Työssäkäyvillä äideillä lepposta kauppailua !!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sateenvarjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sateenvarjo

Vieras
Tuli noista tarhasta haku viesteistä mieleen eräs juttu ..... :xmas:

Eli se juttu, että työssä käyvät äidit jaksaa paremmin, kuin kotiäidit ! Siis oikeesti kotiäideillä on henkisesti raskaampaa, kun työssä käyvillä ! Työssä käyvät äidit kipasee KAIJKESSA RAUHASSA mielellään ILMAN omia lapsiaan kaupassa ja sitten taas kotiäidit JOUTUVAT ottamaan lapsensa kauppaan mukaan !

Ei kannata sanoa/ kirjottaa ett, kotiäitien miehet vois käydä töistä tullessa kaupassa, sillä samoinhan se on näillä työssä käyvillä äiteillä ! Mies kauppaan ja äiti hakee lapset hoidosta suoraan töistä (<--tämä kommentti jo valmiiksi, jos joku aikoo naputtaa, ett kotiäitien miehet käyköön kaupassa tmv.) ........................ :whistle:

Ett kyllä työssä käyvät äidit PÄÄSEE OIKEESTI helpolla !!!

T: Molempia kokeillut ja on monta lasta B)

Niin, ja sitten pitää vielä hoitaa ne kotihommat sen työpäivän (8,5h) päälle, että juu kyllä helppoa :saint:

Kotiäitinä ollessa meillä mies hoiti lapset kotona kun minä kävin shoppailemassa tai ruokakakupassa, ei se sen vaikeempaa ollut :D Tai sitten se kävi itse kaupassa.

Ööh..työssäkäyvillä helpompaa? Ite olin harjoittelussa päiväkodissa=sama kuin työ. Ja voin sanoa että olin naatti päivän jälkeen aina. Opiskelu helpompaa. Ite odotan oikeen että kesäloma alkaa ja saan olla rauhassa kotona lasten kanssa :whistle: Ei tartte raahautua minnekään joka p.erkeleen päivä. Riittää kun ulos menee lasten kanssa ja hoitaa kotityöt. Kun opiskelee niin joutuu käymään koulussa, tekemään kotityöt, hoitamaan lapset ja tekemään illalla läksyjä :whistle:

Ei kotiäiti jätä kotitöitä tekemättä, jotka Piipin(?) mukaan odottaa työssä käyvää äitiä ....
Siis samathan kotityöt joita on vielä kotiäidillä enemmänkin odottaa kotiäitiä ... Tai sitten kotiäiti tekee kotityöt (siivoukset tiskaamiset ja pyykin pesut) siinä lastensa hoidon ohella ! Ja siis koska kotiäiti valmistaa ruoan kotona ja touhuaa lasten kanssa kotonaankin (pihaleikkien lisäksi) niin siksi siivottavaa ja tiskattavaa on ENEMPI .... Ymmärrättekö ?..... :whistle:

Mie oon koti-äiti, mutta äärimmäisen harvoin otan lapsia mukaan kauppaan... mie odotan, että mies tulee töistä kotiin, ja hän saa hoitaa lapset, mie meen ostoksille B)

Mie tein toissatalvena vähän osa-aikatöitä (5kk), ja oikeesti en sit enää jaksanut :ashamed: , että en mie kyllä sanoisi, että työssäolevat pääsee helpolla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 23:56 Sateenvarjo kirjoitti:
Ei kotiäiti jätä kotitöitä tekemättä, jotka Piipin(?) mukaan odottaa työssä käyvää äitiä ....
Siis samathan kotityöt joita on vielä kotiäidillä enemmänkin odottaa kotiäitiä ... Tai sitten kotiäiti tekee kotityöt (siivoukset tiskaamiset ja pyykin pesut) siinä lastensa hoidon ohella ! Ja siis koska kotiäiti valmistaa ruoan kotona ja touhuaa lasten kanssa kotonaankin (pihaleikkien lisäksi) niin siksi siivottavaa ja tiskattavaa on ENEMPI .... Ymmärrättekö ?..... :whistle:

En ymmärrä, koska ne samat työt ja leikit lasten kanssa on tehtävä puolta lyhyemmässä ajassa, + pyykit jne joita kertyy hoidossa ja työssä huomattavasti enemmän =) Ja sen lisäksi on jo hoidettu kentien 8 tuntia muiden lapsia, tai vanhuksia tai huhkittu mainostoimistossa 12 tuntista päivää tms muuta rentouttavaa, että jos nyt 15 min käyttää kaupassa käyntiin ilman lapsia niin ei se elämästä helpooa tee, mutta kuten sanottu "elämä on sarja valintoja" :whistle:

Kotiäitinä mulla ainakin oli aikaa rajattomasti ja mahdollisuuksia valita mitä teen milloinkin ja voi välillä mennä siitä mistä aita on matalin sillä kertaa. ;) Nukkua päikkärit, istua varkkareissa vaikka koko päivä jos ei huvita pihasta mihinkään lähteä...

