Työttömät ihmiset ja sossun tuilla elävät.. Murr.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenna"

Vieras
Työttömät ihmiset. Murr.
Mä niin vihaan monia asioita, yks pahimmista vihoistani kohdistuu työttömiin ihmisiiin. En nyt tarkota niitä, jotka on työttömänä ja hakee koko ajan duunia, tai et o jonkun oikean asian takia työttömänä, niinku et jos sul o pää kainalossa ni sit et tee töitä.. Mut kaikki muut. Eniten ottaa päähä tietty ne mun oman ikäset jokka ei tee töitä, ilman mitään kunnon syytä, koska saahan sossustakin rahaa. Ja kaupungilla o vissii tosi kiva hengailla 24/7..

Tää avautuminen siksi, kun eräs mies puolinen, oletan et n. 26-27 vuotias tuli selittämään mulle töihin et hän on työtön ja asuu äitinsä luona. Muisti myös mainita, et onnek ei asu isin luona ku isi tienaa enempi, ni omat tuet ois vähemmän. Hän lopetti töitte tekemisen ku halus hengailla ja harrastaa enemmän, ja työhän verottaa vapaa-aikaa iha liikaa kuulemma.. Tää tyyppi oli myös hakenu kaikki maholliset tuet kelalta, sossusta tai mistä niitä nyt haetaan. Oon mäki hakenu joo kelan tukia, sillo ku opiskelin, äitiysrahat ja tälläset ymmärrän kans hyvin, mitää muuta en sit tajuukkaan. Jos aikuinen, terve ihminen täyttää mielummin yli-vaikeita lomakkeita tukiensa hakemiseen, ku tekee jtn yksinkertasta duunia, ni siin o sit jtn vikaa. Jotkut väittää et noi tuet ois parempii ku joku paska palkka, mut en tiiä uskonko. Sit tää mies selitti, et ku ei oo työkokemusta, ni ei saa työtä. Väärin. Saa töitä kuha tekee töitä. Ei ehk pääse mihkää aivokirurgiks ilman työkokemusta, mut johki kaupan kassalle ei tarvita ees sujuvaa suomenkieltä, ei ainakaa tän kylän Prismassa, ni en usko et sitä työkokemustakaa kauheesti kytätään..

Olin mäki ehkä kerran 2 päivää ilman töitä, vähä ku työtön, niinku sen jälkeen ku valmistuin koulusta tähän päivään. Tosin seki oli tavallaa aika lomaa. Päivääkään en oo kyl tehny sellasta työtä jota oikeesti haluisin. (tai luulen haluavani, kunnes pääsen tekee sitä ja sit totean ettei se ollukkaa minu juttu.) Mut oon tehny töitä, en oo hakenu mtn tukia mistään, en kyl osaiskaan ja luulen et isi antais mulle selkään jos oisin työtön ja pummisin rahaa joka puolelta. Sitäpaitsi, myisin mielummi itteeni ku hakisin sossusta rahaa.

On muute jännä miten työttömillä on aina varaa viinaan..

Olipa asenteellinen kirjoitus! Omalla työpaikalla on yt-neuvottelut käynnissä enkä usko että minusta välittömästi tulee juoppo ja laiska ihminen jos työsuhde päättyy.

Mä haen mielummin sossusta toimeentulotukea ku elätän itteni ja lapseni huoraamalla. Huoraaminen on kuvottavaa ja vihaasin itteäni sellaasen jälkeen joten todellaki haen tukea sieltä mistä sitä saan ja oon siihen oikeutettu. Silti oon tehny koko aika opiskelujen ohes osa-aikaasta työtä ja kesääsin kokopäiväästä työtä (silloon ei toki sossusta saa mitään) ja kesäkuus alootan tällä tietoa pariksi kuukaudeksi työt valmistumisen jälkeen.

On kuitenki kylmä tosiasia, että joka paikas ei niitä töitä vain oo tarpeeksi tarjolla ja työttömiä on. Yrityksiä lopetettu, osa yrityksistä lomauttanu välillä porukkaa ja osa ei palkkaa lisää työntekijöötä ku ei yksinkertaasesti oo varaa. Täällä on välillä ollu jopa lähihoitajia työttömänä liikelaitoksen säästölinjan takia.

On se niin helppo soittaa suutaan ku ei tiä mitä se voi olla.

