ja lukee vaan omaa lakikirjaansa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:34 Arkadian Ulla kirjoitti:
Kahessa viikossahan se hoitopaikka on järjestyttävä, jos töitä saa.

Ehkä pitäisi,mutta täällä ei saa..Alle 3v. jonossa 30+ vanhemmat lapset

JA NÄILLE LAPSILLE EI LÖYDY PAIKKAA EDES KUUKAUDESSA!!

Sano laiki mitä tahansa!

Tuokin riippuu ihan siitä missä asuu. Jossain Hesassa voi olla tosi hankalaa saada pikaisesti hoitopaikkaa, mutta meillä täällä maalla on vapaitahoitopaikkoja jatkuvasti ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:43 Mä vaan kirjoitti:
Tuokin riippuu ihan siitä missä asuu. Jossain Hesassa voi olla tosi hankalaa saada pikaisesti hoitopaikkaa, mutta meillä täällä maalla on vapaitahoitopaikkoja jatkuvasti ;)

mekin asutaan melkein maalla =) mut silti on hoitopaikat kiven alla :(

juuri se että lapselle pitäisi se hoitopaikka olla heti kun työt alkaa(ja joskusha ne alkaisi heti).ja tämän päivän popilmiöhän on nuo määräaikaiset työsuhteet,töitä voi olla aina vaikka 1-4kk eteenpäin,välissä sitten taas pieni työttömyysjakso,olisiko lapsellekkaan eduksi aina pomppia eestaas hoitoon/kotijaksoille.eikös sitä niin paasata miten pysyvyys on lapsen etu?työhaastatteluihin on helpompi ravata ilman lasta.tämä yhtenä esimerkkinä.
oikeesti mä en tunne YHTÄÄN vanhempaa joka kokopäiväsenä pitäisi lasta tarhassa itse kotona maatessaan.tää alkaa tuntua musta urbaanilegendalta :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:44 vinttijengi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:43 Mä vaan kirjoitti:

mekin asutaan melkein maalla =) mut silti on hoitopaikat kiven alla :(

Mä olenkin miehelle jatkuvasti toitottanut, että me asutaan väärällä paikkaunnalla, kun mulla on yks hoitopaikka vapaa ja lapset kunnalla loppu :whistle: Kunnaltakin kaikki määräaikaiset hoitajat irtisanottiin, kun ei yksinkeraisesti ole lapsia hoitoon...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:34 Taivaanvuohi kirjoitti:

Näin myös meillä, tosin tuo viikko on meillä kaksi viikkoa. Täällä hoitopaikat on aivan täynnä (noin 5500 asukkaan kunta). Päiväkoti täytetään ensisijaisesti ja tarpeen mukaan otetaan perhepäivähoitajia.

Oon juuri parhaillaan täyttämässä hoitopaikkahakemusta ja laitan siihen lisätietoja-kohtaan kuvauksen meidän tilanteesta, että siis hoitopaikkaa tarvitaan, mutten osaa sanoa tarkkaa ajankohtaa. Sitten kun saan töitä, niin soitan ja aktivoin hakemuksen.

Yhteistyössä