\

Minäpä juuri tänään aamulla hehkutin, että kohta alkaa kesäloma, saan sitten taas olla lapsilleni kotiäitinä.

Kiitos, kun veit kirjoitukseltani pohjan. :flower: =)

\

Piipin pointti kai onkin se, että kotiäiti voi tehdä ne kotihommat, siivoukset, ruuanlaitot ym. päivällä, mutta työssäkäyvä äiti pääsee aloittamaan ne vasta kotiuduttuaan päivätöistä, eli illalla vielä varsinaisen työpäivän jälkeen. Kotiäiti voi ilta-aikaan jo ottaa rennommin, kun on päivällä ehtinyt imuroida tai pestä pyykkiä.... Ja kyllä sitä siivottavaa ehtii kertyä jokaiseen kotiin, oli sitten töissä tai ei. Samalla tavalla vaatteita vaihdetaan, käydäänkö sitä omalla pihalla vai työpaikalla, eli pyykkimäärä lienee suurin piirtein sama?

Ai mie en oo pystynyt kotiäitinä, pienten lasten hoitajana, huilaamaan silloin kun haluan/väsyttää ....
Kahvi- ja ruokatauot on menneet seisaaltaan ja harvoin silloin kun itselle sopis .....
Jotenki töissä on onnistunut tuokin paremmin, ettei ole tarvinnut kesken kahvin juonnin mennä "pyyyyyyhkimääääään" huudon luo ...... (Vanhusten hoidossa oon huomannut, ettei heiän tarpeisiin niin heti kahvilta juosta, vaikka kotiäiti taatusti juoksee oman lapsen luo. Valitettavasti vanhusten luona töitä tehneenä tiedän (vierailevana jalka-hoitaja)) ................

Esimerkkejähän on paljon .... Mitähän muuta tähän lisäis ....?
Kyllä sitä pyykkiä kotona ollessakin tulee, mutt se mikä pyykissä on vähempi on sitten tiskeissä enempi .... Ja kotiäidin työt oikeesti keskeytyy lakkaamatta, ett vaikka olis koko päivä aikaa, nii ei hommat suju niin vaan .... ;)

\

No mutta vaikka on itse töissä, niin eihän se tarkoita sitä, että siellä kotona ei kukaan muu sillä välin oleilisi (ja sotkisi) :whistle:
Niin siis tää liitty tuohon että siivottavaa ja tiskattavaa olis enempi, joka ei ainakaan meillä pidä alkuunkaan paikkaansa
:D <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:08 Sateenvarjo kirjoitti:
Ai mie en oo pystynyt kotiäitinä, pienten lasten hoitajana, huilaamaan silloin kun haluan/väsyttää ....
Kahvi- ja ruokatauot on menneet seisaaltaan ja harvoin silloin kun itselle sopis .....
Jotenki töissä on onnistunut tuokin paremmin, ettei ole tarvinnut kesken kahvin juonnin mennä "pyyyyyyhkimääääään" huudon luo ...... (Vanhusten hoidossa oon huomannut, ettei heiän tarpeisiin niin heti kahvilta juosta, vaikka kotiäiti taatusti juoksee oman lapsen luo. Valitettavasti vanhusten luona töitä tehneenä tiedän (vierailevana jalka-hoitaja)) ................

Esimerkkejähän on paljon .... Mitähän muuta tähän lisäis ....?
Kyllä sitä pyykkiä kotona ollessakin tulee, mutt se mikä pyykissä on vähempi on sitten tiskeissä enempi .... Ja kotiäidin työt oikeesti keskeytyy lakkaamatta, ett vaikka olis koko päivä aikaa, nii ei hommat suju niin vaan .... ;)

No sama hommahan se on työssäkäyvällä, tunteja kotihommiin vaan on himpan vähemmän :D Et sä tätä nyt niin saa käännettyä yksi kauppareissu ilman lapsia saa työssäkäyvän äidin näyttämään roistolta ja kotiäidin pyhimukseltä kun se raukka raahaa koko pesuettaan hikikarpalot otsalla kauppaan ja takas, ja uhraa jopa lämpimän ruuan sen lapsen eteen. Pikkulapsi aika on niin lyhyt että kyllä sen jaksaa kun tekee niitä muksuja sen minkä jaksaa vahtia.

