Työttömän suojaosuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M.H
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

M.H

Vieras
Osaako joku neuvoa tai onko joku samassa tilanteessa?

Olen osa-aikatyössä. Päivärahan perusteena oleva palkkani on laskettu osa-aikatyön palkan perusteella ja summa on 948e/kk. Bruttona tienaan nykyään n.834e/kk.

Nyt voimaan tuli suojaosuus 300e/kk. Sääntöjen mukaanhan osa-aikatyön palkka+soviteltu päiväraha voi olla max. 100% päivärahan perusteena olevasta palkasta eli minun tapauksessani 948e. Käytännössä en siis hyödy tuosta suojaosuudesta mitään.

Työni tulee jatkossaki olemaan osa-aikainen. Jos irtisanoudun työttömyyskassasta ja siirryn hakemaan kelalta soviteltua peruspäivärahaa niin hyödynkö silloin tuosta suojaosuudesta vai onko kelallakin jokin "maksukatto" kuten työttömyyskassalla?

En ymmärtänyt puoliakaan asiastasi, mutta niin olen ymmärtänyt, että 300€ saa tienata, mutta jos tienaa 301€, niin sitten "käteen" jää alle 150€. En tiedä auttaako tämä tietió, kun en ihan ymmärtäny tilannettasi.

Olen samassa tilanteessa kuin sinä ja muutaman jutun löysin kelan sivuilta; 1.1.2014 lähtien soviteltu työttömyysetuus lasketaan siten, että etuus ja 50% saadun tulon siitä osasta, joka ylittää suoja-osan voivat sovittelujakson aikana nousta määrään joka muutoin olisi etuutena voitu maksaa.

Eli jos tienaat 900e niin tästä otetaan se suojaosa 300e pois ja jäljelle jää 600e. Tästä summasta 50% pois ja summaksi jää 300e. Tänä vuonna täysi päiväraha työttömänä olisi n.702e joten tästä summasta otetaan tuo 300e. Päivärahan määrä on siis 702-300e=402e. Tarkistin vielä kelan laskurilla ja sama summa sieltäkin tulee. Käy ihmeessä laskemassa kelan laskurilla. Itse aion kyllä irtisanoutua kassasta heti ja hakea kelasta! Jää paljon enemmän käteen:) jos nyt olen asian ihan oikein ymmärtänyt, täytyy varmistaa asia vielä kelasta.

Yhteistyössä