Työssäkäyvät äidit: mitä teette iltaisin lastenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Haen 3- ja 6-vuotiaat lapsemme puoli viiden paikkeilla päiväkodista. Sen jälkeen laitan heille ruokaa, olemme syöneet yleensä kuuteen mennessä. Sen jälkeen teen kotitöitä ja pikku hiljaa kello alkaakin olla jo sen verran, että pitää alkaa iltapuuroa keitellä. Sitten iltapesut, iltasadut ja nukkumaan!

En jaksa iltaisin MITÄÄN ylimääräistä (eli esim. lähteä ulos lasten kanssa). Lapset leikkivät tyytyväisinä onneksi keskenään, mutta silti tunnen välillä huonoa omaatuntoa siitä, etten kerta kaikkiaan kykene kehittämään heille iltaisin mitään virikkeellistä tekemistä.

Minä yritän tehdä kotityöt vasta kun lapset nukkuvat. Illat jäävät muuten niin lyhyiksi. Me ulkoilemme melkein joka ilta. Jos emme ulkoile, niin sitten luetaan, piirretään, rakennetaan yhdessä legoilla ym. Välillä lapset leikkivät keskenään, mutta pyrimme olemaan miehen kanssa kuitenkin mukana lasten tekemisissä-

Näin keväällä, lenkkarit jalkaan ja jätkille fillarit tai potkulaudat alle ja lenkille! Itse saan urheillut samalla kun pojillekkin aikaa tehdä yhdessä ja ulkoilla =)

No en jaksa minäkään illalla mihinkään ulos enää lähteä. Aamulla kun herää 4.40 ja iltapäivästä on kotona yleensä siinä klo 15.30-16 maissa. Sitten kun ruoan tekee ja syö, niin on kyllä mehut aika vähissä lähteä enää minnekään. Lapsi leikkii omia juttujaan (vajaa 6 v). Ei meillä ainakaan hän enää mitään virikkeitä kaipaa päiväkotipäivinä, kun päivä siellä on muutenkin jo ohjelmaa täys.

[QUOTE="a.p";26068516]Haen 3- ja 6-vuotiaat lapsemme puoli viiden paikkeilla päiväkodista. Sen jälkeen laitan heille ruokaa, olemme syöneet yleensä kuuteen mennessä. Sen jälkeen teen kotitöitä ja pikku hiljaa kello alkaakin olla jo sen verran, että pitää alkaa iltapuuroa keitellä. Sitten iltapesut, iltasadut ja nukkumaan!

En jaksa iltaisin MITÄÄN ylimääräistä (eli esim. lähteä ulos lasten kanssa). Lapset leikkivät tyytyväisinä onneksi keskenään, mutta silti tunnen välillä huonoa omaatuntoa siitä, etten kerta kaikkiaan kykene kehittämään heille iltaisin mitään virikkeellistä tekemistä.[/QUOTE]

Tuotahan se on suurimmaksi osaksi. Itse teen yleensä sellaisen ruoan, jota syödään 2 päivänä peräkkäin. Ja mies käy lasten kanssa ulkona, jos ehtii/jaksaa. Tänään oli mm. valmista ruokaa eli ei tarvinnut tehdä. Tänään ehdinkin kuunnella ja laulaa 3-vuotiaani kanssa fröbelin palikoita :). 5v oli kotipihalla pyöräilemässä kaverinsa kanssa. Mutta onnekseni teen lyhennettyä työviikkoa ja olen perjantait pois töistä. Huomenna meillä onki vapaa päivä :)!

Juurikin haen päiväkodista n. 15.30, sieltä kotiin ja syömään. Jos on kuivat kelit, saatamme lähteä ulos tai näillä keleillä leikitään sisällä. En kyllä arki-iltoina juuri kotitöitä tee (korkeintaan täytetään tiskikone yhdessä) vaan katsellaan esim yhdessä pikkukakkosta tai kootaan legoja tms. Sit 19.30 aikoihin puuro, siitä iltatoimet ja n. klo 20 nukahtavat, sen jälkeen laitan pyykkikonetta tms päälle, hoidan laskut tai roikun netissä. :)

[QUOTE="Sanna";26068581]Näin keväällä, lenkkarit jalkaan ja jätkille fillarit tai potkulaudat alle ja lenkille! Itse saan urheillut samalla kun pojillekkin aikaa tehdä yhdessä ja ulkoilla =)[/QUOTE]