OT: (Surkeinta musta oli juuri tuo että lasten ei tarvii oppia oottamaan, mutta vanhukset saa kiireen varjolla vaikka hukkua p.askaan) :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:13 Aaban kirjoitti:
Sen ainakin olen huomannut, että töissä saa käydä vessassa rauhassa. Kukaan ei hakkaa oven takana, roiku lahkeessa tai ole sylissä samaan aikaan... :o

Hehee, tuo on kyllä töissä käymisen parasta antia, sen lounaan ja kokonaisen lounastunnin lisäksi :saint:

Siis työssäkäyvä äiti saa

LOUNASTAA RAUHASSA

KAHVITELLA RAUHASSA

KÄYDÄ VESSASSA RAUHASSA

Ja kotiäiti saa ....? Toki nauttia pienistä lapsistaan, mutt nekin äidit jotka käy mm. kaupassa yksin ilman lapsia työpäivän jälkeen saattavat raahata hoitoon niitä alle vuoden ikäisiä lapsiaan .... Meiänkin lasten tarhassa niitä vauvoja riittää ja koko ajan tulee lisää ..... Eli itselläni kokemusta kotiäitiydestä ja työssä käymisestä ja lapset olleet ihan pieninä KOTI HOIDOSSA .... Jaksoin heidät hoitaa, mutt huomaan miten erilaista tää "työssä käymisen vapaus" on .....

Miehet usein puhuu, ett menevät "huilaamaan töihin", puoliksi leikkiä, mutt hitunen tottakin !

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 23:44 Sateenvarjo kirjoitti:
Tuli noista tarhasta haku viesteistä mieleen eräs juttu ..... :xmas:

Eli se juttu, että työssä käyvät äidit jaksaa paremmin, kuin kotiäidit ! Siis oikeesti kotiäideillä on henkisesti raskaampaa, kun työssä käyvillä ! Työssä käyvät äidit kipasee KAIJKESSA RAUHASSA mielellään ILMAN omia lapsiaan kaupassa ja sitten taas kotiäidit JOUTUVAT ottamaan lapsensa kauppaan mukaan !

Ei kannata sanoa/ kirjottaa ett, kotiäitien miehet vois käydä töistä tullessa kaupassa, sillä samoinhan se on näillä työssä käyvillä äiteillä ! Mies kauppaan ja äiti hakee lapset hoidosta suoraan töistä (<--tämä kommentti jo valmiiksi, jos joku aikoo naputtaa, ett kotiäitien miehet käyköön kaupassa tmv.) ........................ :whistle:

Ett kyllä työssä käyvät äidit PÄÄSEE OIKEESTI helpolla !!!

T: Molempia kokeillut ja on monta lasta B)

johtuisikohan se jaksaminen jonkunverran myös omasta asenteesta?
Jos suhtautuu omiin valintoihinsa positiivisesti ja näkee aina kussakin hetkessä ja valinnassa ne parhaat puolet, niin menee paljon paremmin.
jokainen elää omaa elämäänsä ja tätä hetkeä ja tästä hetkestä saa parhaimman irti jos hetken parhaimpana näkee
:) :)

Molempia myös kokeillut ja en koskaan ole kokenut lasten kanssa kaupassa käymistä raskaaksi, en edes henkisesti.Lasten ollessa pieniä kauppareissut sujuivat yhtä hyvin kuin ilman lapsiakin.

Tiedän ettei näitä pitäis ees lukee, mutta oon just ollu yön töissä, ja hyvä kun ehti wc koko yönä. Labra työtä teen. Ja kännykkä on koko ajan mukana ja jos soi niin on lähdettävä vaikka ois just ehtinyt saada kahvin kuppiin. Ja on vastuulista työtä jossa pitää olla kokoajan ajatukset mukana. Sen lisäksi on kiire. Ja kaupassa käyn melkein aina lapsen kanssa, enkä koe sitä rasitteeksi. Nautin siitä että saan viettää lapseni kanssa aikaa.

