työnjaosta perheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Mitä mieltä olette? Tilanne seuraavanlainen; mies töissä, minä työtön, kolme lasta.
Minun huolehdittavat asiat; kaupassa käynti, ruuanlaitto, laskujen maksaminen, siivous (niin kevyt viikkosiivous kuin isompi siivous), tiskaus, näin joulun alla esim. lasten joululahjat.
Miehen huolehdittavat asiat: pannuhuone, ööö en nyt keksi muuta.
Toki käy töissä ja kun kerta kotona olen, tietenkin teen suurimman osan kotitöistä. Mutta esim. jos olen kipeenä, niin ei niitä hommia kukaan muu tee silloinkaan.

[QUOTE="vieras";25171252]Ihan kuule reilulta kuulostaa.

Se on kuule kotona olijan osa, ei mistään saa sijaisäitiä siksi aikaa kun sairastat..[/QUOTE]

No entäs sitten kun olen töissä, tilanne ei muutu silloinkaan miksikään!

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;25171256:

Miten niin? Lapsethan laitetaan sitten päikkyyn/pph:lle et äiskä saa sairastaa rauhassa. =)

Ja kuule, ihan turha täällä on valittaa. Itse sä omaan elämääsi voit vaikuttaa. Paa ukko pihalle jos se vituttaa.

Meillä on niin päin, että minä olen töissä ja mies työtön. Mies huolehtii ruuat, kaupassa käynnin, laskujen maksut, autojutut, jätehuollon, lumityöt. Minä hoidan pyykit ja siivoukset, mutta mieskin saattaa tehdä extrasiivouksia kuten kaappien siivous tai muuta tavallisesta poikkeavaa siiovusta. Siivouksessa käytetään lapsityövoimaa lisäksi. Vinkki: siivouksen määrää voi hyvin vähentää. Imurointi ja vessojen pesu tekee jo paljon eikä isompi siivous ole tarpeen kovinkaan usein.

No, mun mielestä riippuu paljon myös siitä, miten pieniä ja vaativia lapset ovat. Eli pystytkö nuo hommat tekemään miehen työpäivän aikana? Jos pystyt ja ehdit, työnjako on ok (paitsi silloin kun olet sairaana). Jos et, mun mielestä kuulostaa epäreilulta.

Mites lasten kanssa oleminen? Kai mies kuitenkin viettää ja haluaa viettää heidän kanssaan aikaa iltaisin?

Tossa on aika vähän hommia, mitä omakotitalossa ja lapsiperheessa tehdään, joten noista on aika paha mennä mitään sanomaan. Ihan normaalia on, että kotona oleva tekee noista ap:n hommista ainakin suurimman osan. Mutta jos hän hoitaa yksin myös lumenluonnit, lasten viemistet tuomiset hakemiset..., lampunvaihdot, renkaiden vaihdot, pensaiden leikkuut, puuhommat, nappien ompelut... jne.. on pelkka pannuhuoneen hoito aika vähän vaikka toinen töissä käykin.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;25171256:

Sen on vain muututtava. Meillä ainakin mies on oppinut arvostamaan kotonaoloani (silloin kun olin), kun vaikka tilanteesta riippuen en kaikkea ehtinyt yksin tekemään, hänelle jäi kuitenkin paljo vähemmän hommaa.

Nyt meillä rajoittaa noita meidän tekemisiä se, että olemme lähestulkoon vuorotellen kotona eli minä hoidan arkena kaikki, mutta mies viikonloppuna suuremman osan.

Minä meillä lapsen kanssa kotona,mies käy töissä. Hoidan pääsääntöisesti pyykit,imuroinnin,"ruoka/kauppalistasuunnittelun" ja ruuanlaiton. Mies käy kaupassa työmatkalla,tiskaa yleensä iltaisin ja hoitaa wc-viikkosiivouksen. Näin oli myös ennen lasta. Toimii meillä :)

se joka on kototna teke suurimman osan töistä. meillä mies myt tekee melkein aian ruoat ja siivoaa, koska on kotona ja mä opiskelen. Kun mä olin kotona nää oli mun hommia. Tössäkäyvä/ koulussa oleva kuitnekin tekee työtän kodin ulkopuolella joten kotona oleva ehtii kyä hyin tekemään kaiki