Näin meilläkin. Viimeksi tänä iltana otin tytön (7v) mukaan sauvalenkille ja tytöllä oli potkis. Kiva lenkki kierrettiin ja tytölläkin nousi syke ja hiki tuli. Pojat jäi tällä kertaa kotiin sairastamaan.
Ollaan sovittu isojen lasten kanssa että kolmena iltana viikossa tehdään jotain jumppaa tai muuta urheilua, ja lapset saa valita mitä omana iltanaan haluavat tehdä. Nyt tää äiti siis lähtee harjoittelemaan jalkapallo kikkoja ja toisena iltana on vuorossa hulavanteilut ja hyppynarut : ) Mun valinta oli iltalenkki.. mä oon tietty lapsiin verraten aika tylsä liikkuja... : )

Joskus noin niin kuin kuvasit, ja lapset piirtelevät tai leikkivät siinä keittiössä kun laitan ruokaa ja siivoilen. Aikaa yritän säästää ruuan laitossa, eli teemme viikonloppuisin pakkaseen ruokaa ja syömme valmisruokia paljon jne.
Parina iltana viikossa lapset ovat mukana lenkillä, mutta muuten emme juuri illalla enää ulkoile yhdessä, paitsi sitten taas kesällä laitetaan pihaa yms. yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja kjälö;26068556:
Entäs lasten isä?

Isukki vie lapset aamuisin päiväkotiin, joten tekee pidemmän päivän töissä. Hän tulee töistä ruoka-aikaan, jonka jälkeen olemme kaikki tasavertaisen väsyneitä. Perjantaisin esikoisella on jumppa, joten silloin tulee lähdettyä iltasella liikkeelle, muut arki-illat nökötämme yleensä kotosalla. Toisaalta, onko se niin huono asia, kun lapset ainakin vaikuttavat tyytyväisiltä. Iltaisin oikein mankuvat, että "onko huomenna vapaapäivä"...

Meillä vaihtelee, välillä en jaksa mitään ja välillä taas jaksan. Ulos ei olla enää jaksettu lähteä, eikä oikein ehtisikään, kun ollaan usein vasta klo 17 kotona, sit ruoka ja pikku kakkonen ja onkin jo melkein nukkumaan meno aika. Aloitellaan siis iltatoimia klo 19. Tänään kyllä leivottiin pullaa :) Mä nukun usein sohvalla kun lapset kattoo pikkukakkosta niin sit jaksaa jotain vähän :)

Ei kai niitä kotitöitä tarvitse joka päivä tehdä? En nyt tarkoita, että pitäisi jättää likaiset astiat altaaseen lojumaan, mutta kun lukee tällaisia aloituksia ja viestejä niin tuntuu, että jotkut mammat siivoaa koko aika ja joka päivä.

Nyt olen äippälomalla, mutta esikoisen kanssa oli just noin. Töistä klo 17 , ruokaa ja lepäilyä. Ei meillä ainakaan pieni muuta kaivannutkaan. Päiväkodissa ulkoiltiin kaksi kertaa päivässä ja muutenkin touhua ja meteliä, ei lapsi enää illalla ohjelmaa kaipaa. Tietty isommat lapset voivat jo haluta olla pihalla, leikkiä kavereiden kanssa tms. pelit ja lukeminen on kivaa ja rauhoittaakin illalla

Meillä oli pojan kanssa tänään tosi kiva ilta. Ensin syötiin ja sitten katsottiin yhdessä pikkukakkonen. Sitten käytiin kauppareissulla ja kotona vähän yhdessä siivottiin (poika haluaa olla mukana imuroimassa aina). Sitten syötiin iltapala ja sen jälkeen luettiin kirjoja sohvalla. Sitten käytiin iltatoimilla ja poika nukahti klo 21 noin kymmenessä minuutissa. Ihan unelma ilta ja molemmilla oli mukavaa. Paitsi, että ei se aina mene näin hyvin. Olen huomannut, että jos itse olen väsynyt, enkä jaksa oikein pojan kanssa seurustella, tai olen vain omissa maailmoissa tai hommissa, niin silloin on kaikki paljon vaikeampaa. Ja viimeistään nukkumaanmennessä se kostautuu sitten.

