työpäivän jakaminen puolison kesken - kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia kaivataan

Vieras
Tilanne on se, että työskentelen asiantuntijatehtävissä ja olen nyt hoitovapaalla. Sijaiseni on irtisanoutunut kesken sijaisuuden ja töissä on nyt "kriisi" ja minua on pyydetty palaamaan töihin pikaisesti. En halua vielä laittaa pientä lastani (juuri vuoden täyttänyt) hoitoon, mutta tunnen kovaa velvollisuudentuntoa työnantajaani kohtaan (tiedän ettei tarvitsisi, mutta minkäs teet.)

Mieleeni tuli vain yksi ratkaisu: työpäivän jakaminen puoliksi. Toimisiko homma edes teoriassa, jos esim. puolisoni tekisi aamupäivät töitä (4h) ja minä iltapäivät töitä (4h)? Toki molempien palkka olisi vain puolikas palkka, mutta verotuksen ansiosta käteen saattaisi jäädä hitusen enemmän kuin nyt, kun elämme vain yhdellä palkalla. En saa ansiosidonnaista hoitolisää tai kuntalisää, vain sen perusosan 300e. Palkan suhteen meillä on sama tilanne eli kummankin palkka on suunnilleen 3000e, eli periaatteessa verotuksellisesti homma menee niin että jos yksi ihminen tienaa sen 3000e niin häneltä menee enemmän veroja kuin silloin, jos kaksi ihmistä tienaa 1500e kukin. Johtuu erilaisista työtulon hankkimisvähennyksistä jne.

Eli siis rahallisesti ei tässä juurikaan paljoa nettoa (ehkä parisataa kuussa) ja selvää on sekin, että työnantaja ei tule kunnioittamaan työaikoja, vaan neljän tunnin sijaan tekisin koko päivän hommat puolella palkalla. Huonoja puolia siis piisaa, mutta toisaalta hyvinä puolina tulisi aikuiskontaktit ja ihan mielenkiintoinen työ. Hoitovapaalla ollessani olen todella yksin ilman mitään aikuisseuraa.

Miten tekisitte, tai onko joku kokeillut työpäivän jakamista kahteen osaan? Hoitoon en lastani vielä vie, joten ratkaisun on oltava joko työhönpaluusta kieltäytyminen tai osittainen työpäivä.

jatkoa vielä tuohon äskeiseen tekstiini, että isä on pitänyt osan vanhempainvapaasta, eikä siis halua jäädä heti perään uudestaan kokonaan töistä pois - muuten sekin olisi ollut vaihtoehto että itse olen täysipäivätyössä ja isä kotona.

En osaa sanoa tuohon työpäivän jakamiseen mitään, mutta luitko uusimmista Kelan Sanomista (jaetaan joka kotiin) perheestä, jossa jaetaan työviikko? Muistaakseni isä oli töissä ma-ke ja äiti to-pe. Ja näin oli ollut siitä saakka, kun lapsi täytti 5,5 kk. Kehuivat järjestelyä suunnattomasti ja olivat hirmu tyytyväisiä ratkaisuun.

Löytyy ehkä netistäkin tuo lehti, en ole varma. Soita Kelaan ja kysele tarkemmin. Lehdessä oli vähän tietoiskua tästä asiasta jutun yhteydessä, muistaakseni....

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksia kaivataan:
Tilanne on se, että työskentelen asiantuntijatehtävissä ja olen nyt hoitovapaalla. Sijaiseni on irtisanoutunut kesken sijaisuuden ja töissä on nyt "kriisi" ja minua on pyydetty palaamaan töihin pikaisesti. En halua vielä laittaa pientä lastani (juuri vuoden täyttänyt) hoitoon, mutta tunnen kovaa velvollisuudentuntoa työnantajaani kohtaan (tiedän ettei tarvitsisi, mutta minkäs teet.)

Mieleeni tuli vain yksi ratkaisu: työpäivän jakaminen puoliksi. Toimisiko homma edes teoriassa, jos esim. puolisoni tekisi aamupäivät töitä (4h) ja minä iltapäivät töitä (4h)? Toki molempien palkka olisi vain puolikas palkka, mutta verotuksen ansiosta käteen saattaisi jäädä hitusen enemmän kuin nyt, kun elämme vain yhdellä palkalla. En saa ansiosidonnaista hoitolisää tai kuntalisää, vain sen perusosan 300e. Palkan suhteen meillä on sama tilanne eli kummankin palkka on suunnilleen 3000e, eli periaatteessa verotuksellisesti homma menee niin että jos yksi ihminen tienaa sen 3000e niin häneltä menee enemmän veroja kuin silloin, jos kaksi ihmistä tienaa 1500e kukin. Johtuu erilaisista työtulon hankkimisvähennyksistä jne.

