Työpaikan haku raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Olen ollut lasten kanssa kotona. Nyt nuorimmainen täytti 3vuotta ja oli tarkoitus tammikuun alussa alkaa töitä kysymään tosissaan. Tiedän vanhan työpaikkani ja muitakin alani töitä mistä varmasti saisin ainakin sijaisuuksia ja pätkiä näin aluksi. Ainakin pomo toivotti jatkossakin tervetulleeksi. Aina tarvitsee sijaisia.
Halusin olla vielä loppu vuoden kotona , kun oli helpompi niin lasten kannalta.
Nyt sitten tein positiivisen raskaustestin. Siis vauva on ollut tervetullut pitkään, mutta ei ole tärpännyt.

Ongelmana nyt se että jos alan soittelemaan tai käyn noissa tutuissa työpaikoissa, niin en tiedä mitä teen, kun olen raskaana . Toisen kautta haluaisin sanoa asiat niin kuin ne on, mutta jos kerron, niin tarvitaanko minua sitten kuitenkaan...

Entä voiko raskaana ilmoittautua työvoimatoimistoon? Kuulun liittoon ja liiton päivät käyttämättä. Otetaanko työttömyyskorvaukset huomioon äitiysrahaa laskiessa?

Vaikeana näissä asioissa. Olisi pitänyt vaan alkaa heti etsimään töitä, kun kotihoidontuki loppui niin olisi ehtinyt ennen uutta raskautta olemaan jo hetken töissä...

Raskaus ei vaikuta työnhakuun millään tavalla, eikä työnantaja saa kysyä työhaastattelusssa onko nainen raskaana tai aikooko tämä hankkiutua raskaaksi. Jos kuitenkin työnantaja kysyy laittoman kysymyksen, niin valehtelu on sallittua.

Ja ihan alussahan voi tapahtua mitä vain, eli jos töitä todella haluat niin hae vain. Itse aloin "vapaaehtoisesti" kertoa työnantajille kun tuli ilmeiseksi, että en pysty tekemään esim. vuoden sijaisuutta oman äitiysloman vuoksi eli joskus np-ultran jälkeen.

Miulla olis elokuussa töihin lähtö jos en sitten jatka yritystoimintaa, saa nähdä, ja mietin samaa kuin sinä että jos oliskin raskaana (tai yrittäis) silloin niin ilkeiskö sitä mennä töihin ja sitten kohtapuoleen ilmoittaa että jääkin äitiyslomalle.. Mutta kun taas miettii että voi tulla keskenmenoja ja voi mennä kauankin kun tulee raskaaksi. Kyllähän se työnantaja voi siitä vetää herneet nenään, eihän sitä voi kaikkia miellyttää ja oma perhe menee kuitenkin aina kaiken edelle. No vähän menen omien asioiden edelle, ei tässä raskaana olla varmasti vielä pitkään aikaan..

Tietääkö kukaan otetaanko työttömyyskorvaukset huomioon äitiysrahaa laskiessa?

Melkein kyllä kerron suoraan, että odotan. Jos eivät sen jälkeen huoli töihin, niin ei voi mitään. Mielelläni kyllä kotonakin olen :)
On se vaan, kun jo viikkoja 10, niin aika kurjaa töissä jos menen sinne työnhakuun ja pidän odotuksen salassa.

Alkuperäinen kirjoittaja työn tekijä;22705279:
Raskaus ei vaikuta työnhakuun millään tavalla, eikä työnantaja saa kysyä työhaastattelusssa onko nainen raskaana tai aikooko tämä hankkiutua raskaaksi. Jos kuitenkin työnantaja kysyy laittoman kysymyksen, niin valehtelu on sallittua.

Tiedän tämän, mutta jotenkin sitä pitäisi tällä alalla pomoa ja työkavereita "ystävinä" . Ei haluisi olla kertomattakaan, mutta helposti sitten käy niin että nyt ei olekaan tarvetta työntekijälle.. tai löytyykin parempi.

[QUOTE="aloittaja";22705531]Tietääkö kukaan otetaanko työttömyyskorvaukset huomioon äitiysrahaa laskiessa?

Melkein kyllä kerron suoraan, että odotan. Jos eivät sen jälkeen huoli töihin, niin ei voi mitään. Mielelläni kyllä kotonakin olen :)
On se vaan, kun jo viikkoja 10, niin aika kurjaa töissä jos menen sinne työnhakuun ja pidän odotuksen salassa.[/QUOTE]

Löytyisikö tietoa tuohon kysymykseen?

Yhteistyössä