Työttömänä opiskelu, tietäisikö joku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tilanne on se, että tässä pätkätöiden maailmassa olen taas luultavasti jossain välissä työtön alalta X. Itselläni olisi vielä opinto-oikeus yliopistossa alalle Y, jossa töitä riittäisi. Eli jos nyt haluaisin opiskella alan Y loppuun, voinko tehdä sen työkkärituella vaikken kuulukaan mihinkään liittoon? Jostain joskus luin, että pitäisi kuulua johonkin liittoon, mutta pitääkö se paikkaansa, vai luinko huolimattomasti omiani? (Ja liittoon kyllä liityn tässä jossain vaiheessa, mutta vielä en tiedä varmasti, mikä olisi oma liittoni)

Muutenkin, onko ollut helppoa saada työkkäristä hyväksyttyä tätä "opiskelen työttömänä"-juttua? Onko luvan saaminen ihan vain kiinni virkailijasta?

Ei tartte kuulua liittoon. Olet oikeutettu työttömyyskorvauskseen opiskelun ajalta. Tämän ei pitäisi olla mikän virkailijakohtainen päätös vaan ihan sinun oikeutesi.

Työttömyyskorvauksella voit opiskella vain perustutkinnon ja tarvitset siihen työkkäriltä puoltavan lausunnon eli ihan mitä tahansa et voi työttömyysetuuksilla opiskella. Soita työkkäriin ja selvitä oma tilanteesi, kertovat kyllä sieltä.

[QUOTE="tylsä";28567551]Työttömyyskorvauksella voit opiskella vain perustutkinnon ja tarvitset siihen työkkäriltä puoltavan lausunnon eli ihan mitä tahansa et voi työttömyysetuuksilla opiskella. Soita työkkäriin ja selvitä oma tilanteesi, kertovat kyllä sieltä.[/QUOTE]

Minä olen esimerkiksi opiskellut ammattikorkeakoulussa. Ystäväni joka olisi myös halunnut oipiskella, ei saanut lupaa koska hänellä oli jo amk tutkinto eli luvan saa korkeampaan tutkintoon mitä on, ei saman tasoseen. Minulla oli pohjalla vanha opistoasteinen tutkinto.

[QUOTE="vieras";28567564]Minä olen esimerkiksi opiskellut ammattikorkeakoulussa. Ystäväni joka olisi myös halunnut oipiskella, ei saanut lupaa koska hänellä oli jo amk tutkinto eli luvan saa korkeampaan tutkintoon mitä on, ei saman tasoseen. Minulla oli pohjalla vanha opistoasteinen tutkinto.[/QUOTE]

Olin ymmärtänyt, että saisi saman tasoiseenkin. Jos ei saa, niin sitten tämä idea ei toimi. Minulla on siis maisterin paperit, mutta vakityötä ei näy mailla eikä halmeilla. Jos tämän toisen tutkinnon tekisin yliopistossa, saisin valita työpaikkani, kun töitä on niin paljon (näin minulle on siis kerrottu).

[QUOTE="aloittaja";28567586]Olin ymmärtänyt, että saisi saman tasoiseenkin. Jos ei saa, niin sitten tämä idea ei toimi. Minulla on siis maisterin paperit, mutta vakityötä ei näy mailla eikä halmeilla. Jos tämän toisen tutkinnon tekisin yliopistossa, saisin valita työpaikkani, kun töitä on niin paljon (näin minulle on siis kerrottu).[/QUOTE]

No ainakaan amk tasolla ei mennyt läpi, tämä Seinäjoella, jossain muualla voi mennä vaikka läpikin.

[QUOTE="vieras";28567594]No ainakaan amk tasolla ei mennyt läpi, tämä Seinäjoella, jossain muualla voi mennä vaikka läpikin.[/QUOTE]

Ja kyseessä oli että olisi halunnut muuntaa matkailupuolen restonomin ruokapuolelle jossa olisi ollut töitäkin.

Mulla on amk-tutkinto (olen siis tradenomi) ja nyt opiskelen työttömyyskorvauksella lähihoitajaksi eli ei tarvitse olla ylempi kuin aiempi tutkinto. Alan kuitenkin pitää olla yleisesti 'työllistävä' ja tosiaan työvoimatoimistosta pitää saada opiskelua tukeva lausunto. Eikä käsittääkseni opiskelu saa kestää yli kahta vuotta.
Minulta siis meni työpaikka alta firman lopettaessa toimintansa, oman alan töitäkin olisi ollut tarjolla, mutta halusin vaihtaa alaa. Työttömyysetuudella en kuitenkaan voinut hakeutua opiskelemaan esim. sosionomiksi vaan tutkinnon piti olla perustutkinto ja valmistua pitää sen kahden vuoden määräajan kuluessa.
Työkkäristä sain kyllä tosi hyvin tietoa, joten sinne kannattaa ottaa yhteyttä!

[QUOTE="tylsä";28567699]Mulla on amk-tutkinto (olen siis tradenomi) ja nyt opiskelen työttömyyskorvauksella lähihoitajaksi eli ei tarvitse olla ylempi kuin aiempi tutkinto. Alan kuitenkin pitää olla yleisesti 'työllistävä' ja tosiaan työvoimatoimistosta pitää saada opiskelua tukeva lausunto. Eikä käsittääkseni opiskelu saa kestää yli kahta vuotta.
Minulta siis meni työpaikka alta firman lopettaessa toimintansa, oman alan töitäkin olisi ollut tarjolla, mutta halusin vaihtaa alaa. Työttömyysetuudella en kuitenkaan voinut hakeutua opiskelemaan esim. sosionomiksi vaan tutkinnon piti olla perustutkinto ja valmistua pitää sen kahden vuoden määräajan kuluessa.
Työkkäristä sain kyllä tosi hyvin tietoa, joten sinne kannattaa ottaa yhteyttä![/QUOTE]

Juu, eikä tarvitse valmistua kahdessa vuodessa, mutta sen kahden vuoden jälkeen tilahtaa opintotuelle. Tiedän tämän, koska siskoni on opiskellut ansiosidonnaisella pari vuotta ja sen jälkeen tippui opintotuelle. Hänen alansa ei edes ole mikään superhyvin työllistävä ja edelliselläkin alalla olisi töitä ollut jonkin verran, mutta työkkärille riitti se, että halusi lisäkouluttaa itseään lisää!

Yhteistyössä