Työpaikkailmoituksen pätevyysvaatimukset, onko tärkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piip"

Vieras
Mitä tarkoittaa, kun työpaikkailmoituksessa edellytetään tietyn alan ylempää korkeakoulututkintoa ja tehtävään valitaankin toisen alan korkeakoulututkinnon omaava henkilö? Siksi kyselen, koska itse hain kyseessä olevaa tehtävää ja minulla vaadittu tutkinto on. En siis tullut valituksi, vaikka haastatteluissa kävinkin.

Usein niissä lukee "tai vastaavaa".
Ei kai noissa muuten ole niin tarkkaa kuin tietyissä julkisen sektorin viroissa/toimissa, joihin on lain mukaiset kelpoisuusvaatimukset (esim. opettaja).

Jos on yksityisen puolen paikka, ei ole merkitystä, mutta jos on julkisenpuolen virka tai toimi, pätevyysvaatimukset täytyy olla vähintään niin kuin hakukriteereissä määritellään.

[QUOTE="piip";25095060]Mitä tarkoittaa, kun työpaikkailmoituksessa edellytetään tietyn alan ylempää korkeakoulututkintoa ja tehtävään valitaankin toisen alan korkeakoulututkinnon omaava henkilö? Siksi kyselen, koska itse hain kyseessä olevaa tehtävää ja minulla vaadittu tutkinto on. En siis tullut valituksi, vaikka haastatteluissa kävinkin.[/QUOTE]

Onpa mennyt korkeakoulututkinto hukkaan, jos ei tuota ymmärrä. Joihinkin tehtäviin saattaa sopia useampikin tutkinto ja sitten paras tai sopivin henkilö valitaan. Työnantajalla on useimmiten tällainen vapaus. Vain virat ovat poikkeus, joissa voidaan valinta riitauttaa.

[QUOTE="piip";25095115]Kyseessä on yliopiston alaisuudessa toimivan projektinvetäjän tehtävä, työsuhde on yliopistoon. Jäi vain mietityttämään :)[/QUOTE]

Siinä ei varmaankaan ole mitään tiettyä lain määrittelemää pätevyysvaatimusta.
Aina voit tehdä valituksen virantäytöstä, jos susta tuntuu, että sua on syrjitty. Mutta jos valitulla ja sulla on samantasoinen tutkinto, et voi oikeastaan väittää olevasi pätevämpi.

Yhteistyössä