Työnhaku raskaana :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Jäin yllättäen työttömäksi, töitä vain kuun loppuun. Olen hakenut monta vakipaikkaa, mutta tuntuu jotenkin tyhmältä aloittaa uudessa työpaikassa kun äitiyslomaan on vain puoli vuotta... Määräaikaisia töitä ei juuri ole tarjolla.

Kovin pitkään en voi enää viitata siihen etten työtä hakiessa tietänyt raskaudesta... Tämähän voi vaikuttaa sitten työilmapiiriin.

Miten olette itse tehneet samassa tilanteessa? En jaksais kituuttaa työttömänä kuitenkaan tässä puolta vuotta. Saisin myös paremmat äitisyrahat jos menisin veilä töihin. Onko aina pakko ajatella työnantajan etua?

Raskaus ei saisi vaikuttaa työn saamiseen.
Työnantaja ei saa kysyä mitään siitä.

Toisalta haastattelussa ei saisi valehdellakaan.

Haet vaan töitä, jos kysytään vastaat rehellisesti. Jos ei kysytä, et kerro jos se ei vaikuta työkykyysi ennen äitiyslomaa.

Jos saat töitä, niin hyvä. Jos et, nauti olostasi

Työhaastattelutilanteessa ei saa edes kysyä raskaudesta! Ei edes sitä, onko aikeissa tehdä lapsia lähitulevaisuudessa... Jos kysyvät, ei ole mikään pakko vastata muuten, kuin "liittyykö tuo jotenkin työhön jota haen?" :D Eli rohkeasti vaan töitä hakemaan, määräaikaista tai vakituista. Vaikka raskaus näkyis selvästi!

Joulukuussa LA. Yritän hakea vuokrafirman kautta töitä. Minkä alan ihmisenä ap on? Mulla näkyy jo, olen yrittänyt peitellä kumpua, onneeksi töissä tosi väljät työvaatteet niin ei kiinnitä huomiota. Hankalaa on työnhaku, jotenkin vaikeaa keskittyä ja ajatella, että vielä hetkeksi johonkin uuteen paikkaan.Neuvolan kanssa katsottiin kelan sivuilta koska aikaisintaan voin aloittaa äitiyloman. Lokakuun puolivälissä... Tarvinnut siis töitä vaan. 3.5 kk niin saisin paremman äp päivärahan... Tsemppiä työnhakuun.

"Työhaastattelussa ei saa tiedustella työnhakijan henkilökohtaisia asioita, kuten lasten hankkimista, perhesuhteita tai seksuaalista suuntautuneisuutta. Jos sellaista kysytään, hakija saa jättää vastaamatta tai antaa valheellisen vastauksen. Puutteellisen tai valheellisen vastauksen antaminen ei saa johtaa työnhakijan kannalta kielteisiin seurauksiin."

Yhteistyössä