työttömät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plääh...

Vieras
kauanko olette olleet työttöminä? Oletko aktiivinen työnhakija? Itse olen ollut työttömänä 10kk, alkuun otin rennosti, hain kyllä töitä, mutta en kauhean aktiivisesti. Oletin, että saisin töitä aika helposti. Nyt kun aikaa kulunut, olen alkanut tosi aktiiviseksi, kun en olekaan päässyt töihin niin helpolla. Mulla ongelma on liian vähäinen työkokemus, vaikka ikää jo on.

Aktiivisesti hakenut n. 10kk töitä, välillä käynyt työnhaku-kurssin ja sieltä sai paljon vinkkejä ja nykyaikaistettua cv:n. Jonkin aikaa vielä etsin töitä ja sitten alan katsomaan myös lisäkoulutuksia. Tällä hetkellä kait työnantajat varovasti palkkaavat lisää työvoimaa, ainakin pohjois-suomessa.

terveys ei kestä kaikkia töitä, joten toimistotöitä katselen siksi vain, ja sille olen kouluttautunut, siksi kait tämä onkin niin vaikeaa. Olen lähtellyt avoimia hakemuksia joka paikkaan ja menen kohta vaikka ilmaiseksikin töihin, että saisin kokemusta!

Reilun vuoden olen ollut nyt yhtäjaksoisesti työttömänä. Käyn nyt kurssia aikana kuluksi ja onhan siinä muitkain positiivisia puolia.
Töitä olen hakenut kokoajan aktiivisesti ja myin itseni osa-aikaiseksi erääseen yritykseen jossa teen töitä tuon sallitun 300e puitteissa.

Oletko kuullut työkokeilusta. Saat sitä kokemusta sen kautta.. Ite en hae aktiivisesti töitä. Toki laitan paperit jos joku sopiva paikka auki ( mitä ei kyllä usein tapahdu) .

[QUOTE="Aaaa";29606107]toimiiks tuo 300e oikeasti, av:lla puhuttiin että on huijausta?[/QUOTE]

on se tavallaan huijausta, koska jkos tienaat 300 se vaikuttaa sitten asumistukeen joten loppupelisä se on ihan tyhjän kanssa.
väittäkä mitä van, mutta jos tjulot muuttuvat vain 50e niin tulotiedot on vietävä kelaan.

on se tavallaan huijausta, koska jkos tienaat 300 se vaikuttaa sitten asumistukeen joten loppupelisä se on ihan tyhjän kanssa.
väittäkä mitä van, mutta jos tjulot muuttuvat vain 50e niin tulotiedot on vietävä kelaan.

Asumistukea varten pitää ilmoittaa jos bruttotulot nousee 300€/kk.
Ilmoita muutoksista - kela.fi

Eli ihan hyvin säkin voisit mennä kuukaudessa muutamaksi tunniksi töihin. Todellisuus on kuitenkin se, että sä et viitsi tehdä töitä ja keksit selityksiä minkä ehdit.

Olin työttömänä 6 kk, nyt lyhyessä määräaikaisessa työssä. Yrityksen puutteesta ei voida syyttää- tein 100 + hakemusta eri työnantajille/vuokrafirmoihin. Toki monet sanoo, että ovat soittamalla tai käymällä saaneet paikan, joten kai sitä kovemminkin olisi voinut yrittää. Nykyisen työn sain takaoven kautta, kun työntekijä tarvittiin aloittamaan heti ja mähän olin valmis. Musta on alkanut tuntumaan, että ainoa tapa saada töitä tietyillä aloilla ainakin, ovat suhteet tai hirvittävä onnenkantamoinen.

Nyt oon ollu puol vuotta työttömänä. Vakituisesta työstä jäin pois kuitenki 2011 alku vuodesta, sen jälkeen olin äitiyslomalla, tevissä puol vuotta ja töissä puol vuotta. Kuvittelin kanssa ett helppo löytää töitä, mut totuus on toinen. Opiskellakkin voisin, mut en mie tiiä vielä miks mie isona halluun.. :D

[QUOTE="vierras";29606141]Olin työttömänä 6 kk, nyt lyhyessä määräaikaisessa työssä. Yrityksen puutteesta ei voida syyttää- tein 100 + hakemusta eri työnantajille/vuokrafirmoihin. Toki monet sanoo, että ovat soittamalla tai käymällä saaneet paikan, joten kai sitä kovemminkin olisi voinut yrittää. Nykyisen työn sain takaoven kautta, kun työntekijä tarvittiin aloittamaan heti ja mähän olin valmis. Musta on alkanut tuntumaan, että ainoa tapa saada töitä tietyillä aloilla ainakin, ovat suhteet tai hirvittävä onnenkantamoinen.[/QUOTE]

Niin ja mäkin laitoin rehvakkaasti lapsen tarhaan heti kun aloin hakemaan töitä ja olin huolissani, että toivottavasti ehditään se kunnolla perehdyttämään paikkaan ennen kuin menen töihin. No eipä käynyt ihan niin helposti kuin kymmenisen vuotta sitten kun edellisen kerran oli ajankohtaista...

