Työssäkäyvät yksinhuoltajat, milloin siivoatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kodinhoitotaidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kodinhoitotaidoton

Vieras
Nyt olisi hyvät vinkit todella tarpeen. Meidän koti on kuin hävityksen jäljiltä. Kotityöt on päässyt kasaantumaan, kun iltaisin olen niin väsynyt että lasten nukahdettua sammun sohvalle. Viikonloppuisin yritän siivoilla, mutta maanantaina kaaos on samanlainen. Ja toisaalta en haluaisi koko viikonloppua käyttää siivoamiseen. Kellään hyviä vinkkejä miten saisi elämän tältä osin järjestykseen?

Minä siivoan lasten kanssa yhdessä aina, kun on tarpeen. Ei ole mitään erityistä siivouspäivää. Siivouspäivä päätetään tarpeen mukaan. Kannattaa huolehtia siitä, että pidät kodin 'perussiistinä' koko ajan. Nostat vaatteet lattialta HETI, keräät näkyvimmät roskat pois heti. Esim. roskien keräämiseen lattialta menee muutama sekunti. Näet sukan lattialla ja nostat sen pyykkikoriin =n.5sek. Tahran pyyhkiminen seinästä = 5sek. Hoida asiat ennen kun ne muodostuvat isoksi työksi. Se on oma vinkkini.

Parasta on siivota yhdessä lasten kanssa ennen iltapalaa. Sitten voi rauhasssa rentoutua, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Mun mielestäni väsyneenä on helpompi siivota lasten kanssa kuin leikkiä niiden kanssa.

Mä olen viikot ja lähes viikonloputkin yksin lasten kans. Mies on yksityisyrittäjä joka on todella paljon pois kotoa. Voisin verrata tuossa suhteessa itseäni yksinhuoltajaksi. Mies ei osallistu kotitöihin juuri lainkaan ( ei kerkee). Meillä on kahdeksan lasta ja muutama elukka. Käyn töissä ja joka ilta imuroin ja teen perussiivouksen. Kun ei anna tulla kaaosta ni pysyy jonkulainen roti kämpässä.
Lapsille on omat vuoronsa ikätasoon nähden. Teen perusteellisemman siivouksen kaks kertaa kuukaudessa.
Mut keittiön luutuna joka toinen päivä ja vessan pesen pari kertaa viikossa.

Emmerdalen jälkeen mukasiivousta: imurilla niin pitkälle kuin yhdestä pistokkeesta yltää. Tiskeistä ainakin sen verran että mahtuvat taas altaaseen :-). Max 15min/pvä.
Viikonloppuna sitten jaksamisen mukaan.

Oon päästänyt lapset tosi helpolla, ovat 3v ja 6v eli pitäisi vaan pistää ne hommiin. En vaan jaksa aina jäkättää. Ois kyllä niin hyvä laittaa heti kaikki paikoilleen, mutta kun pääsen kotiin haettuani lapset päiväkodista, olen niin loppu, että hyvä että saan lapsille ruuan. Sitten vaan helposti kaikki jää. ja kasaantuu.

Mulla vain yksi lapsi. Pyyhkii pölyjä mielellään. Pian 5v.
Anna itsellesi armoa! Jos ei jaksa niin sitten ei jaksa.

Tuolla että teen vain vähän joka päivä, 5-15min saa kodin pysymään ok kunnossa. Jos siis ei älytöntä järjestystä vaadi

Siis ostat tietysti tiskikoneen ja kuivausrummun ja muutenkin heität koristekissat ja karvalankamatot helvettiin ym. Ei siivoja auta sellaisessa, että pyykit ja astiat makaavat pesemättä viikon ja imurointi ei ole ongelma, jos ei ole romua asunto täynnä.