[QUOTE="vieras";28369210]Olipa asenteellinen kirjoitus! Omalla työpaikalla on yt-neuvottelut käynnissä enkä usko että minusta välittömästi tulee juoppo ja laiska ihminen jos työsuhde päättyy.[/QUOTE]

Ei kyllä susta pitää tulla palstalogiikan mukaan. :xmas:

Työttömyys ja vetelehtiminen saattaa masentaa.

Mitä enemmän teen, sitä pirteämpi olen, ja sitä enemmän saan aikaiseksi.

Jotkut joutuvat työttömyyden, laiskuuden ja masennuksen kierteeseen eivätkä pääse siitä suosta ylös vaikka haluaisvatkin.

Työttömyys on yleensä oma valinta, se on totta.
Hyville tekijöille löytyy aina töitä ja aika harvoin sitä hyvää työntekijää ensimmäisten joukossa pois potkitaan.

Minä olen tehnyt katkeamatta töitä vuodesta -93 lähtien. Nyt olen ollut parisen kuukautta työttömänä ja ajattelin lorvailla ainakin kesän yli, ennenkuin alan tosissani töitä hakemaan. Parikymmentä vuotta suorittavaa työtä saa nyt hetken olla telakalla. Vietän kunnon sapattivapaan ja keräilen itseäni seuraavaa kahtakymmentä vuotta varten. Sitten toivonmukaan pääsen eläkkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28369264:
Hyville tekijöille löytyy aina töitä ja aika harvoin sitä hyvää työntekijää ensimmäisten joukossa pois potkitaan.

Tää on kyllä niin klassinen väärinymmärrys ettei mitään rajaa. Omalla työpaikalla on ollut yt:t nyt 7-8 kevättä putkeen. Olen nähnyt, että potkut ovat saaneet niin erittäin ahkerat kuin todella laiskat ihmiset. Se irtisanominen kun ei voi tapahtua pelkästään pärstäkertoimen perusteella. Ja kun oman miehen työt loppuivat, ne loppuivat koko paikkakunnalta tuossa yrityksessä. Kaikki jäivät työttömiksi, ahkeruudesta riippumatta.

Siksi minua jaksaa korventaa se ajatus että aina ajatellaan työttömien olevan laiskoja ja omasta halustaan ilman työtä. Kun tuo ei suurimman osan kohdalla ole ollenkaan se totuus. Moni työtön jatkaisi mielellään sitä työtä missä aikaisemmin oli, mutta se ei vain ole mahdollista.

Minä sanon että työpaikan saavat nykyisin pitää onnekkaat, eivätkä pelkästään ahkerat.

Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28369264:

Tämä on yks niistä naurettavimmista lässytyksistä mitä voi olla työttömyyteen liittyen. Ku yritys lopettaa toimintansa niin siinä auta vaikka olis ollu vuoden työntekijä 30 vuotta putkeen samas yritykses.

[QUOTE="vieras";28369296]

Minä sanon että työpaikan saavat nykyisin pitää onnekkaat, eivätkä pelkästään ahkerat.[/QUOTE]
Ja nyt itkette yhdessä sossun tuella kotona sitä menetettyä työpaikkaa?Ahkeruus on myös sitä,että etsii itselleen uuden paikan vai pitääkö odotella että tullaan kotoa hakemaan??

Todella asenteellinen, tietämätön kirjoitus. Ja kieli on sellaista, että annat itsestäsi juntin kuvan. Kasva ensin aikuiseksi ja arvostele sitten ihmisiä.Et tiedä vielä elämästä yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28369319:
Ja nyt itkette yhdessä sossun tuella kotona sitä menetettyä työpaikkaa?Ahkeruus on myös sitä,että etsii itselleen uuden paikan vai pitääkö odotella että tullaan kotoa hakemaan??

Ei niitä töitä niin vain joka paikas löydä vaikka kuinka ettiis. Niitä töitä hakee muutki eikä kaikki voi tulla valituksi.

Ei niitä töitä niin vain joka paikas löydä vaikka kuinka ettiis. Niitä töitä hakee muutki eikä kaikki voi tulla valituksi.
Ymmärrän ja ymmärrän myös senkin ,että ne parhaat tulevat valituiksi ja juuri ne jotka eivät jää sinne kotiin itkemään ja sossun tukia vinkumaan.
Surullista teidän kohdallanne jos aikaa on roikkua netissä mutta töitä ei ehdi hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28369420:
Ymmärrän ja ymmärrän myös senkin ,että ne parhaat tulevat valituiksi ja juuri ne jotka eivät jää sinne kotiin itkemään ja sossun tukia vinkumaan.
Surullista teidän kohdallanne jos aikaa on roikkua netissä mutta töitä ei ehdi hakea.

