työnhausta ja työhaastatteluista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työn hakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työn hakija

Vieras
Hei,

Kertokaapa mielipiteenne. Hain yhtä työpaikkaa. Sain kuittauksen sähköpostiin, että kaikki hakemukset ovat saapuneet perille ja kutsut työhaastatteluun tehdään puhelimitse x ajan sisään.

Onko tällainen viesti merkki siitä, että voi olla toivoa haastatteluun pääsystä, vai onko tämä sen tyyppinen viesti, että lähetetään kaikille paikkaa hakeneille ja haastatteluun kutsutaan vain muutama niistä, joille tämä viesti on lähtenyt? Automaattisen kuittauksen sain hakiessani paikkaa, että hakemus on saapunut perille hakemuksen tehdessäni noin 2 viikkoa sitten, eli kuittauksesta hakemuksen perille saapumisesta ei siis ole kysymys.

En aikaisemmin ole saanut tällaista viestiä, vaan joko saanut suoraan kutsun työhaastattelluun/en kuullut mitään työpaikasta/ilmoituksen myöhemmin, että tehtävään valittu xx, valinta ei kohdistunut tällä kertaa teihin.

Onko siis normaalia, että työnantaja tiedottaa rekrytointiprosessin kulusta kaikille hakijoille, vai onko tavanomaisempaa, että siitä tiedotetaan vain niille, jotka mahdollisesti ovat jatkossa?

Jos täällä on joku rekryprosessista tietävä, voisiko antaa mielipiteensä, etten turhaan ole toiveikas jatkoon pääsystä, koska todella haluaisin tuon työpaikan.

No joo, niinhän se on.

Nyt vain kun halu saada työpaikka on niin kova, niin yrittää elätellä toivetta ja kysellä, onko muilla kokemusta tällaisesta koska tosiaan aikaisemmin tuollaista viestiä ei ole tullut.

No, alan joka tapauksessa täyttelemään tässä uusia hakemuksia toisiin paikkoihin, jahka olen saanut kahvit juotua :)

Veikkaisin, että on lähetetty kaikille. Etenkin jos on paljon hakijoita, niin silloin voi olla paljon perään soittelijoita, jotka kyselevät milloin tulee tietoa, tuolla viestillä saa ne kyselypuhelut vähenemään ja on aikaa tehdä oikeita töitäkin.

Periaatteessa kumpi tahansa voi olla mahdollista, riippuu ihan rekrytoijan tavasta työskennellä. Todennäköisesti hän on lähettänyt kaikille tehtävää hakeneille tuon viestin, eikä siitä voi päätellä mitään sen suurempaa.

Itse kun olen ollut rekrytoimassa olen lähettänyt tuollaisen viestin kaikille. Juuri siksi että ihmiset ei kysele, ja toisaalta siksi, että ne joille ei ole soitettu tuon x ajan sisään tietävät ettei enää juuri kannata odotella.

Minusta on kohteliasta antaa hakijoille väliaikatietojakin, sillä voi mennä pahimmillaan kuukausia että rekrytointi on "valmis", joten en halua että ihmiset joutuu odottelemaan monta kuukautta sitä "emme palkanneet sinua" viestiä.

Toisaalta taas en näe mitään syytä miksi tuollainen viesti lähetettäisiin vain osalle, sillä jos on jo tiedossa keitä aiotaan haastatella niin heidät kyllä kutsuttaisiin suoraan haastatteluun. Olisin siis lähestulkoon varma että ko. viesti on lähtenyt kaikille.

Itse olen huomannut, että erityisesti isommat firmat harrastaa näitä. Mutta itsekin olen saanut muutaman tuollaisen, eikä ole tullut kutsua ja puolestaan muutaman kerran tullut kutsu haastatteluun tuollaisen viestin jälkeen.

Varsinkin jos firmalla on nettihakemus, niin siitä on helppo koota sähköpostit ja lähettää kaikille tietoa hakemuksen etenemisestä. Eli olemme vatsanottaneet, tieto koska kutsutaan haastatteluihin ja joskus vielä lopuksi tieto, että paikka täytetty. Se antaa yleensä itselle positiivisen kuvan yrityksestä, vaikken edes haastatteluun pääse. Ei tarvitse elää epätietoisuudessa ja tulee ainakin tunne että hakijoista välitetään kun annetaan tietoa prosessin etenemisestä.