Omalla kohdallani tuo pitää paikkansa eli nyt kun lapsi tarhassa ja itse hommissa niin helpommalla pääsen. Tosin, en käy yksin kaupassa vaan haen lapsen aina ensin koska se on meille paras niin. Kotona ollessa en hetkeksikään päässyt vastuusta eroon 24/7/365 olin lapsen kanssa ja hänestä 100% vastuussa mikä oli todella raskasta henkisesti. Onhan työssä/koulussa käymisessä myös omat huonot puolensa ja riippuen työn laadusta se useimmiten on raskaampaa fyysisesti kuin kotona olo. Aikaset aamut ja kiukuttelevat väsyneet lapset ja vanhemmat, ei sekään silti helppoa ole kuten ei kotona olokaan jatkuvan henkisen paineen alla. Mutta, sen sijaan että AINA jaksetaan vain etsiä niitä huonoja puolia, voitaisiin miettiä mitä hyvää kummassakin on jokaisen omalla kohdalla!!! Pakkohan omasta hommasta on jotain hyvää löytyä kun sen on itse valinnut? Tuskinpa jokainen valitsee just sen mikä itselleen on ikävintä ja raskainta vaan paremminkin sen minkä kukanenkin kokee itselleen palkitsevimmaksi. Positiivista ajattelua kehiin, mammat B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 23:44 Sateenvarjo kirjoitti:
Työssä käyvät äidit kipasee KAIJKESSA RAUHASSA mielellään ILMAN omia lapsiaan kaupassa ja sitten taas kotiäidit JOUTUVAT ottamaan lapsensa kauppaan mukaan !

mä en IKINÄ kipaise ensin kaupassa ja hae sitten lasta vaan haen lapsen aina ensin, oli mikä tahansa. mutta silti olen sun kanssa täysin samaa mieltä: työssäkäyvällä äidillä on helpompaa, ainakin henkisesti! mulla ainakin on nyt työssäkäyvänä paljon iisimpää kun kotona.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:20 Sateenvarjo kirjoitti:
Ja kotiäiti saa ....?
Elää omassa (ja lasten) tahdissa, ei tarvi aikatauluttaa päivää työpäivän ja hoitoonviemisten mukaan.
Nähdä lapsen kehitysvaiheet läheltä, ei tarvi pelätä että pieni ottaa ensiaskeleet hoitotätin syliä kohti.
Kahvitaukojakin voi pitää vaikka seitsemän, töissä se ei onnistu.
Ei ole pakko skarpata ja näyttää ihmiseltä, kotona saa olla rauhassa vähän räjähtäneempikin jos ei jaksa laittautua. :D

Nuo nyt tuli äkkiä mieleen. Mä en ainakaan tätä kotiäitiyttä vaihtaisi, ihanaa aikaahan tämä on. :)

No,kyllä mulla oli enenmmän "omaa aikaa" kun kävin töissä.Nyt kun olen kotiäitinä niin oon kiinni lapsissa koko ajan (ei sukulaisia tai mummoja auttamassa).Jos menin esim. iltavuoroon ja vein lapset 10,työt alkoi klo 14.Oli aivan ihanaa olla ihan yksin ja tehdä vaikka rauhassa niiä kotihommia tai käydä kaupassa.

Itse suunnittelin olevani kotona kunnes lapseni olisi kolme vuotta. Nyt olen positiivisesta asenteestani huolimatta uupumassa. Päivät ovat kovin samanlaisia (kyllä, olen kyllä käynyt perhekerhoissa 2-3kin krt/vko) ja muu perhe olettaa kaiken kotityön olevan minun yksinoikeuteni myös ilta-aikaan. Kun vielä viikonloppu meni osittain yksin vauvan kanssa, on nyt aika masentunut olo. Minulla on vastuullinen akateemista koulutusta vaativa työ ja siitä hyvät tulot. Silti raha ei tässä vaikuta. Lapseni on kohta 1 1/2v ja nyt kaipaan työtäni, työtovereitani ja juuri sitä, että saan käydä wc:ssä ja juoda kupin kahvia keskeytyksettä. Enkä itse halua mitään jyrkkää vastakkainasettelua. Arvostan työssäkäyviä äitejä ja arvostan kotiäitejä, molemmissa ratkaisuissa puolensa. Kunhan kirjoittelin ajatukseni. Liekö sitten olen masentumassa, mutta uuvuttaa kotiolokin, vaikka työkin on kaikessa palkitsevuudessaankin raskasta. Toisaalta mietityttää kiireiset aamut, mahdolliset sairastelukierteet ym. Kotitöitä - mielestäni - on kyllä hieman vähemmän, kun kotona syödään vähemmän ja talo on päivisin tyhjä (?). Perushommathan on silti tehtävä ja jaksettava ne tehdä töiden jälkeen. *pohdiskelee*

Yhteistyössä