Mistä tulee käsitys, että kaikki työttömät saa sossusta tukia? Moni saa liitosta niin hyvää päivärahaa, että ihan turha odottaa saavansa sossusta senttiäkään.

En mä oo työtön vaan sairaslomalla oleva opiskelija jolla alkaa kokopäiväänen kahden kuukauden sijaasuus kesäkuus. Valmistun lähihoitajaksi ja töitä toivon mukaan riittää. Lisäksi oon tehny osa-aikaasta työtä tammikuusta -06 lähtien ja jatkan sitä edelleen vaikka kokopäivääsesti oonki hoitoalalla. Silti mä tajuan asioita työttömienki kannalta enkä tee mitää naurettavia oletuksia.

Niitä töitä muuten nykypäivänä voi ettiä nimenomaan netin välityksellä ja hakemukset laitetaan moneen paikkaan s.postilla.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28369420:

Tänään on taas kaksi hakemusta laitettu, niinkuin keskimäärin joka päivä. Aamulla oli s-postissa se perinteinen päivän piristys viesti: "Kiitoksia mielenkiinnostanne yritystämme kohtaan, mutta valitettavasti et tullut valituksi tällä kertaa". Näitä viestejä on jo kymmeniä...

Aika raskaasti nyt luokittelet ihmisiä. Mieheni on henkilö, jolle työpaikka on tärkeä osa omakuvaa. Hän on myös erittäin ahkera ja luotettava työntekijä. Kun hän menetti työpaikkansa, ja ikää oli jo 50 v. Oli kauhea katsoa vierestä hänen työnhakuaan.

Valitettavasti Suomessa on paljon yrityksiä, jotka ovat ikärasisteja - he eivät ota kokenutta henkilöä töihin, sillä nuoren kokemattoman saa puolella palkalla tai jopa vähemmällä. Eiväthän he tosin alkuun tuota yhtään mitään, mutta eivät myöskään maksa yritykselle juuri mitään.

Mieheltäni kesti puoli vuotta päästä töihin, hän on koulutettu ja hänellä on hyvä työkokemus, omalla alallaan Suomen huippuosaajia.

Kun jää yli 50-vuotiaana työttömäksi, voi olla todella vaikeaa päästä enää takaisin töihin.

Eikös ap tarkoittanut semmoisia ihmisiä, jotka eivät edes hae töitä? Ei siis niitä jotka eivät hakemisesta huolimatta niitä saa, tai jonka paikkakunnalla on työllisyystilanne huono.
Siteeraan ekaa viestiä:
"En nyt tarkota niitä, jotka on työttömänä ja hakee koko ajan duunia, tai et o jonkun oikean asian takia työttömänä, niinku et jos sul o pää kainalossa ni sit et tee töitä.. "

Jäsentele ensin ajatuksesi aivoissasi,ja sitten vasta kirjoita. Tuollaista junttia ajatuksenvirtaa ei kukaan jaksa lukea tai ottaa tosissaan.

Mä sain kyllä ihan hyvin ap:n ajatuksista kiinni.
Huilatkoon ja reissatkoon kuka tahansa miten paljon tahansa, mutta jos ei hae töitä, niin sitten ei ole sossuunkaan asiaa.
Ja nyt siis rajataan burn outit ja muut oikeat jaksamisongelmat ja päänsisäiset jutut pois, kyse on ap:lla ihan taviksista jotka pystyisivät olemaan töissä ja jotka voisivat saada töitä omalta paikkakunnaltaan tai sen lähistöstä.

Viimeksi muokattu:

Niinkö mä sanoin? Mies opiskeli uuden ammatin ja on nyt vakituisessa työpaikassa uudessa hommassa. Mutta ei se nyt ihan seuraavalla viikolla se koulutuksen alkaminen aina tapahdu.

Kyllä monet pitkään töissä olleet ja firman lopettamisen takia työttömäksi joutuneet, nauttivat niin hyvää ansiosidonnaista, ettei kannata hetkeen mihinkään jonninjoutaviin töihin hakeakaan. Ei niitä töitä pelkästä työnteon ilosta tehdä, vaan raha se on joka ratkaisee.

Yhteistyössä