Eli siis rahallisesti ei tässä juurikaan paljoa nettoa (ehkä parisataa kuussa) ja selvää on sekin, että työnantaja ei tule kunnioittamaan työaikoja, vaan neljän tunnin sijaan tekisin koko päivän hommat puolella palkalla. Huonoja puolia siis piisaa, mutta toisaalta hyvinä puolina tulisi aikuiskontaktit ja ihan mielenkiintoinen työ. Hoitovapaalla ollessani olen todella yksin ilman mitään aikuisseuraa.

Miten tekisitte, tai onko joku kokeillut työpäivän jakamista kahteen osaan? Hoitoon en lastani vielä vie, joten ratkaisun on oltava joko työhönpaluusta kieltäytyminen tai osittainen työpäivä.

lukenut olen tosta, mutta kokemuksia ei ole. Eikö olis järkevämpää jakaa sitten päivät että sä olisit töissä ma ja ti ja mies ke to ja pe (tai toisinpäin tai vuoroviikkoina enemmän jne) Jotenkin työt ehkä pysyis ruodussa paremmin jos olis selkeästi pari päivää töissä eikä joka päivä muutaman tunnin.

totta, tuolla tavoin homma sujuisi paremmin, jos päivät olisi jaettu kokonaisina päivinä puoliksi, mutta siinä on se ongelma että miehen työn luonne vaatii joka päivä työpaikalla olemista (asiakasvastuullinen kontaktihenkilö) ja miehen työnantaja ei sitten todennäköisesti suostu osittaiseen hoitovapaaseen jos ei saa joka päivä häntä käyttää asiakaskontaktihenkilönä. Sitten koko suunnitelma kosahtaa siihen. Pitää vähän vielä pohdiskella asiaa. Laskeskelin äsken verolaskureilla tuloja, ja näemmä siitä nettoaisi +400e enemmän kuussa kuin mitä nyt saa, kun siis yksi tienaa palkkaa. Toki kustannukset kasvavat myös (työmatkakulut, vaatteet, kun pitää olla "parempaa" päällepantavaa) mutta jäisi tuosta vähän voiton puolelle myös.

Tuossa "pari kokonaista päivää viikossa" -mallissa olisi se hyvä puoli että työnantaja ei voisi ihan joka päivä kyykyttää ja soitella illat pitkät kotiin töitten takia, sillä puolipäivähommassa kukaan ei työpaikalla kuitenkaan muista/välitä siitä asiasta että jos työaika on vain 4h päivässä niin sen neljän tunnin jälkeen on sitten vähän epäasiallista soitella ja pyydellä konsultaatioita ja työsuoritteita...

Helpointa olisi varmaan siis viitata kintaalla työnantajan tarpeille, mutta jokin tässä ehkä minua (alitajuisesti) kiinnostaa kun en ole sitä pystynyt vielä tekemään :)

Lähdempä etsimään netistä tuota kelan sanomia ja juttua jaetusta perhevapaasta, kiitos vinkistä!

Olepa hyvä vinkistä! :)

Muistutan vielä, että 4h päivässä on aika vähän... Itse ainakin olen aina työpäivän alusta vähän pihalla ja työvire nousee koko ajan. Joten sit ku on paras työvire päällä, pitäs panna pillit jo pussiin. En tiedä sit, jos sä olet heti työpaikalle saavuttua täys vireessä. ;)

Naapurit tekivät tuota työpäivän puolittamista vuosia sitten. Vaihto oli heillä kotona päiväuniaikaan ja työtä tullut kävi torkuille (=ei vastannut puhelimeen tiettynä aikana) . En vaan muista, montako tuntia päivässä he olivat töissä. Se ainakin vaihteli, kumpi meni aamuun ja kumpi iltaan.

Osittainen hoitoraha ja hoitovapaa

Voit vanhempainvapaasi jälkeen jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin lyhennät palkattomasti päivittäistä työaikaasi tai viikkotyöaikaasi. Voit puolisosi kanssa olla osittaisella hoitovapaalla saman jakson aikana mutta eri aikoina (esim. toinen lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä).

... jatkuu
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH?OpenDocument

Yhteistyössä