Minä haen 2-vuotiaan hoitotädin luota klo 16.30. Kotona ja ulkovaatteet pois päältä klo 17 mennessä. Sitten ruuan teko tai lämmitys, syönti ja äiti ja poika sohvalle pötköttämään (äiti katsoo jotain hömppää ja poika lepäilee), kunnes isä tulee kotiin klo 18 aikaan. Sitten äiti laittaa tiskit, pyykkikoneen pyörimään/purkaa vaatteita kuivausrummusta, viikkaa kaappeihin, katsoo seuraavan päivän vaatteet valmiiksi (isä hoitaa lapsen aamulla ja on vähän huono siinä) ja isä touhuaa jotakin pojan kanssa tai poika leikkii itsekseen. Klo 20 alkavat iltatoimet ja sen jälkeen on pari tuntia vanhempien lepoaikaa. Minusta tässä järjestelyssä ei ole mitään vikaa. Meiltä loppuisivat vaatteet ja astiat, jos niitä saisi pestä vain viikonloppuisin. Lapsikaan ei tunnu kaipaavan sen erityisempiä virikkeitä iltaisin. Vapaapäivinä kyllä ulkoillaan.

Niin ja lattioiden imurointi ja luuttuaminen saa jäädä vapaapäiviksi, vaikka kotona olisi minkä näköistä. Kun ei jaksa eikä viitsi, niin silloin ei ole pakko jaksaa eikä viitsiä:)

Haen lapset klo 15.30. Tuumme kotiin ja heitämme pitkäksemme sängylle. Siinä sitten vahdamme kuulumiset ja lapset riehuvat tai köllöttelevät päällämme. Koululaiset kerääntyvät myös sängylle istuskelemaan ja juttelemaan ja riehumaan. Tämän jälkeen teen ruuan, syömme ja loppu ilta meneekin lasten harrastuksiin kuskaamiseen ym. Ja silloin kun on mahdollista istumme ja katsomme telkkaria. Ei siis tehdä mitään erikoista.

Vaihtelee.
Jos ollaan kotona vasta 17 jälkeen niin ei siinä paljoa ehdi puuhailemaan.

Silloin kun on aikaa enemmän niin käydään kirjastossa, ulkona, kaupoilla, kylässä tms.
Joskus on joku pk kaveri meillä tai kuopus jonkun luona.

[QUOTE="Tiinuliini";26068564]Minä yritän tehdä kotityöt vasta kun lapset nukkuvat. Illat jäävät muuten niin lyhyiksi. Me ulkoilemme melkein joka ilta. Jos emme ulkoile, niin sitten luetaan, piirretään, rakennetaan yhdessä legoilla ym. Välillä lapset leikkivät keskenään, mutta pyrimme olemaan miehen kanssa kuitenkin mukana lasten tekemisissä-[/QUOTE]

Me ei ulkoilla koska päiväkodissa ulkoilevat yli 4 tuntia päivässä.

Ei kai niitä kotitöitä tarvitse joka päivä tehdä? En nyt tarkoita, että pitäisi jättää likaiset astiat altaaseen lojumaan, mutta kun lukee tällaisia aloituksia ja viestejä niin tuntuu, että jotkut mammat siivoaa koko aika ja joka päivä.

Aika moni sanoo imuroivansa joka päivä, joku jopa pesee lattiatkin samalla. ARGH.... Mulla raja menee kyllä tiskikoneessa ja joskus harvoin pyykissä.

Mulla ihan riippuu päivästä mitä tehdään pikaruuan jälkeen. Joskus mennään kävelemään koko perheen voimin, joskus katsotaan telkkua, joskus askarrellaan, joskus meillä on vieraita, joskus legoillaan, joskus luetaan, joskus muksu lähtee minun kanssani urheilemaan, joskus mennään mummulaan, jne.

illassa ehtii tehdä vaikka kuinka paljon juttuja ja onhan tuota lapsella isäkin, joten ei se toiminta ole minun harteilla yksin.

Aika moni sanoo imuroivansa joka päivä, joku jopa pesee lattiatkin samalla. ARGH.... Mulla raja menee kyllä tiskikoneessa ja joskus harvoin pyykissä.

Mulla ihan riippuu päivästä mitä tehdään pikaruuan jälkeen. Joskus mennään kävelemään koko perheen voimin, joskus katsotaan telkkua, joskus askarrellaan, joskus meillä on vieraita, joskus legoillaan, joskus luetaan, joskus muksu lähtee minun kanssani urheilemaan, joskus mennään mummulaan, jne.

illassa ehtii tehdä vaikka kuinka paljon juttuja ja onhan tuota lapsella isäkin, joten ei se toiminta ole minun harteilla yksin.

Nyt on ollut pakko imuroida, kun eteinen tulee päivässä täyteen hiekkaa. Ja keittiöönkin tulee yleensä murusia. Imaisen joka päivä ainakin ne. Ei siinä mene kuin pari minuuttia.

Yhteistyössä