Pinnat selkeiksi ja KAIKKI ylimääräinen kama ulos huushollista. Leluinventaario ja selkeä järjestys näille, ja ne delegoidaan lasten omaksi työksi. Miksei toisaalta joku homma (pyykinpesu, imurointi yms) jokaiselle arkipäivälle, ja viikonloppuna yksinkertaisesti RELAAT! Ymmärrän jos haiskahtaa hankalalta toteuttaa, mutta itsekin tässä juuri suunnittelen syksylle vastaavaa, ja muutenkin elämän ja arkiaskareiden aikatauluttamista ettei kaaos pääsisi karkaamaan vauvan synnyttyä. Meillä kun on vielä lisäksi pienessä huushollissa kaksi neljävuotiasta poikaa ja pian kolmevuotias tyttö.

Se lelujen siivous on lapsille tosi vastenmielistä hommaa, mie taas teen sitä mielellään, siis lajittelen niitä leluja omille paikoilleen, lapset kärrää niitä mulle esim taaperokärryllä,nukenvaunuilla jne. Lapset taas mieleillään auttaa lattianpesussa, imuroinnissa, pyyhkii pölyjä, tyhjentätä tiskikonetta, laittaa vaatteita pyykkiin ja auttaa pyykin pesussa ja ripustuksessa. Ja kiikuttaa omat vaippansa roskiin.. Eikä mua haittaa yhtään vaikka joka nurkka ei ois tiptop 3vuotiaan imuroinnin jäljiltä, parempi se silti on kun lähtötilanne. Meillä on siis sellainen varrellinen rikkaimuri joka on kevyt pienenkin käyttää.

Ja ei, en ole yh, muuten vaan laiska.

Keittiö ilman mattoa.
Joka ilta laitat rätin lastan päälle ja vedät kostealla.
Muutenkin mattoja vain pakollisiin kohteisiin. On helpompi pyyhiä kostealla.
Puhdistus aine sumutepulloon ja kuljet se mukana ja toiseen käteen rätti.
Lapsikin tykkää pyyhiä tahroja.
Vessan peset kun käyt suihkussa.

Likaiset astiat huuhdotaan heti kuumalla vetellä. Pinotaan nätisti altaaseen.
Ennen iltapalaa tiskataan kaikki pois.
Kun ne on jo huuhdeltu niin tiskaaminen käy nopeasti.

Vaihteli. Lasteni ollessa pieniä pyrin tekemään lyhennettyä työpäivää aina, kun se vain oli mahdollista. Siivous ja kotityöt eivät olleet tuolloin ongelma. Lapsillani on yli 5 vuoden ikäero, joten siinä suhteessa olen päässyt helpolla, kun on ollut yksi päiväkoti-ikäinen kerrallaan ja esikoinen oli jo tokalla koulussa, kun kuopus meni päiväkotiin. Esikoisen ollessa pieni siivosin yleensä torstaisin tai perjantaisin töiden jälkeen. Musta oli mukavaa aloittaa viikonloppu siistissä kodissa. Kuopuksen aloittaessa päivähoidon totesin kotityöt aiempaa haastavammaksi, koska iltaisin olisi pitänyt ehtiä myös kuuntelemaan esikoisen koulupäivän kuulumiset ja tarvittaessa auttamaan läksyissä. Lisäksi lapsilla oli aina kiljuva nälkä, kun tulin töistä kotiin. Niinpä päätin vaihtaa päivällisen ja iltapalan paikkaa eli meillä tuli niiden tilalle "kello viiden tee" ja illallinen. Nälkäkurjet saivat heti jotain vatsaansa ja samalla tuli juteltua kaikista kiireisimmät kuulumiset. Sen jälkeen sainkin itse rauhassa hetken huilata ja tehdä kotitöitä. Lapsetkin yleensä siinä vaiheessa olivat jo saaneet omat touhunsa siihen malliin, että tehtiin kotitöitä yhdessä. Viikonloppuisin sitten isommat siivoukset kuten lattioiden pesu yms.

Yhteistyössä