Mä oon ollut työttömänä nyt kohta 2 kk, mutta en putkeen. Välissä on ollut kuukauden mittaisia työsuhteita pari kappaletta ja ens kuun lopulla aloitan pidemmän määräaikaisuuden. Liiton mukaan olen kuitenkin ollut työtön vaan 12 päivää tai siis oon vaan saanu ansiosidonnaista 12 päivältä. Tiukilla ollaan, kun säästöillä pitää maksaa kaikki laskut, vuokrat ja eläminen. Onneksi huhtikuussa saa taas palkkaa.

Minulla ainakin toimii.

300e/kk ei ole kyllä paljon työstä, edes osa-aikaisesta, teetkö vaan 4 tuntia/ viikko? työssäoloehdon täyttymisen takia kannattaa tehdä vähintään 18 tunnin työviikkoja, koska se laksetaan siihen työssäoloehtoon, että pääse liton päivärahoille. Ai nin mutta jos ei koskaan ole olut liitossa, pitää tietenkin ensin liittyä liitoon.

ja jotkut työssäkäyvätkin saavat asumistukea ja joutuvat käymään sosussakin.
eikä kaikki työttömät käy sossussa.

Monelle tuo 300 vaikuttaa, meille on kelasta sanottu että AINA kun tulot muuttuvat pitää ilmoittaa sinne asumistuen tarkistusta varten.
Siinä on kuitenkin olemassa se raja minkä alle meneviä tuloja ei tarvitse ilmoittaa, ihan sama kuin esim. päivähoidossa että jos tulot nousee vain muutaman satasen sitä ei tarvitse ilmoittaa.
Me kun emme saa mitään tukia niin tuo 300e on vain lisätulo.

300e/kk ei ole kyllä paljon työstä, edes osa-aikaisesta, teetkö vaan 4 tuntia/ viikko? työssäoloehdon täyttymisen takia kannattaa tehdä vähintään 18 tunnin työviikkoja, koska se laksetaan siihen työssäoloehtoon, että pääse liton päivärahoille. Ai nin mutta jos ei koskaan ole olut liitossa, pitää tietenkin ensin liittyä liitoon.
Ihan liitossa olen. Ja tienaan 300e lisää liitonrahan päälle kuussa. Ja en tee 4tuntia viikossa töitä. En käy töissä edes joka viikko.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siinä on kuitenkin olemassa se raja minkä alle meneviä tuloja ei tarvitse ilmoittaa, ihan sama kuin esim. päivähoidossa että jos tulot nousee vain muutaman satasen sitä ei tarvitse ilmoittaa.
Me kun emme saa mitään tukia niin tuo 300e on vain lisätulo.

tuon piti koskea vain kelan päivärahaa.. liiton päivärahat kun on yleensä isompia, monen liiton raha on sma kjuin pienipalakksiella palkka. Hassiua etä mun miehen liittoraha on melkein sama kuin töissä ollessaan . kuukauden tili saattoi ola jopa pienempi, kun teki osa-aikatyötä

Alkuperäinen kirjoittaja plääh...;29605968:
terveys ei kestä kaikkia töitä, joten toimistotöitä katselen siksi vain, ja sille olen kouluttautunut, siksi kait tämä onkin niin vaikeaa. Olen lähtellyt avoimia hakemuksia joka paikkaan ja menen kohta vaikka ilmaiseksikin töihin, että saisin kokemusta!

Missä koulussa kouluttaudutaan "toimistotyöhön"? Sehän on sama kun sanoisi että olen kouluttautunut ulkotöihin... Käsite "toimistotyö" on niin laaja että siihen mahtuu kaikki koodaajasta arkkipiispaan.

tuon piti koskea vain kelan päivärahaa.. liiton päivärahat kun on yleensä isompia, monen liiton raha on sma kjuin pienipalakksiella palkka. Hassiua etä mun miehen liittoraha on melkein sama kuin töissä ollessaan . kuukauden tili saattoi ola jopa pienempi, kun teki osa-aikatyötä
Itse saan 800e/kk liitosta käteen. Kiva raha jolla maksaa laskunsa ja elää. 300e tuohon lisäksi on mukava plussa jolla voi ostella extraa.

[QUOTE="vierras";29606141]Olin työttömänä 6 kk, nyt lyhyessä määräaikaisessa työssä. Yrityksen puutteesta ei voida syyttää- tein 100 + hakemusta eri työnantajille/vuokrafirmoihin. Toki monet sanoo, että ovat soittamalla tai käymällä saaneet paikan, joten kai sitä kovemminkin olisi voinut yrittää. Nykyisen työn sain takaoven kautta, kun työntekijä tarvittiin aloittamaan heti ja mähän olin valmis. Musta on alkanut tuntumaan, että ainoa tapa saada töitä tietyillä aloilla ainakin, ovat suhteet tai hirvittävä onnenkantamoinen.[/QUOTE]

Näinhän se tuppaa olemaan. Onnenkantamoisella. Tää viimesin irtos kyllä tosi tuurilla. Lähetin hakemuksen, pomo soittaa saman tien että pääsisitkö töihin heti? Niimpä alotin vain sen hakemuksen pohjalla 2vrk kuluttua ja sielä oon edelleen. Mua oo haastateltukaan.

Yhteistyössä